|
||||
|
||||
Kära moppe!
Vi som bor utanför stan, bortom affärer och med ett fåtal bussar per dag, har oerhörd nytta av mopparna. Staden Pothia är inte nog rymlig för bil, längre.
När jag kom dit första gången, 1967, hade min man en morbror som var taxichaufför med egen bil, en Ford Mercury, hur bred som helst. Övriga taxibilar, varav somliga gick som linjebussar, var också gamla amerikanare, mjuka i fjädringen och med stort bagageutrymme för att få plats med tanternas inköp och enstaka höns och getter också. Man stod på taxitorget tills bilen var full och åkte sen nerlastad till underredet. Men det var inte så vanligt med privata bilar då, inte så trångt på gatorna och inte så stora parkeringsproblem. Idag har vi nog nått mättnadsgränsen. Fler bilar får inte plats! Tack vare moppen klarar jag mina inköp och transporter hur lätt som helst. Min lilla Piaggio Typhoon har gått 46800 km ! Herrejestanes, jorden runt! Den har transporterat mig och andra, sällan krånglat, stark och fin. Tja, när vi är två + bagage är det på gränsen förstås, i alla backarna... Som idag. Jag for till stan och ordnade med januarivändan till skattemyndigheten, betalade 12 + 3 euro per moppe- vi har två-., sen till polisen och betalade ytterligare 2 x 3 euro och lämnade in våra små intygsböcker för stämpling och avhämtande nästa vecka. Försäkringen går på 71 euro per moppe och år. Det är vad de kostar oss förutom service och sånt. Ingen besiktning krävs (än), hjälm använder vi till 99 %. Sen handlade jag, hämtade vatten och for hem. Detta är vad jag lastade: En 12-litersdunk med vatten. En 20-kilos säck med katt-torrfoder. En kasse med fem liter mjölk, några förpackningar ägg, en flaska vin, en storpack toapapper, tre kilo potatis och lite annat småplock. Att lasta går väl an, men att få över högerbenet över sadeln är värre. Jag väntar mig var gång att moppen ska välta, kattfodret ramla ut, vattendunken spricka och äggen krascha. Men det gick bra den här gången också... Min älskling, min blåa moppe. |
|
||||
|
||||
Sv: Kära moppe!
Det var väl din "andra moppe" som jag hade nöjet och åka med i somras Blev starkt imponnerad hur du klarade av och kryssa där i dom smala gränderna Och den branta backen från stan gick ju galant också
Jag skulle inte våga köra någonslags fordon i den staden Hoppas vi kan ta någon mer moppetur någon gång Riitta |
|
||||
|
||||
Monica! Det måste vara härligt att ha en liten Piaggio ... En vän som tar en med både i upp- och nerförsbacke och som ser till att båda kommer helskinnade hem. Och vilken balansövning att transportera alla dessa varor - kan tro att katterna sitter på gårdsplanen och väntar ...
Lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Vilken härlig berättelse!!! Blir faktiskt lite avundsjuk måste jag säga... Mitt handlande på trist men praktisk stormarknad och så bil fram och åter ter sig väldigt "svensk" och tråkig i jämförelse med din shoppingrunda! Tack snälla för att du delar din vardag med oss!
Ha det gott önskar zakka |
|
||||
|
||||
Jag älskar att åka moppe på våra greklandsresor. Vi hyr nästan alltid åtminstone några dagar för att se oss omkring. I somras blev det rekord, nästan hela vårt 2veckorsbesök på Karpathos hade vi moppe. Mycket för att obehindrat kunna ta oss till och från våra favoritstränder.
Men inte lyckas jag lasta så mycket som du gör Monica. När jag varit och handlat i supermarketen så blir det en del i facket under sadeln, en vattendunk och en kasse på golvet mellan fötterna, och sen känns det ganska fullt. Hur bär du dig åt Monica? Har du några särskilda lastdon på moppen? Masse |
|
||||
|
||||
Masse, du har väl sett en del andra som skjutsar ungefär vad som helst på mopparna, armeringsjärn, hundar, säckar med djurmat.
Jag har en plåtlåda monterad där bak, stadig och bra, Kalymnosstil.Framtill vid knäna har vi skruvat fast ringar i chassit i stället för de skruvar som håller plastväggen där. Karbinhakar modell större, snören och gummiremmar... Jag har sytt en stadig väska i segelduk som rymmer flera plastkassar. Voila!!! Svårigheten är alltså att ta sig upp på moppen med värdigheten i behåll. |
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Åh, vad jag blir avundsjuk på er som vågar hyra moppe i Grekland. Normalt är jag ingen fegis men har flera gånger sett personer som kört omkull på moped/motorcykel. Hur de fått semestern förstörd - vilket fått mig att avstå.
Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig - kanske? Och om, eller rättare sagt när den dagen kommer ... lovar jag att berätta hur det gick. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|