Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-25, 17:14
stespa stespa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Ensamresnär, Karpathos

Hej!

Behöver en massa tips om aktiviteter mm på
Karpathos, jag har precis köpt en restresa dit och ska vara där två veckor. Vill komma bort från ett regnigt sverige.
Jag mer eller mindre inpulsköpte resan.

Jag åker nästa Torsdag, den 2:e Augusti

Senast redigerad av stespa den 2007-07-25 klockan 17:23.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 09:06
anniss anniss är inte uppkopplad

Standard Sv: Ensamresnär, Karpathos

Hej!
Har också precis bokat en panikresa till Karpathos på torsdag. Har inte varit där förut, men det verkart väldigt trevligt, mysigt och genuint. Hoppas på sol, bad, lite vandring, god mat och trevliga människor!
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 09:19
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Enligt mig är charmen med Karpathos ön i sig, dess (karga) natur och geografi, fina stränder och trevliga byar. För att uppleva detta till max rekommenderar jag att du/ni hyr en moppe eller en bil och åker runt ett par dagar. En eller två båtturer kan också vara att rekommendera.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 09:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Allt det där hittar du på KarpathosÅk gärna runt till dom fina byarna uppe på bergen.
Vägarna är fina och har lite trafik.
Man kan också ta en båtutflykt till Olympos eller någon av dom fina stränderna

Ha det så fin resa båda två

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 10:55

Tack för alla tips, hoppas på sol, bad och träffa mycket trevligt folk.

Sk bli ´skönt att komma i väg.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 14:33

Ska du bo i Pigadia? Det ska jag. //Anna
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 14:41

Jag vet inte vart jag ska bo, reser ospec.. fast det blir enkelrum..
hoppas Pigadia. Jag har köpt resan av Apollo.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 17:07
retzinas avatar
retzina retzina är inte uppkopplad

Hejsan!
Ska också åka till Karpathos den 2 augusti.
Har åkt dit både själv och med vänner.
Det blir 13:de gången sen år 2000.
En helt fantastisk ö som har den där speciella charmen.Alla där är så
trevliga och man bara längtar dit varje gång semestern närmar sig.
Ön för mig har blivit en pärla av alla öar. Jag hoppas ni alla som åker dit får en skön semester.
Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 10:44

Citat:
Ursprungligen postat av retzina Visa inlägg
Hejsan!
Ska också åka till Karpathos den 2 augusti.
Retzina, åker du oxå själv? Vi kanke skulle ha en ensam-resar-träff en kväll? //Anna
Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 01:27
Svenna Svenna är inte uppkopplad

Jag kom hem på torsdagkväll, har rest singel en vecka. Jag har mc-körkort och kör mycket mc till vardags. Gör en vettig bedömning av dej själv, som mc-förare, och hyr en så stor mc du kan. Det du skall ha är en stor offroad-mc, 600 cc, eller över. Du kommer att få oförglömliga åkturer. Du som inte är erfaren mc-förare skall INTE hyra något i den kalibern, vägarna är förrädiska. Jättefina, asfalterade, smala vägar, kurvor som nyper nåt så fruktansvärt, allt är feldoserat, stenar och grus kan ligga i kurvorna, nedrasat från bergssidorna, livsfarlig trafikmiljö. Är man medveten om detta, hyr en stor offroad, och kör, dra på bakhjulet uppför bergsvägarna, och skrik ut din glädje. Är du inte erfaren förare, gör det inte., ta en beskedligare moppe istället, men oavsett din erfarenhet, res runt, är du inte trygg på två hjul, så hyr en liten bil, det är nog inte samma upplevelse, men gör det som känns rätt. Ett bra omdöme är alltid gångbart.

Jag bodde i Karpathos town, eller Pigadia som är det gamla namnet på huvudorten på Karpathos. Det kändes helt rätt att ha som basläger. Flest affärer, uthyrare, banker, ja, vad du vill. Utgå därifrån. Skaffa en bra vägkarta, jag köpte en hos en bok/tidningshandlare nere i city för 4 euro. Väl använda kronor.

Sen är det bara att utforska. Från Karpathos city kan du köra mot Menetes till Arkasa, ock vidare uppåt västra delen. I Menetes finns ett häftigt monument, och en svindlande utsiktsplats. Finns även ett litet museum i byn. Vägarna här påminner om Norges trollväg, tokskarpa hårnålar, sedan fullt spett uppför rakorna, härligt :-)

Sedan har du fiskebyn Finiki, stanna och ät bläckfisk, eller bada. Fotsätt sedan norrut, finns många stränder att stcka av ner till, fast det är terrängkörning som gäller i de flesta fall. Stanna till vi dessa avstickare, spännande små sandbeacher, med ofta dramatiska klippor som inramning. Fortsät färden norrut, Lefkos kändes värdelöst, intetsägande. Kör förbi är mitt tips. Kör vägen uppför, mot Spoa, kolla in det brandhärjade landskapet, en jätteskogsbrand har tydligen härjat här för ett antal år sedan. Känns som att åka genom ett spöklandskap. När du kommer upp till Spoa, sväng neråt igen, sväng höger, och hela landskapet ändrar karaktär när du kommit över bergskammen, och åker nerför på andra sidan. Här är det hett, farliga, förrädisk vägdragning, hög kvalitet på asfalt och vägbeläggning, men otroligt förrädisk vägdragning, kör försiktigt och njut av sceneriet. Vik av ner mot Apella-stranden, den bästa på hela ön. Vägen ner, och sceneriet som den erbjuder är otrolig. Bada, snorkla, njut av denna pärla. Vägen ner från Apellastranden är fin körning ner till stan.

Det jag har beskrivit är det jag kallar stora slingan runt. Du kan även kryssa tvärs över, passera en hel del småbyar, som Aperi, Volada, Othos och Piles, men kör försiktigt,

hälsningar
Svenna
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.