Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-09, 11:35
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009
Standard Sv: Bra tavernor på Karpathos?

Takket være Malin og dette forumet har vi funnet mange gode spisesteder i Chania. Nå går vi på nye steder hvert år, bruker Kalimera og Tripadvisor og finner fram.
Helt enig med Malin om at maten i Pigadia ikke kommer opp mot det utvalget man har i Chania. Jeg er av dem som ikke liker meg på Mikes eller på Elleniko (tror jeg den heter). Derimot har vi vært flere ganger på Maxim og også spist deres "almost wild goat" som mannen kalte det. Vi pleier også å avlegge La Mirage et besøk, for å hilse på. Maten deres syns vi er ganske god.
På El Greco syns jeg maten var god og ellers på 3 andre spisesteder som dessverre ikke er der lenger. Ellers er det jo masser av muligheter når man reiser rund omkring på øya. Karpathos er for meg IKKE bare Pigadia, men hele øya.
Har ikke vært der siden 2011....Men jeg planlegger hele tiden. I år blir det allikevel 2 turer til Chania.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2015-08-09, 12:15
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Re: Sv: Bra tavernor på Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Helt enig med Malin om at maten i Pigadia ikke kommer opp mot det utvalget man har i Chania.
Nej, men det är väl inte att förvänta heller. Chania är ju mycket större än Pigadia, så självklart har man större utbud där. Enbart Chania har tio gånger så många invånare som hela Karpathos, för att inte tala om den enorma skillnaden i turistmängd, så att tala om "klasskillnad" är inte riktigt rättvist.

Själv brukar jag inte leta efter typisk, traditionell "grekisk mat". Lika litet som jag äter svensk husmanskost när jag går ut och äter hemma i Sverige. Kan vara gott emellanåt, men egentligen inte så spännande, egentligen. Husmanskost - både svensk och grekisk - kan jag laga själv. Min man gillar långkokt get, men jag klarar mig gott utan. Jag föredrar mat med en liten egen twist om jag kan hitta det. Taverna Poseidon ovanför Diakoftis beach har just det; kocken har arbetat på Michelinrestauranger och lagar verkligen sin egen, helt fantastiska mat. Hotell Parasoll har också fantastiska, speciella rätter. Nya smaksensationer, sånt man inte kan hitta någon annanstans gillar jag.

Vissa restauranger går vi till för att ägarna är gamla, goda vänner till oss. Där har vi givna favoriter som vi vet alltid är goda och vällagade. Men det har givetvis tagit några år för oss att hitta till favoriterna; inget man gör på en vecka, direkt. Och trots att vi var nere i fyra veckor i år, hann vi ändå inte runt till alla våra favoritställen. Och en gammal favorit visade sig inte på sin bästa sida alls, så jag blev riktigt besviken. Sånt kan också hända.

Karin

Senast redigerad av karinafp den 2015-08-09 klockan 12:43.
Svara med citat
Gammal 2015-08-10, 07:56
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Helt enig!
Selv savner jeg gamle Sea Side og tavernaen med damen som sang (hvis du vet hvem jeg snakker om, Karin). Og det var en pizzarestaurant som ble drevet av en hjemvendt dame fra Canada som også forsvant...
Nei, nå må jeg se å komme meg en tur tilbake til Karpathos.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 15:44
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Nu ska jag vara lite wild and crazy och bege mig utanför Kreta Kom hem från en månad på Kreta för en vecka sedan så jag hann precis tvätta och packa om Bra sommar att välja att inte vara hemma för mycket Vi ska bo i Pigadia.
Eftersom mat, riktig grekisk mat är en av de viktigaste ingredienserna för en lyckad semester för mig så vill jag nu höra om era absoluta bästa tavernatips
Har läst lite här i forumet men många rekommendationer har några år på nacken och mycket kan ju ha hänt... Har även kikat på tripadviser men är tveksam till många stående ovationer från resenärer där när jag tittar på matbilderna
Vad söker jag då? Inga tavernor med turistmenyer och pommes/ris till varenda rätt! Souvlaki och gyros går in under turistmat för mig
Jag vill helst kunna gå in i köket och botanisera i grytorna. Långkok på lamm, get eller kanin är favoriter. Fräscha sallader vill jag kunna beställa till maten som tex marouli. Fisk såsom marinerad gavros, hel friterad småfisk, färsk kalamares, soupies osv. Stort urval av meze och då gärna fava, dolmadakia, hemagjord loukanika, staka, siglina osv...

Hoppas att någon van Karpathosresenär förstår vad jag söker och kan tipsa mig om de absolut bästa ställena
Har ni andra tips om annat så är det också välkommet

Hälsningar Malin
Vi är rörande eniga gällande Besöket hos Mike´s. Vi beställde in fisk som iof. var helt ok. men den foliebakade gamla potatisen och sönderkokta brockolin var ett riktigt bottennapp som tillbehör. Dock var det varma brödet med olivpeston gott.
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 16:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det är nog svårt att hitta godare mat än på Kreta. Efter alla års resor till så många öar är nog helhetsbetyget bäst för Kreta och då inte barsa i Chania eller Rethymno utan överallt....Jag är nästan alltid nöjd med maten överallt, men på Kreta har jag inga dåliga matminnen alls...numer som icke köttätare är jag ännu nöjdare med maten!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:33.