|
|||
|
|||
Skott på Santorini..?
Förra månaden, jag hörde skottlossning på Santorini på natten och trodde först att det var fyrverkerier, men senare berättade hotellet att det var något med fåglar och Afrika. Vad kan det betyda?
(Översatt från danska till svenska av Google Translate). |
|
||||
|
||||
Sv: Skott på Santorini..?
Många flyttfåglar skjuts och fångas på andra sätt i Medelhavsländerna. Mycker barbariskt och ett uttryck för människans dumhet. Jag har sett några riktigt bra artiklar i ämnet som jag ska leta fram.
Eva |
|
||||
|
||||
Om du går in på Sveriges ornitologiska förenings hemsida kan du hitta massor av läsvärda artiklar och länkar.
Eva |
|
||||
|
||||
Re: Skott på Santorini..?
Har också blivit väck mitt i natten ett flertal ggr o undrat vad det är som sker. Dagtid skjuts det ju mycket småfåglar, men jagar man verkligen fågel mitt i natten, i mörkret? Ibland ser man ju fyrverkerier mot natthimlen , o jag har trott att de nattliga skotten också haft med något firande att göra (?). Vissa dagar har jag sett grupper av glada firande unga män som avlossar ngn sorts knallskott på torget mitt på dagen, så jag har trott att det kanske varit "svensexa" på gång.
|
|
||||
|
||||
Låter rimligt att fågeljagandet sker på dagtid.
Eva |
|
|||
|
|||
Tack för "Sveriges Ornitologiska förening". Det är en mycket intressant och omfattande hemsida. Man skulle nämligen tro att fågeljagandet sker på dagtid, men kanske de nattliga skottlossningen är för att stressa fåglarna och hindra dem från att vila. Men vilken skada kan fåglar göra på druvorna ..? De kan väl knappast äta dem alla. (Översatt från danska till svenska av larvih i samarbete med Google Translate) |
|
||||
|
||||
Fåglar skjuts för nöjes skull, inte bara på Santorini, det förekommer på de flesta öar, och är säkert lika vanligt på fastlandet också. Ett undantag är Tilos där all jakt är förbjuden. Tack för det!
|
|
||||
|
||||
Detta nattliga pangandet låter ju inte direkt som de vapen dom använder vid fågeljakten - snarare som någon sorts knallskott i mina öron! Och, som sagt, att skjuta fågel kl. 02.00 i det grekiska nattmörkret förefaller svårt. -Har smällarna alls med fåglar att göra är det kanske, som Larvih skriver, någonting avsett att skrämmas med??
|
|
|||
|
|||
Här på Kreta startar harjakten varje år i månadsskiftet september- oktober (ungefär samtidigt med älgjakten i Norrland). På våra morgonpromenader vid gryningstid träffar vi oftast lördag- och söndagmornar jägare med hundar. Ibland smäller det även nattetid. Då kan jakten ske i ljus från bilar. Det är knappast troligt att det är jakt på fåglar nattetid!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|