|
|||
|
|||
Kato Stalos????
HEj!!!
Någon som befinner sig i Kato stalos just nu - eller nyss varit där och vet hur vädret är ; är där värmebölja nu ?!? Håller på och ska boka en resa dit men vill inte åka om där är "jobbigt" varmt! Tycker det är skööönt att bada men vill gärna kunna se mig omkring lite också!!! Undrar om någon bor/bott på Hotell Pergasus - ska ev, bo i enrumslägenhet där-någon som kan rekommendera det? Är tacksam för all info jag kan få om Kato Stalos och Chania. Och andra intressanta platser i närheten. Undrar hur det är med shoppingen i Chaniastad ; någon insatt som har några bra tips!?! Är det dyrt att handla kläder och skor??? Något särskilt som är prisvärt??? Tar också gärna emot tips om bra restauranger och cafer och olika maträtter... Undrar om det är dyrt att "leva" där??? Många frågor blev det... vet inte om jag skulle ha skrivit i olika trådar!`! Är ingen van chattare... Hoppas ALLA som kan säga något om värmen eller komma med några tips ...skriver några rader till mig !!! HA EN FORTSATT SKÖÖÖN SEMESTER!!!! |
|
|||
|
|||
Sv: Kato Stalos????
Hejsan!
Jag bodde på hotell Pegasus i början av maj. Det är ett hotell som jag verkligen kan rekomendera, välskött fina lägenheter och ett mysigt poolområde. Det ligger en bit upp i backen så man får räkna med att använda benen lite, vilket jag tyckte var skönt för då fick man lite träning på köpet. Det finns en hel del tavernor i närheten så det är inga problem att hitta ett bra ställe med god mat. Om du väljer detta hotell hoppas jag att du kommer att trivas lika bra som vi gjorde. Ha en skön semester. //Ingela |
|
|||
|
|||
Du kan kolla vädret på tex
http://www.wunderground.com/global/stations/16746.html Mätstationen ligger i Souda. Ganska varmt just nu... Vi hade 27-34 grader och det gick helt OK med A/C på natten och strandläge. Men vi gillar bad/strandliv. Drick mycket vatten, lite mindre raki och vin... Utflykter kan vara lite jobbigt att göra om temperaturen är 35 grader och uppåt. Fick mig berättat att när det var 45 grader, så var stranden tom på dagarna, men folk badade på nätterna. Det var nästan svårt att andas ute... men vi får hoppas att det inte blir så varmt! Två restauranger i Chania som jag kan rekommendera: Tamam och Ela. Ela har en Mezetallrik med allt från förrättslistan, kostnad 20 euro, prisvärt och räcker till många. Testa de lite annorlunda rätterna på Tamam - även om också deras kycklingsouvlaki var älskad av ungarna... |
|
||||
|
||||
Jag har också bott på Pegsus en gång när vi hade köpt en restresa och hamnade där. Var jättenöjd, det är ett bra hotell med den största hotellpool jag sett i Grekland (vilket iofs är väldigt få eftersom jag vanligen inte bor på sådana ställen).
Vi gjorde två fina promenader; En kväll gick vi till Pano Stalos. Man fortsätter samma väg som den upp mot Pagasus. Bara efter ett par kurvor har man kommit till "en annan värld" - underbar förstörd kretensk landsbygd. Den första vi mötte var en tant med två tänder och en höna under armen, som log med hela kroppen och hälsade Kalispera! I Pano gick vi runt och tittade på bylivet och sedan åt vi jättegott på taverna Merovigli med en underbar utsikt över bergen och dalarna och ner mot havet. En dag gick vi längs stranden mot Chania. Gick genom gröna lundar och snåriga "skogar" och kom till den ena stranden efter den andra, där vi tog ett dopp och vandrade vidare. Det var också jättefint, om man nu gillar att röra på sig på dagarna. På eftermiddagen gick vi upp till vägen och tog bussen tillbaka igen. |
|
||||
|
||||
Och tänk att i denna lilla mysiga by har vi vår lägenhet!! Där är underbart. Man sitter på balkongen och tittar ut över dalen och bergen samtidigt som man har hönsen och fåren på gården. Idyll, kallas det.//June
|
|
||||
|
||||
Ser nu att jag har tappat två bokstäver i förra inlägget: ett A för lite i Pegasus gjorde väl inte så mycket, men dessvärre är det att O är borta i oförstörd (kretensk landsbygd).
|
|
|