Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-08, 14:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Grekisk turism redo för ännu ett starkt år

Den eller de som uttrycker tveksamhet att resa till Grekland efter den senaste tidens massmediala (över-) flöde, får nog också räkna med att få lite mothugg inkl. frågetecken.

Min tanke kring detta är att om jag personligen skulle tänka "bojkott" så skulle det i så fall bero på att den rent personliga säkerheten skulle äventyras när man vistas i Grekland. Och det kommer enligt mitt sätt att se på saken, ALDRIG att hända.

Att stanna hemma på grund av den politiska situationen - på vilket sätt skulle en vistelse i Grekland i sommar förändras??? Vad är det som är så förfärligt efter valutgången? Ska man gå omkring och ständigt tänka politik under en semester???

Och om jag vänder på problematiken, vilket politiskt styre skulle den bojkottande svenske turisten önska sig ISTÄLLET för det som nu har styret, för att tänka om och ändå åka?

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 16:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ha ha, jag tolkar ditt inlägg som ett skämt, och ganska roligt dessutom. Inte för att jag (och antagligen inte heller du) har en aning om hur pålitlig den nya regimen är. Men vilken av de tidigare regimerna är det som har känts som garanter för stabilitet och pålitlighet?

Det får man väl i så fall gå tillbaka till den gamla militärjuntan för att finna. De var ju väldigt stabila, men inte i en riktning som jag gillade.

Ja, en ny militärjunta är väl ungefär vad som skulle få en att avstå Grekland av politiska skäl ... Håller alltså i princip med dig.

Sen tycker jag nog att läget i Grekland just nu är lite allvarligare än om vi råkar ut för strejker eller inte.
Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 17:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Sen tycker jag nog att läget i Grekland just nu är lite allvarligare än om vi råkar ut för strejker eller inte.
Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 18:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det jag menade i mitt inlägg om båtstrejk till påsk och att den "känns" var inte att den känns för mig utan en strejk i påsktid blir märkbar för grekerna som då inte kan åka "hem" och fira påsk. De gånger vi/jag fått extra övernattning i Rafina har varit jättemysiga!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 20:46
Malina Malina är inte uppkopplad

Som sagt bara en junta skulle få mig att avstå.
Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 14:09
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Klart man fortsätter att fara till Grekland så mycket det går(tyvärr blir det bara 1gång/år) o njuter,och här hemma köper jag,fortsatt,så mycket grekiska produkter som går.Det ger ju,som jag sagt tidigare,nå´t jobb till där nere.
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-03-11, 21:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

DN skriver idag om en undersökning som resebyrån Ticket har gjort. Undersökningen visar att Grekland är de näst mest bokade resmålet i sommar efter Spanien. En annan sak är att WiFi numer är viktigare än pool.

Hela listan finns här.
Svara med citat
Gammal 2015-03-11, 21:23
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En annan sak är att WiFi numer är viktigare än pool.
..hmmm..hur kan det vara så tro..
Svara med citat
Gammal 2015-03-12, 08:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

På Lesvos har det varit en riktigt kännbar nedgång av antalet turister eftersom majoriteten av turisterna där är greker. Många greker som har ärvda hus på ön men bor i Aten eller på andra ställen på fastlandet har också ibland inte haft råd att åka dit. Hoppas det blir bättre även på den här ön för den har så otroligt många möjligheter till varierade upplevelser och spännande natur med många vandringsmöjligheter för den som gillar det.

Eva
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 19:14
Carina Carina är inte uppkopplad

vad jag förstår så har korttidsturistande turkar ökat. Dessutom har turisterna från Nederländerna ökat. I alla fall i Molivos, så det är hoppfullt.

Carina
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 12:52
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Jag skall båtluffa i september, jag åker till Grekland för att jag vill och för att jag tycker mycket om att båtluffa, inte för att vara solidarisk med grekerna. Min första resa till Grekland var 1979 och sedan dess har jag gjort över 20 resor och besökt c.a. 30 öar. Bara tvår gånger åkte jag charter, alla andra resor var "på egen hand".
Grekland och grekerna är i stort behov av ett skattesystem som fungerar, samt att alla greker solidariskt betalar in sina skatter som sedan återinvesteras i bl. a. infrastruktur och välfärden. Tyvärr är min egen erfarenhet vad gäller grekernas skattemoral mycket dålig och mitt eget facit är följande: har förmodligen bott på över hundra ställen i Grekland, framförallt ute på öarna men även ett tiotal gånger på fastlandet. Nästan alltid betalar jag kontant, det är ju den betalningsform som grekerna själva helst vill ha. Jag har fått riktigt kvitto endast 2 gånger: på Folegandros och på Rhodos. Alla andra gånger har jag oftast inte fått något kvitto alls, eller så har jag fått "låtsas kvitto" (någothandskrivet papperslapp). På vanliga affärer, "supermarket", får jag nästan alltid låtsas kvitto (avriven pappersremsa från en rulle som sitter i en räknemaskin, inte från ett riktig kassaregister eller kassaapparat). Trots den ekonomiska krisen.
Jag har ibland suttit någon timma och pratat med grekiska hotellägare om det ekonomiska läget i Grekland, aldrig förebrående kommentarer i våra samtal, vi diskuterar läget i allmänhet. Det märkliga är ändå att hotellägare/affärsinnehavare ofta påpekar vikten av att betala in sina skatter. På Sikinos 2013 pratade jag med en hotellägare som bott i Kanada i över 30 år, nu driver han ett litet hotell på Sikinos, och han var upprörd över att grekerna skattefuskar. På Karphatos var det ett grekiskt äldre par som efter 40 år i USA äntligen återvänt till Karphatos och startade ett hotell. Samma sak där, upprördhet över att många greker skattefuskar. När jag väl lämnade hotellen och betalade kontant fick jag inget riktigt kvitto, inget kvitto alls. Bara thank you, goodbye and welcome back.
Det jag vill säga är följande: i september åker jag till Grekland på egenhand, det blir återigen båtluffning, men jag kan uppriktigt inte se på vilket sätt mitt besök i Grekland kommer att bidra till landet, Grekland, då mina utgifter i Grekland betalas kontant och kommer med all sannolikhet inte att bidra ett smack till välfärden i Grekland (kanske båtbiljetterna, tunnelbana, o s v). Tvärtom, mina pengar kommer att bidra till att finansiera den svarta sektorn som säkerligen drar in miljarder varje år. Jag åker till Grekland ändå, jag har ingen anledning att moralisera över beteendet att smitta från skatter, det anstår mig inte att avkräva hederlighet, grekerna får rannsaka sig själva och sin egen situation och därefter följa sitt eget samvete. Jag tycker dock att det är mycket naivt att tro att man hjälper Grekland, alltså staten, genom att förlägga hur många resor som helst till just Grekland. Det hjälper ändå inte att turistbossen Andreas Andreadis tror att rekordet från 2014 kommer att slås, ty en stor del av pengarna som turismen årligen genererar går rakt ner i den svarta ekonomin, vare sig vi svenskar vill eller inte. Det hjälper inte att flera turister kommer till Grekland, det blir ändå måttlig eller medioker klirr i statskassan.
Jag vet inte om grekerna vill lösa problemet med det utbredda skattefusket. Trojkan fortsätter att påpeka, gång på gång, att skatteintäkterna ligger fortfarande långt under en anständig nivå. Jag tror dock att grekerna kan lösa problemet med skattefusk, bara de vill. Men vill de verkligen?.
Oavsett vad grekerna vill, sanningen är att de under lång tid stulit från varandra, politikerna stjäl ur statskassan, alltså från folket, och medborgarna stjäl från varandra eftersom de skattefuskar och därför kan välfärden inte upprätthållas. Man stjäl och lurar varandra. Skatter är bra och nödvändiga, men det får andra betala...
Jag tror att vi som åker till Grekland i år har stor anledning att vara oroliga. Pengarna håller på att ta slut i statskassan och Grekland har långt kvar innan de kan få nya lån. Kommer inget lån då finns det inga pengar att betala ut löner, förvaltningar slås ut, bankautomater har inga pengar, alla strejkar, o s v. Det blir en kedjereaktion. Ett mycket allvarligt scenario för ett land i upplösning. Och vi som åker till Grekland i år "hjälper" alla som försörjer sig på att lura av den grekiska staten på skattemedel.
Nu upprepar jag mig själv: jag skall båtluffa i september, jag åker till Grekland för att jag vill och för att jag tycker mycket om att båtluffa, inte för att blåsa upp drömmen om att vara solidarisk. Och alla som förlägger sina semesterresor till Grekland, främst för att vara solidariska med grekerna, skall vara medvetna om att man i mycket hög grad kommer att bidra till att gödsla en svart ekonomi. Den moraliska aspekten överlämnar jag dock till grekerna. Grekerna kan, bara de vill. Men vill de?
Slutligen, jag rekommenderar en utmärkt artikel dagens DN, DN-Ledare, "Avtal, lögner och sammanbrott", skriven av Richard Swartz, se länken nedan. Mycket läsvärt!
http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...h-sammanbrott/

Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 23:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Måste bara få citera denna artikel "Enligt Tickets Novus-undersökning svarar endast nio procent av resenärerna mellan 18 och 29 år att de inte använder mobilen under utlandsresan. Bland pensionärerna är motsvarande siffra 47 procent"

När jag tog upp denna fråga i denna tråd svarade många ett flertal forummedlemmar att de inte använde smartphones o dyl. Jag hade alltså rätt i att det är bara gamlingar här

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-03-17, 11:46
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
........
Det jag vill säga är följande: i september åker jag till Grekland på egenhand, det blir återigen båtluffning, men jag kan uppriktigt inte se på vilket sätt mitt besök i Grekland kommer att bidra till landet, Grekland, då mina utgifter i Grekland betalas kontant och kommer med all sannolikhet inte att bidra ett smack till välfärden i Grekland (kanske båtbiljetterna, tunnelbana, o s v). Tvärtom, mina pengar kommer att bidra till att finansiera den svarta sektorn som säkerligen drar in miljarder varje år...........

....Nu upprepar jag mig själv: jag skall båtluffa i september, jag åker till Grekland för att jag vill och för att jag tycker mycket om att båtluffa, inte för att blåsa upp drömmen om att vara solidarisk. Och alla som förlägger sina semesterresor till Grekland, främst för att vara solidariska med grekerna, skall vara medvetna om att man i mycket hög grad kommer att bidra till att gödsla en svart ekonomi. Den moraliska aspekten överlämnar jag dock till grekerna. Grekerna kan, bara de vill. Men vill de?
Slutligen, jag rekommenderar en utmärkt artikel dagens DN, DN-Ledare, "Avtal, lögner och sammanbrott", skriven av Richard Swartz, se länken nedan. Mycket läsvärt!
http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...h-sammanbrott/
Tack för ett bra inlägg och en läsvärd länk. Jag håller med dig i det mesta du skriver. Det är naturligtvis av största vikt att Grekland får ordning på skattindrivningen om statsfinanser och välfärd ska fungera.

Men jag kan inte hålla med dig om att vi inte bidrar om våra betalningar blir svarta. Även om tavernan eller hotellet gör våra euro till svart inkomst så är det fortfarande riktiga pengar, pengar som flyttas från Sverige till den Grekiska ekonomin. De här små näringsidkarna (som det oftast handlar om) är ju inga kriminella utan det handlar om vanligt folk som ofta sliter hårt för sina inkomster. Därmed används pengarna och kommer till nytta i den lokala ekonomin på samma sätt som vita pengar. Man kanske kan anställa en servitör eller städerska till, barnen kanske kan få klädpaltan som behövs eller man kan anlita hantverkaren för renoveringar.
Rent krasst kanske det t o m är så att svarta pengar på så sätt gör mer nytta för tillväxten i landet, och förr eller senare används de på ett sätt så att de blir beskattade eller momsade.
Men återigen, för att ingen ska missförstå min åsikt om detta, ;skattemoralen måste upp om statsfinanser och annat ska fungera.
Svara med citat
Gammal 2015-04-05, 08:25
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Utan att veta exakt antar jag att en förkrossande majoritet av turisterna till Grekland åker charter vilket åtminstone gör dessa hotellpengar vita..? Dessutom skiljer sig nog olika öar/regioner åt när det gäller kvittoanvändandet; på Thassos där vi varit ofta får vi i princip alltid "riktiga" kvitton i butiker mm. Dock har jag fått gör mej att grekerna betalar in inkomstskatten själva, som i USA, och att den inte dras direkt på lönen, som i Sverige, men jag kanske har fel..?
Svara med citat
Gammal 2015-04-05, 15:11
MetaxaHasses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Den eller de som uttrycker tveksamhet att resa till Grekland efter den senaste tidens massmediala (över-) flöde, får nog också räkna med att få lite mothugg inkl. frågetecken.

Min tanke kring detta är att om jag personligen skulle tänka "bojkott" så skulle det i så fall bero på att den rent personliga säkerheten skulle äventyras när man vistas i Grekland. Och det kommer enligt mitt sätt att se på saken, ALDRIG att hända.

Att stanna hemma på grund av den politiska situationen - på vilket sätt skulle en vistelse i Grekland i sommar förändras??? Vad är det som är så förfärligt efter valutgången? Ska man gå omkring och ständigt tänka politik under en semester???

Och om jag vänder på problematiken, vilket politiskt styre skulle den bojkottande svenske turisten önska sig ISTÄLLET för det som nu har styret, för att tänka om och ändå åka?

/ Hasse
Varför ska man inte??Jag vill inte missa att träffa gamla o nya vänner o bekanta,(o)beroende på vart jag far i höst..
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-04-05, 21:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Varför ska man inte??Jag vill inte missa att träffa gamla o nya vänner o bekanta,(o)beroende på vart jag far i höst..
Hasse

Jag vet inte varför du har citerat hela mitt inlägg? Tråden i sig handlar mycket om en spontan reaktion om vi diskussionsmänniskor efter valutgången skulle tänka oss att resa till Grekland i år eller rent av bojkotta? Även om mitt inlägg är "spretigt" så finns det INGENTING som håller mig ifrån Grekland av politiska skäl åtminstone.

Så vad betyder din fråga "varför ska man inte?? som du ställer mig?

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 15:07
MetaxaHasses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag vet inte varför du har citerat hela mitt inlägg? Tråden i sig handlar mycket om en spontan reaktion om vi diskussionsmänniskor efter valutgången skulle tänka oss att resa till Grekland i år eller rent av bojkotta? Även om mitt inlägg är "spretigt" så finns det INGENTING som håller mig ifrån Grekland av politiska skäl åtminstone.

Så vad betyder din fråga "varför ska man inte?? som du ställer mig?

/Hasse
Jag uttryckte mig fel o ber om ursäkt för det..Jag håller med dig i det du skriver..
Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.