Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-03, 12:54
emmaa emmaa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Alla dessa fina öar, kan inte välja...

Hej!
Vi är ett par i 25- års åldern som har lite svårt för att välja vart vi ska resa i sommar. Lättast blir med charter. Jag har sedan tidigare varit på Kreta, Skiathos och i parga. Vill prova nåt nytt denna gången. Vi gillar fina stränder (de behöver inte vara stora för att vara fina) och mysiga byar där man kan strosa runt på kvällarna. Vi kommer inte hyra någon bil så närhet till strand och by är viktigt. Vi har tittat på både Karpathos och på zakynthos lite och undrar var man isf ska bo där? Vi har även kikat lite på Samos. Är det någon som kan tipsa om nåt mysigt ställe?

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 14:08
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Alla dessa fina öar, kan inte välja...

Samos har fina byar dit det går charter. Pythagorion och Kokkari har mysiga gränder och fina klapperstensstränder.

Karpathos har en trevlig stad Pigadia att strosa runt i och stranden börjar inne i stan.

Naxos stad är ju också alldeles underbar med fin strand.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 14:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Du har tydligen samma problem som vi. Men vi åker inte charter och kan välja mer, och då blir det mycket värre. Vad som underlättar för oss är att vi har "fri tid".
Slutkontentan: Grekland och grekerna är fantastiska! Man kan inte sluta längta dit.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 14:17
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Samos och Pythagorion är fint
.
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 14:39

Okej, har tittat en del på Pythagorion men hur är egentligen stranden? Väldigt stenig har jag förstått? Byn ser väldigt mysig ut annars!

Naxos har man hört mycket bra om, men nackdelen är ju att det inte går flyg dit utan att man får åka båt också.

Ingen som varit på Karpathos som kan säga nåt om det också? Tips tas gärna emot
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 15:52
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Det går fly fra Athen til Naxos opp til flere ganger om dagen.
Ikke billig, men de finnes.
Ellers synes jeg ikke båtreisen er noe problem.
Det hører på en måte til innledningen på ferien.

Ellers kan jeg anbefale Kefalonia.
Vi drar dit for andre gang nå i år.
Vi bor i Lassi, så da er det nær både fin strand og shoppingmuligheter i Argostoli.
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 16:31
Zelda Zelda är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Naxos är underbart, det har allt det där ni letar efter.
vi flyger mellan Athen och Naxos så gott som varje år, om man inte får tag i flyg är ju snabbfärjan toppen tar endast ca 3-3,5 timmar och du sitter mkt bättre än i ett flygplan (sköna breda flygplansstolar)
Zakynthos har jag bara varit på en gång och det var en besvikelse jämfört med Naxos!
jag röstar för Naxos, och om ni ska vara borta lite längre är det inte helt fel att åka över till Paros, endast en knapp timme med färjan eller varför inte någon av småkykladerna....
finns så mycket att se och hitta på
Lycka till med planeringen

Ia /Zelda
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 17:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av emmaa Visa inlägg
Okej, har tittat en del på Pythagorion men hur är egentligen stranden? Väldigt stenig har jag förstått?
Stora stranden består av småsten, men det är ändå en väldigt fin strand. Bild finns här.

Det finns även en mindre strand inne i själv byn, den heter Remataki, och ser ut så här.

På Zakynthos finns inga "mysiga" byar, men fantastiska stränder.
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 08:25
Oline Oline är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Karpathos är en fantastisk ö med helt otroliga ständer men eftersom du skriver att ni inte ska hyra bil så får man inte ut det mesta av ön. Stranden som börjar i byn Pigadia är inget att hurra för direkt så man måste ta sig till andra stränder. Det går bussar till Amopi, Achata och min favorit Kyra Panagia men då bör man vara ganska modig för att åka buss ner för de branta backarna. Vi har hyrt bil och åkt runt på olika stränder varje dag och då är Karpathos helt fantastiskt! Byn Pigadia är kanske inte Greklands mysigaste men den fungerar alldeles utmärkt att strosa omkring i på kvällarna och äta god mat.
Skopelos är också en mycket mysig ö med fin by och härliga stränder. Där är man också beroende av bil/ buss för att komma till de bästa stränderna.
Samos är enligt mig en ganska medelmåttig ö som jag inte alls föll för men det är ju bara min åsikt...
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 09:39
lelo lelo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Hej!
Vi är ett par i 25- års åldern som har lite svårt för att välja vart vi ska resa i sommar. Lättast blir med charter. Jag har sedan tidigare varit på Kreta, Skiathos och i parga. Vill prova nåt nytt denna gången. Vi gillar fina stränder (de behöver inte vara stora för att vara fina) och mysiga byar där man kan strosa runt på kvällarna. Vi kommer inte hyra någon bil så närhet till strand och by är viktigt. Vi har tittat på både Karpathos och på zakynthos lite och undrar var man isf ska bo där? Vi har även kikat lite på Samos. Är det någon som kan tipsa om nåt mysigt ställe?

Tack på förhand!
Kefalonia och byn Lassi Ni promenerar in till stan (Argostoli) på 20-25 minuter beroende på vart i Lassi ni bor. I Lassi finns också ett antal restauranger och lite minimarkets om man inte vill gå in till huvudstaden. Stranden i Lassi är otroligt fin, nog den enda ö jag bott på där stranden intill huvudstaden är så fin! (Har varit på Naxos, Mykonos, Zakynthos, Karpathos, Paros) Är ni nöjda med Skiathos? Funderar på att åka dit till sommaren
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 15:04

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Stora stranden består av småsten, men det är ändå en väldigt fin strand. Bild finns här.

Det finns även en mindre strand inne i själv byn, den heter Remataki, och ser ut så här.

På Zakynthos finns inga "mysiga" byar, men fantastiska stränder.
Okej, tackar för info. Då blir det inte Zakynthos iaf. Samos är nog lite för stenigt (stranden) för vår smak. Har du nåt annat du kan tipsa om?
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 15:11

Citat:
Ursprungligen postat av lelo Visa inlägg
Kefalonia och byn Lassi Ni promenerar in till stan (Argostoli) på 20-25 minuter beroende på vart i Lassi ni bor. I Lassi finns också ett antal restauranger och lite minimarkets om man inte vill gå in till huvudstaden. Stranden i Lassi är otroligt fin, nog den enda ö jag bott på där stranden intill huvudstaden är så fin! (Har varit på Naxos, Mykonos, Zakynthos, Karpathos, Paros) Är ni nöjda med Skiathos? Funderar på att åka dit till sommaren
Tittade på Lassi och tyckte stränderna såg helt underbara ut! Och en liten promenad till Argostoli hade ju bara varit skönt om kvällarna. När jag sökte på hotell så visar det sig att det bara är Göteborg och Sthlm som har charter dit. Dåligt! Eller jag kanske har kollat helt fel...

Ja, Skiathos kan jag verkligen rekommendera. Det och Parga tycker jag är ganska likt. Mysig by och fina stränder. Stranden i Skiathosstad är kanske inte den bästa men vi hoppade på bussen och längre bortbar där riktigt fina stränder! Hade lätt kunnat åka dit igen men sen vill man ju prova nya ställen också. Från hamnen kunde man hoppa på badbåtar också till småöar runt omkring, mysigt!
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 15:16

Citat:
Ursprungligen postat av Zelda Visa inlägg
Naxos är underbart, det har allt det där ni letar efter.
vi flyger mellan Athen och Naxos så gott som varje år, om man inte får tag i flyg är ju snabbfärjan toppen tar endast ca 3-3,5 timmar och du sitter mkt bättre än i ett flygplan (sköna breda flygplansstolar)
Zakynthos har jag bara varit på en gång och det var en besvikelse jämfört med Naxos!
jag röstar för Naxos, och om ni ska vara borta lite längre är det inte helt fel att åka över till Paros, endast en knapp timme med färjan eller varför inte någon av småkykladerna....
finns så mycket att se och hitta på
Lycka till med planeringen

Ia /Zelda

Ja, jag har hört mycket gott om Naxos. Frågan är om vi är för bekväma. Vi tänkte egentligen bara ta en charter. Vilket flygbolag brukar ni åka med mellan athen och naxos? Var på naxos är det man ska bo?
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 15:18

Citat:
Ursprungligen postat av Oline Visa inlägg
Karpathos är en fantastisk ö med helt otroliga ständer men eftersom du skriver att ni inte ska hyra bil så får man inte ut det mesta av ön. Stranden som börjar i byn Pigadia är inget att hurra för direkt så man måste ta sig till andra stränder. Det går bussar till Amopi, Achata och min favorit Kyra Panagia men då bör man vara ganska modig för att åka buss ner för de branta backarna. Vi har hyrt bil och åkt runt på olika stränder varje dag och då är Karpathos helt fantastiskt! Byn Pigadia är kanske inte Greklands mysigaste men den fungerar alldeles utmärkt att strosa omkring i på kvällarna och äta god mat.
Skopelos är också en mycket mysig ö med fin by och härliga stränder. Där är man också beroende av bil/ buss för att komma till de bästa stränderna.
Samos är enligt mig en ganska medelmåttig ö som jag inte alls föll för men det är ju bara min åsikt...
Tackar för svar! Men om man inte ska hyra bil på Karpathos, vart hade du rekommenderat att man skulle bo då?

Samos ser fint ut på alla bilder, men tror stranden blir för stenig för vår smak.
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 15:20

Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg
Det går fly fra Athen til Naxos opp til flere ganger om dagen.
Ikke billig, men de finnes.
Ellers synes jeg ikke båtreisen er noe problem.
Det hører på en måte til innledningen på ferien.

Ellers kan jeg anbefale Kefalonia.
Vi drar dit for andre gang nå i år.
Vi bor i Lassi, så da er det nær både fin strand og shoppingmuligheter i Argostoli.
Kefalonia är vi lite inne på, men det ser ut som att de inte går charter från köpenhamn eller malmö vilket är lite synd. Vet du nåt om detta?
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 15:22

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Du har tydligen samma problem som vi. Men vi åker inte charter och kan välja mer, och då blir det mycket värre. Vad som underlättar för oss är att vi har "fri tid".
Slutkontentan: Grekland och grekerna är fantastiska! Man kan inte sluta längta dit.
Birgitta.
Då har ni lite mer att välja på Hoppas ni hittar vad ni letar efter! Grekland är härligt!
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 15:48
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

För att trassla till det ännu mer... har ni kollat in Thassos? Fina sandstränder på denna ö.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 16:07
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Kanske Lefkos på Karpathos skulle passa er? Jag har aldrig varit där men ska dit för första gången i september två veckor... Många verkar ju älska Lefkos och återvänder år efter år...Vackra fina sandstränder men kanske inte så stor by om det är det ni söker?

/ Maggy
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 17:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ja, jag har hört mycket gott om Naxos. Frågan är om vi är för bekväma. Vi tänkte egentligen bara ta en charter. Vilket flygbolag brukar ni åka med mellan athen och naxos?
Det går charter till Naxos med Apollo. Jag kan lova att ni där hittar allt ni söker, och ni behöver inte hyra bil. Ni kan vandra mellan fantastiska sandstränder, de ligger som ett långt pärlband sydväst om Naxos stad. Finns hotell vid stränderna.
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 19:34
Oline Oline är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Om ni inte ska hyra bil på Karpathos så skulle jag ändå bo i Pigadia och ta bussen till Amopi där närmaste sandstrand finns. Från Pigadia går även bussar till de andra stränderna om ni skulle våga testa de vackra stenstränderna. Amopi är nog ingen höjdare att bo i eftersom det bara är en väg med hotell. Lefkos som nämnts här har också en sandstrand men är en pytteliten by där iallafall jag skulle få lappsjuka om jag bodde en vecka...
Jag tror dock att Naxos kanske passar er bättre om ni vill ha många sandstränder. Det går charter dit, ni flyger till Santorini och sen tar båten ca 3-4 timmar beroende på väder. Naxos är en fin ö och det går buss till Agia Prokopios, Agia Anna och den långa Plaka (sand så långt du kan se).

/Anna
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.