Vi brukar vara på resa bara i en vecka så det har inte varit något problem att ta med sig de pengar vi tänkt oss behöva i kontanter (lätt som en plätt eftersom både Finland och Grekland har euro, åtminstone tillsvidare

). Kreditkort har vi använt närmast för att betala hotell med och att ha som reserv, ofta har det också varit så att t.ex tavernor inte har tagit emot kreditkort. Men åker man på en längre båtluff kan det ju vara besvärligare att ta med sig så mycket pengar eftersom det naturligtvis är en viss säkerhetsrisk också.
Men, i dagens läge skulle åtminstone JAG ta med mig lite extra kontanter för säkerhets skull. Det att det tidigare har funnits pengar och att det finns pengar i bankautomaterna JUST NU behöver inte betyda att situationen inte skulle kunna vara annorlunda om en månad. Beror mycket på vilken tidpunkt man ska resa. Blir det runt valet 17 juni kan det vara lönt att vara extra försiktig. De grekiska bankerna är ju i kris nu redan eftersom folk har börjat ta ut sina besparingar osv. Utan stöd från ECB skulle de inte klara sig (så har åtminstone jag förstått det, korrigera mig om jag har fel). Bäst att följa med situationen så gott man kan och vara lite extra försiktig, det skadar inte.
/ Anne