Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-18, 21:18
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011
Standard Sv: Egina 2

Akroagali heter stället med "de blå stolarna", drivs av Pablo o Lia. Mitt "favvo"ställe
Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 17:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hittade en bild på tavernan med de blå stolarna, eller på de blå stolarna alltså. Tycker att det var tavernan bredvid som hette "Akrogiali", den hade orangefärgade stolar. Kollade på nätet och den med blå stolar lär heta "Galaris". Upptäckte att de också hyr ut rum där ovanför tavernan. Och WOW, det skulle inte vara dumt att bo där. Alldeles på stranden och med balkong mot havet, ojoj, nu längtar jag dit.

/ Anne

Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 23:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack Anne för den sköna bilden. "Vaddå sköna bilden?" tänker de som inte är Egina-freaks som jag. OK OK, Egina är inte Greklands vackraste ö, men för mig väcker sådana bilder "hemmakänsla" och sätter fart på längtan.

Kul att läsa att du också längtar dit Anne. Jag var lite osäker på hur du skulle känna när intrycken från ditt besök där har sjunkit in. Själv går jag och har ganska mycket tankar kring hur det går för vännerna som driver verksamhet lite här och var i Agia Marina. Panos på Café Marina, Nektarios och hans moppe-uthyrning, Elias på Tropical Beach bar, Blå stolarna på stranden (oavsett vad det heter), Paradise Restaurant, Kiriakakis, Big Banana osv. Mycket av turisterna försvann ju för längesedan från Agia Marina när chartern upphörde. Men många av vännerna har fortsatt hanka sig fram med ett visst inslag av grekiska gäster. Klarar de sig nu trots krisen när grekerna måste spara???? Inte säkert att vi kommer dit igen förrän 2013. Som alltid blir det då med viss bävan. Finns vännerna kvar?

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 12:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Det är precis som Masse och Ugo säger: Egina är inte Greklands vackraste ö. Men, skönhet finns ju där man vill se den. Jo, det fula hotellskelettet i Agia Marina (och den nära Perdika såg vi också från bussen) borde man spränga bort, men såna finns ju tyvärr på många håll i Grekland. Men vad är det som är speciellt med Egina? Jag har tyckt om precis alla grekiska öar jag har varit på och det är väldigt svårt för mig att sätta dem i någon ordning, den riktigt nummer 1 favoritön har jag inte hittat ännu. Alla har varit bra!

Egina känns i sin helhet väldigt mycket som just Grekland på grund av att det inte finns så många utländska turister där. Och när jag tänker på Agia Marina så tycker jag att det finns en slags "dekadent charm" där. Huvudgatan kan ju inte kallas precis vacker med sina pubar och så, men just det där att man ser att gatan tidigare har haft ett helt annorlunda liv känns för mig just dekadent på ett lite charmigt sätt. Sen är det ju naturligtvis negativt att man lider av att det inte finns tillräckligt med kunder. När vi var ute och åt på kvällarna så var vi nästan alltid de enda kunderna. Och sånt kan ju inte vara bra i längden. Till och med på lördagskvällen när stranden var full av greker var tavernorna vid stranden tomma (vid lunchtid var det nog en del som åt vid stranden). Kanske åt de alla i Alones då? Inte vet jag.

Men Masse, jag hoppas att dina vänner finns kvar nästa gång när du reser dit.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.