|
||||
|
||||
Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket
Det skördas oliver sent på säsongen som är väldigt mogna o ger mycket olja, men av sämre kvalitet. Det finns oliver som får bli fallfrukt oftast pga oländig terräng o svårt att skörda i. Kvaliteten är fallfrukt av olika ålder och förruttnelse.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Det är nog sant som min gamla grekiska svärmor säger, att det är bara när man odlar eller skördar maten helt själv, som man vet vad man får och vad som finns i. Och smaken är ju så mycket godare. Det är därför det är så bra att det görs såna där tester ibland. De ska inte få komma undan med vad som helst. |
|
||||
|
||||
Citat:
Rekommenderar att du följer med henne och studerar plockningen. Det är ett trevligt sätt att umgås och mycket att lära om både olja o inläggningar. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Varifrån kommer Zeta olivolja? Våra basoljor Zeta Originale, Classico och Fruttato innehåller till större delen italienska oljor, men de kan kompletteras med olivolja från andra EU-länder, läs mer om Zeta olivolja . Zeta har också 100 % italienska olivoljor som till exempel Zeta Casa Di Luca Intenso och Speciale och regionsoljor från tre utvalada italienska regioner, Marche, Toscana och Sicilien. Zeta har också en grekisk och en spansk olivolja med karaktärer från det land de kommer från. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag har nu snart varit olivbonde i 10 år ,nästa år faktiskt
Kommer ihåg första åren när vi plockade alldeles själva. Precis som Louisa säger..första dan härlig men sen.... Vi har sedan flera år ett bra team som gör jobbet från början till slut och det går fort, klart jag är med och ser till att allt görs på bästa sätt. Vid presseriet tar jag över. Vi plockar oljeoliverna sista veckan i oktober, när de är gröna och lite omogna, då blir det mest polyfenoler och antioxidanter i oljan. Vet ni förresten att som ekologisk olivbonde måste man använda olivolja som kedjeolja om man använder motorsåg. |
|
||||
|
||||
Jag vet inte, kollade igår och såg texten då.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Hmm...tyvärr är jag alldeles för lat för att hålla på med olivplockning själv varenda år. Antingen får mina två söner göra nytta, eller så kanske jag satsar på sån där olivplocketurism, dvs låta livsglada och pigga turister plocka mina oliver mot en flaska olivolja. De får en speciell upplevelse, jag får mina oliver plockade. Win win situation. |
|
|||
|
|||
Citat:
Var i Grekland bor ni nånstans? Mina svärföräldrar bor i Nafpaktos trakten. |
|
||||
|
||||
Hej Louisa!
Vi bor på Peloponnesos , i Vounaria, 4 mil från staden Kalamata. Fina Nafpaktos besökte vi i somras.Underbara områden där runtomkring |
|
|||
|
|||
Härligt! Hur kommer det sig att du bor där? Förlåt att jag frågar, är bara nyfiken. Ja jag älskar Nafpaktos. Väldigt fina stränder runtomkring också. Jag bor i Aten men är mycket i Nafpaktos, speciellt på somrarna (svärföräldrarna bor i Antirrio närmare bestämt). Du kan ju hojta till om du åker till Nafpaktos igen nån gång så kanske vi råkar vara där samtidigt och kan träffas! Självklart för att i grekisk anda diskutera vems olja som är bäst; din, eller min?
|
|
||||
|
||||
Vi hamnade här efter en semesterresa för länge sedan och det ena ledde till det andra osv....blev olivbönder och biodlare
Ska absolut säga till om vi ska åka ditåt. Vem vet, kanske blir ett återbesök på lilla Trizonia ön Även du får hojta till om du ska neråt hitåt nån gång. Skulle nog bli ett långt och intressant samtal om olivoljorna |
|
|||
|
|||
Hur är det nuförtiden förresten med ursprung på olja, apropå Zeta? , Förr sa man ju att mycket av den grekiska olivoljan gick på export till Italien för att sen säljas som Italiensk
|
|
|||
|
|||
Köpte nyligen Zeta originale extra jungfru-olja på Hemköp i tron att att det skulle vara en riktigt god och fin olja, men där blev jag alltså lurad! Och smakar man på den så smakar den inte speciellt gott, mest bara skarpt och bittert! Inte lätt att vara konsument när man inte kan lita på etiketterna!
|
|
|||
|
|||
Vi har köpt Sitia 03 och tagit med hem ett antal gånger från östra Kreta.
En mycket bra olivolja. Sen hittade vi en olja från Sitiaområdet på Ica och tycker den håller utmärkt kvalitet. ICA Selection extra virgin olivolja Sitia. Har helt eliminerad behovet att att fylla resväskan med olja på hemresan. https://handla.ica.se/handla/produkt..._7318690115021 |
|
||||
|
||||
Så är det fortfarande. Finns att läsa om lite längre upp i tråden.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||