Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-10, 21:02
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Alla dessa fina öar, kan inte välja...

oj...kanske jag åker på "lappsjukan" då... ...men den går väl att bota, hoppas jag?

/ Maggy
Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 12:09
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av emmaa Visa inlägg
Tittade på Lassi och tyckte stränderna såg helt underbara ut! Och en liten promenad till Argostoli hade ju bara varit skönt om kvällarna. När jag sökte på hotell så visar det sig att det bara är Göteborg och Sthlm som har charter dit. Dåligt! Eller jag kanske har kollat helt fel...
Jag har några gånger lyckats med att söka upp ett hotell, där jag vill bo först, och sedan fyllt i varifrån jag vill åka. Det har fungerat, fast att hotellalternativet inte fanns, när jag började med avreseflygplats .

Lycka till!

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 07:53
Zelda Zelda är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ja, jag har hört mycket gott om Naxos. Frågan är om vi är för bekväma. Vi tänkte egentligen bara ta en charter. Vilket flygbolag brukar ni åka med mellan athen och naxos? Var på naxos är det man ska bo?
Vi brukar åka med SAS direktflyget tar endas 3,5 timmar. och det finns ganska många avgångar.
sedan flyger vi inrikes med Olympic, ett tips är att flyga till Paros om planen till Naxos är fulla, brukar vara fler avgångar dit, sedan tar färjan (med boarding etc) endast en knapp timme, eller varför inte stanna någon natt i Parikia trevlig stad med ganska bra shopping!
vi bor alltid i Agios Prokopios eller ev. Agia Anna, lättare att hitta billigare boende i AP då det finns fler ställen.
vi åker i år något senare än vanligt, den 26/6 och stannar till den 6/7, så i år betalar vi 30 euro/natt, brukar endast betala 25 när vi åker tidigt i juni. (dbl rum, där vi bor i år är det ett trippelrum, samma pris då man ofta tar betalt per rum i Grekland)

lycka till med planerna av er resa

Zelda/Ia
Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 18:31
emmaa emmaa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
För att trassla till det ännu mer... har ni kollat in Thassos? Fina sandstränder på denna ö.

Katitzi
Tackar för tipset! Men jag hittar inte om någon flyger charter dit. Vet du nåt om det?
Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 18:35
emmaa emmaa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Kanske Lefkos på Karpathos skulle passa er? Jag har aldrig varit där men ska dit för första gången i september två veckor... Många verkar ju älska Lefkos och återvänder år efter år...Vackra fina sandstränder men kanske inte så stor by om det är det ni söker?

/ Maggy

Karpathos har vi kollat mycket på, men jag blir inte riktigt klok på det. Karpathos stad ser jättemysig ut men jag gillar inte riktigt att stranden är lite stenig (nu låter jag jättekräsen). Lefkos ser ut att ha väldigt mysig stränd men där ser så öde ut. Vet inte om vi blir för rastlösa då. Börjar bli mer än hög tid att boka även om vi kan åka sent i augusti när skolorna har börjat. Ska kolla vidare på Lefkos Tack!
Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 18:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Karpathos har vi kollat mycket på, men jag blir inte riktigt klok på det. Karpathos stad ser jättemysig ut men jag gillar inte riktigt att stranden är lite stenig (nu låter jag jättekräsen). Lefkos ser ut att ha väldigt mysig stränd men där ser så öde ut. Vet inte om vi blir för rastlösa då. Börjar bli mer än hög tid att boka även om vi kan åka sent i augusti när skolorna har börjat. Ska kolla vidare på Lefkos Tack!
Stranden i Pigadia är av skiftande slag. Längst in, närmast staden, är det bara sandbotten så långt du kan gå. Där badar vi oftast. Längre ut kommer ett stenigare parti - alldeles nedanför de två stora lyxhotellen ;-) - och ytterligare längre ut är det några kilometer sandstrand med blandad botten av sten, klippblock och sand. Badskor är en bra investering.

Sen finns det mängder av fina stränder av alla de slag runt ön. Vad vill du ha? ;-) Med båt eller buss kommer du lätt till andra stränder. Båtar tar dig till de fina stränderna på ostkusten, Achata, Kyra Panagia, Apella bara för att nämna några. En härlig sandstand är Aghios Nikolaos i Arkasa. Dit går bussen. Du kan även åka buss till Lefkos över dagen om du inte vill hyra bil och köra själv. Jag håller med om att Lefkos är litet väl lugnt att bo i. Tänker du hyra bil så har jag många fler tips.

Karin
som åker till Karpathos om 25 dagar
Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 19:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Tackar för tipset! Men jag hittar inte om någon flyger charter dit. Vet du nåt om det?
Både Ving, Apollo och Airtours har charter dit. Åtminstone från Arlanda. Säkert från andra flygplatser också.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 19:34
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Nej, nu ser jag att Apollo inte flyger dit längre! Men de andra gör det.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-05-28, 08:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Hej! Vi var på Karpathos förra året runt 1 juni. Bodde 10 minuter från stan. Jättefint men rätt blåsigt. Stranden där var inget vidare. Tog bussen till Amopi som hade en fin vik att bada i. Pelagos restaurang innan stan är underbar med sin grekdans på kvällarna. Jag tycker att Agii Apostoli på Kreta har fantastiska badvikar med sandstränder på gångavstånd. Har varit där ett 10-tal ggr.Lungt o skönt. Lätt att hoppa på bussen till Chania, Platania och Agia Marina för mer shopping och hålligång. Vik av från huvudgatan i Platania uppåt gränderna för mer genuina familjerestauranger. Lycka till!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.