|
|||
|
|||
Flyg Aten-Naxos
Hej alla Kalimerianer!
Funderar som bäst på bästa sättet att ta sig till Naxos från Aten. Vi landar en måndag(27/7) 15.15, Lufthansa från Frankfurt. Det går en båt från Piraeus 17.30. Hinner vi den? Alternativet vi är mest sugna på är flyg ut som går 17.55 vilket innebär en god middag på Naxos redan samma kväll . Men när jag kollar flyg ut till Naxos finns två alternativ, Aegean el. Olympic. Bägge går samma tid, så jag antar att det är samma flight. Dock är Olympic lite billigare än Aegean, så vilket är bäst med tanke på att Olympic verkar ha en något skruttig ekonomi(enligt vissa besserwissrar). Finns det någon som kan råda mig till oss till bästa valet? Max W |
|
||||
|
||||
Sv: Flyg Aten-Naxos
Jag hade satsat på flyget utan att tveka! Just för det du säger att det går SÅÅÅ mycket fortare och man är framme och kan njuta av Naxos direkt! Att det finns två alternativ låter spännande... Och skruttig ekonomi eller inte så har vi bokat omvänd resa i juli så jag hoppas verkligen inte att det strular till sig med Olympic!!! Lycka till med bokningen!
MVH zakka |
|
||||
|
||||
Såvitt jag kan se så är det exakt samma flight oavsett om man bokar via Olypic Air eller Aegean. Det är Olympic som flyger med en De Havilland-maskin och priset är detsamma, t ex måndag den 25 maj 57,64 euro enkel resa.
Masse |
|
||||
|
||||
Om jag inte minns fel äger Aegean Olympic
|
|
|||
|
|||
Citat:
Flygnumret för denna specifika flygning är OA028 med Codesharenr A37028 EU-kommissionen har sagt nej till sammangående mellan OA och A3 pga att det då hade uppstått en monopolliknande situation |
|
||||
|
||||
Men,, Boka illa kvickt!!
De små propellerplanen av typ ATR-43 hava endast plats för cirka 40 passagerare. Vi brukar boka platser dryga halvåret i förväg för att försäkra oss om platser. Arne |
|
||||
|
||||
Du har rätt Arne. Det är viktigt att vara ute i god tid. Har fått höra av mina vänner på Naxos att det finns planer att bygga ut landningsbanan så att man kan ta större inriksflyg i framtiden. Det behövs, men jag hoppas att det inte blir aktuellt med charterflyg.
|
|
|||
|
|||
Erfarenhetsmässigt så brukar det vara "lättare" att hitta biljett till än från Naxos. Vi har försökt sååå många gånger att hitta en flight till Aten men det har varit hopplöst och då har vi letat mycket långt innan. Detta gäller hela sommaren from maj/juni.
Nu kanske inte detta gäller er resa utan jag skriver detta lite mer av allmän information. |
|
|||
|
|||
Tack för svar!
Ja, flyg var ju alternativ nummer ett...men som Arne så riktigt påpekar gäller det att vara ute i tid. I dag när jag skulle boka var det fullbokat. Tänker dock ligga och bevaka om det blir några avbokningar, man kan ju alltid hoppas... Vill ändå återkomma till frågan om man har en chans att hinna med färjan 17.30 om planet landar i tid 15.15(färjan går från Piraeus)? Eller är det för tajt, så att jag i stället bör ta en hotellnatt i Piraeus och tar en morgonbåt? Max W |
|
|||
|
|||
Citat:
MEN sen får du räkna med 1,5 timme med flygbussen in till Piraeus, ibland går det snabbare och det kan även ta längre tid beroende på trafiken. Hade jag varit du.. skulle jag tagit en övernattning i Piraeus för att slippa stressa! Sunny, som flyger till Aten i början av maj. |
|
|||
|
|||
Citat:
Hur som helst så hinner ni med 17.30 om allt är i tid. |
|
|||
|
|||
.....och det vågar du lova!
Skulle jag aldrig våga chansa på, iaf inte om man ska hinna köpa båtbiljett också, man får räkna med 1,5 timme med flygbussen. |
|
||||
|
||||
Our Network
With primary base in Athens International Airport "Eleftherios Venizelos" and secondary hub at "Diagoras" Airport in Rhodes, Olympic Air performs approximately 30 flights per day, travelling to a total of 18 destinations*(Public Service Obligation Routes). Additionally Olympic Air as a subsidiary of Aegean operates flights on behalf of Aegean both in Greece and the Balkans Det här står att läsa på Olymics hemsida. Så visst äger Aegean Olympic |
|
|||
|
|||
Buss in till Aten under sen eftermiddag/kväll och buss ut till flyget morgon/förmiddag brukar ta ca en timme eftersom värsta trafiken går åt motsatt håll dessa tider. Dessutom går biljettköpet snabbare nu för tiden efter att rederierna ställt upp egna försäljningsbaracker i bla Pireus. I detta fall Blue Star Ferries.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Om jag får låna tråden lite.. Första gången till naxos i sommar. Ska ta färjan. Flyget hem går runt 21 tiden, kan man ta färjan samma dag eller borde man ta färjan en dag innan för att vara på säkra sidan?
Och någon som vet hur ofta färjorna går till och från naxos? I pireus? |
|
|||
|
|||
Om du tar en båt från Naxos runt 09.00. som jag gjorde i höstas, då är du i Pireus runt 15.00.
Det finns kanske senare avgångar också. Från Pireus -Naxos brukar det gå en båt på morgonen och en vid 17.30. Det bästa är att kolla båttiderna på gtp.gr. eller Ferriesingreece.com. där ser du också priserna. Naxos är underbart!. Senast redigerad av Sunny12 den 2015-03-02 klockan 21:07. |
|
|||
|
|||
Hej igen!
Det verkar tyvärr vara kört med flygbiljetter. Därmed har jag ytterligare några frågor; räcker det att köpa båtbiljetter samma dag eller dagen innan? Eller ska jag köpa hemifrån med tanke på att vi reser i högsäsong? Vad finns för mat o dryck på båten? Eller ska man köpa matsäck, o i så fall finns något öppet vid sex-halvsju på morgonen? Vi har inte båtluffat på "riktigt" sedan mitten på 80-talet så jag antar att det har förändrats en del... Max W |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|