Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-21, 14:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Matresebrevet från Kreta

Kari, du är ett geni!

Vilket jättefint resebrev! Skulle gärna läsa fler som bara handlar om mat

Dessutom såg det ni åt oerhört gott ut.

Jag fotograferar ofta min mat, men bilderna på middagen blir urdåliga. Jag lyckas alltid slå blixten rakt i maten och utan blixt blir det för mörkt. Jag har en särskild inställning för mat men lyckas ändå inte ...

Stort tack för härliga bilder!
Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 14:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Jätterolig idé och ett fantastiskt tema. Det vattnas i munnen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 14:32
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

MUMS

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 15:08
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Oj vad jag längtar tillbaka nu.Härligt matresebrev!
Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 15:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Mums! Så läckert det ser ut!
Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 16:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kära nån, så mycket gott Blir alldeles matt och mätt på och se på alla läckerheterna
Tack Kari

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 15:52
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Underbara matbilder, Kari!

Och tack for tipset om Pantelis Ouzeri (i Paleochora), rekommenderas! Dar har vi just atit var lunch och bestamt oss for att middagen ocksa ska atas ikvall, tredje maltiden dar pa den har resan. Underbar kretensisk mat! Och roligt att vi kan "upptacka" nya stallen aven om det ar var attonde resa till Paleochora - men inte var sista! Paleochora har valdigt mycket av det vi soker pa en semester.

Varje morgon har vi stranden for oss sjalva rakt utanfor hotellet - dagen borjas med en helt sagolik simtur vid Paleochoras strand kl. 8. Sedan njuter vi frukosten som bestar av farskpressat appelsinjuice, kokta agg (hard- eller loskokt efter eget val), morkt eller ljust brod, ost och skinka, marmelad, kakor, kaffe, te och underbart god youghurt med myssli och honung - det ar svart att bli riktigt hungrig till bade lunch och middag, men maten pa Kreta ar helt speciellt god och det finns sa manga goda tavernor i Paleochora! Med mycket rimliga priser!

Och vadret den har veckan! Inte ett moln, sol och perfekta temperaturer, bade i havet och i luften. Inga klagomal har inte!

Vi behovde den har semestern, speciellt efter att vi var tvungna att avsta fran varens resa i borjan av maj av manga anledningar.

Tack for dina fina matbilder fran Kreta, Kari!

Senast redigerad av Marianne den 2011-06-22 klockan 16:05.
Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 16:49
Eva Ls avatar

Ha en riktigt härlig resa. Roligt att ni skriver ner tips på bra matställen. Jag var lite sugen på Paleochora tidigare i år speciellt med tanke på att det ibland går direktflyg från norrland till Kreta. Sen någonstans på vägen försvann lusten att besöka den orten men kanske den kommer igen ett annat år.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 23:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Så glad jeg ble nå ( men, Inkfish, g e n i v a r vel å ta i )

- t u s e n takk for de snille og positive kommentarene

Kari, som kom hjem fra en mini-ferie i kveld

Senast redigerad av kari den 2011-06-24 klockan 00:38.
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 10:18
inkfishs avatar

Men idén är bara så genialisk, Kari

Maten i Grekland intresserar många av oss, den riktigt goda är inte alltid lätt att hitta. Därför är det så härligt och inspirerande att få ett resebrev med så många bilder som bara handlar om mat. Jag har noggrant läst det två gånger
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 10:46
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Ja, visst är ju den ofta enkla, men fantastiskt goda maten en stor del av det Grekland vi tycker så mycket om......och du har lyckats fånga det i bild och fina beskrivningar.
TACK Kari för ett fantastiskt och lockande resebrev!

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 10:52
Eva Ls avatar

Jag har bekanta som för första gången besökt Grekland i år. Jag hade försett dom med en beskrivning av grekiska rätter och även med det grekiska namnet. De hade fått jaga runt en hel del på den massturismort som de besökte för att hitta bra grekisk mat och tillslut var det en kypare som gav dom en vägbeskrivning till sin hemby och den andre kyparen skrattade och sa att det är bäst ni åker hem till min mamma.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 12:40
Mariannes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...en kypare som gav dom en vägbeskrivning till sin hemby och den andre kyparen skrattade och sa att det är bäst ni åker hem till min mamma...
Ja, tänk om vi kunde få de adresserna!

För övrigt tror jag det är lite optimistiskt att hoppas på att nybörjare på Grekland ska kunna hitta och känna det som "gamla" erfarna greklandsresenärer har funnit fram till genom nästan ett helt livs erfarenheter, eller i alla fall otroligt många resor till orter som ligger så långt ifrån de massturistorter som man ofta börjar med. Men man vill ju gärna hjälpa till och ge goda råd...
Maten på Kreta är speciellt god och den finns även på massturistorterna, men att hitta de riktiga smultronställena på första resan är kanske inte alltid så lätt, men det betyder alltså inte att de inte finns!
Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 19:06
Mariannes avatar

Efter att ha läst och tittat på de läckra matbilderna ännu en gång skulle det vara roligt om du, Kari, eller någon annan, berättar hur man hittar till Tamam och mezedopoleio Oneirodromio i Chania.

Om någon undrar hur man hittar Ouzeri Pantelis i Paleochora, så går man huvudgatan upp mot kyrkan och strax innan man når till kyrkan går man vägen ner till vänster - där ligger Pantelis strax på högra hörnan.

Exempel på Todays Special på Pantelis:

Senast redigerad av Marianne den 2011-06-24 klockan 19:20.
Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 00:43
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Efter att ha läst och tittat på de läckra matbilderna ännu en gång skulle det vara roligt om du, Kari, eller någon annan, berättar hur man hittar till Tamam och mezedopoleio Oneirodromio i Chania.
Tamam ligger veldig sentralt, man m å nesten gå på stedet om man spaserer i Gamlebyen, adressen er Zabeliou, det er den siste gaten som går til venstre fra hovedgaten Halidon, før du kommer helt ned til havet/havnepromenaden

"Oneirodromio" finner du i idylliske omgivelser i gaten med minareten
adressen er : Hatzimihali Daliani st.,

Her er et bilde :

Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 11:32
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men idén är bara så genialisk, Kari

Maten i Grekland intresserar många av oss, den riktigt goda är inte alltid lätt att hitta. Därför är det så härligt och inspirerande att få ett resebrev med så många bilder som bara handlar om mat. Jag har noggrant läst det två gånger

- j e g var veldig i tvil da da jeg fikk ideen, sendte bildene til Janne og sa han fikk vurdere om det var ok, og legge inn bildene om han syntes det
Jeg er også veldig interessert i gresk mat og tar mange matbilder
Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 13:35
Eva Ls avatar

Jag hittade den goda grekiska maten redan vid mina första Greklandsresor i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Sen har jag med några undantag hållt mig till den grekiska husmanskosten när jag är där. Håller med Marianne om att det finns massor av god mat på Kreta men det gör det på många andra ställen också.

För mig har det under de sista årens resor varit de mindre ställena som bjudit på de bästa matupplevelserna men då spelar ju miljön också in. Öar där jag tycker att det serverats riktigt god mat nästan överallt är Folegandros och Sifnos. På Fourni åt jag några fantastiska måltider och även på Lesbos minns jag ett par luncher som var något alldels extra.

Jag har inga andra krav än att maten är fräsch, tillagad på bra råvaror och välsmakande. Ställen med internationell mat undviker jag i Grekland, Jag vill ta tillfället i akt och njuta av det grekiska köket och blir extra glad om jag får en rätt som jag tidigare aldrig smakat. Måltiderna får gärna vara enkla och finns det något bättre än att avsluta med en solmogen persika eller aprikos. Jag har nästan aldrig blivit bjuden på raki och de få gånger det skett har jag nekat med ett leeende och då alltid fått god frukt, mandlar eller någon hembakad kaka från köket. Ingen har tagit illa upp och bjudrakin har hamnat hos någon annan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 14:42
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kari jag kan bara säga BRA BRA BRA!!!!!! Mat är ju hur gott som helst, särskilt på grekiska eller hur? Kali Orexi!!

Kul att du också nämner citat: "Oneirodromio" finner du i idylliske omgivelser i gaten med minareten adressen er : Hatzimihali Daliani st.,
Den här gatan var ju tills för ett par år sedan ganska öde och trist och jag förundrade mig över detta, då den ligger så centralt.
Men så öppnades ett nytt ställe som tydligen funkade ok och därefter har flera följt efter. Kvällstid är gatan full av liv och rörelse pga av nya tavernor och ouzerior etc, som serverar mat i alla dess former.
Mycket ungdomar men ändå en ganska blandad publik, så det är både gemytligt och trevligt att stanna här för en måltid eller varför inte ouzo.
lars
Kriti stin krdia mou
Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 15:40
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg er også veldig interessert i gresk mat og tar mange matbilder
Hur tar du dina kvällsbilder? Jag lyckas nästan aldrig få bra sådana.

I dagsljus har jag sällan problem:

Men nästan alltid när jag behöver blixt så slutar det så här (bilden är från Thailand):

Jag lyckas alltså inte undvika att slå blixten rakt i maten. Fast utan den blir det ju för mörkt

Hur gör du?

(Just nu är bilderna jättestora, jag har förminskat dem)
Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 17:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag lyckas alltså inte undvika att slå blixten rakt i maten. Fast utan den blir det ju för mörkt
Problemet med små kompaktkameror är ofta att blixten sitter för nära linsen. Jag har sedan tidigare en systemkamera med inbyggd blixt, det fungerar väl lite si o så om jag använder den inbyggda blixten men med en extra extern blixt som placeras en bit högre upp fungerar det bra. Jag köpte nu en kompaktkamera som fungerar ganska bra ända tills jag ska använda blixt. Då blir det samma fenomen som med systemkameran och inbyggda blixten, helt värdelöst.
Problemet är alltså kompaktkamerans utformning och svårt att göra något åt.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.