Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-08, 21:04
Hoffsan Hoffsan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Jaha då var man hemma igen...

Var en vecka på Thassos o bodde i Skala Potamia.
Den 1 augusti bar det iväg.
Det gick smidigt med flyget från Kastrup o båten över från fastlandet.
Det var fint och varmt väder men lite disigt när vi anlände.

Hotellet var ingen höjdare alls. (Det var visserligen nästan nybyggt och snyggt men ändå)Bodde på Hera studios och det var inget för oss.(vet att det finns någon här som bott där och varit nöjd men nä inte vi)
Började med att jag hade beställt marklägenhet och ändå hamnade vi längst upp i ett pyttelitet rum som man knappt kunde röra sig i. Gick inte att ändra på Vi såg inte röken av någon i recpetionen på hela veckan efter vår ankomst oavsett om det var morgon eller kväll. Vi ringde ner där flera ggr också men utan resultat. Det slutade med att vi själva fick gå in bakom receptionsdisken och trycka på ac:n till vårt rum
Sängarna var något av det hårdaste jag varit med om någon gång utomlands och det spelades skyhög musik på barerna nedanför hotellet till kl 4 om mornarna + att det fanns en otroligt störande radiobilbana som förde ett himla liv långt ut på nätterna med klingande klockor osv. Det enda positiva med hotellet var att vi hade superfin utsikt över havet och det var nära till att handla frukostbullar mm.

Vi hyrde scoter och körde runt till olika ställen o badade varje dag. Stränderna var fantastiska. Särskillt Golden beach och framförallt Paradise beach. Aliki var väldigt överskattat med supermycket folk som låg packat som sardiner på den lilla steniga strandremsan där var. Vattnet var ganska mycket kallare där också. Vi frågade en från Apollo var det var bäst att snorkla och hon sa Aliki men det enda där var att se på botten var sjöborrar o sten?!Var nere vid Potos en dag men tyckte inte stränderna var så värst bra där. Däremot var det trevligt att gå i gränderna där och shoppa lite "krimskrams" och sitta på restaurangerna vid havet.

En natt regnade det och åskade det jättemycket med det var fint på morgonen därpå igen.

På måndagen åkte vi sådana där ringar efter en motorbåt. Det e sååå kul Det måste ni testa om ni inte gjort det innan. Jetskin är också superkul!

Maten var underbart god(som alltid i grekland ) MEN getingarna verkade också gilla den. Det kvittade var du än var på Thassos. Tog man fram något från sin lilla kylväska på stranden så svärmade de över en. Eller om du satte dig o åt frukost på balkongen så var de där direkt.

Ja ja hur som helst så var det en bra vecka med mycket sköna bad, god mat och underbart väder.
Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 23:08
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Jaha då var man hemma igen...

Vi ska till Thassos den 23/9 och börjar bli "lite" oroliga!!!ALLA skriver om getingar,är dom så otroligt många och överallt var man än vänder sej??? En av oss är allergisk mot getingstick...ska vi boka nå´n annan ö tycker ni???
Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 06:31
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Vi var på Thassos i juni 2006 och såg en geting på 14 dagar. Jag vet inte om det är fler getingar i augusti, men tror inte det är så illa att ni behöver byta resmål!

/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 06:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det är alltid mer getingar framme i slutet av sommaren än i juni. När uppfödningen av larverna är över behöver getingarna snabbt energi och ger sig ut på sockerjakt. I Sverige är det i augusti det är därför vi märker av getingarna mer på sensommaren. Därför går det absolut inte att jämföra mängden getingar vid matbordet mellan för och sensommren. Någon mer kunnig vet säkert när denna intensiva period infaller i Grekland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingar

Eva

P.S Där jag var i Amazonas byggde en sorts getingar som var väldigt stora sina bon av lera och på stigarna där vi vandrade fick vi zickzacka för att inte kliva på bona som stack upp som pelare överallt i djungeln.

Senast redigerad av Eva L den 2007-08-09 klockan 06:57.
Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 08:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Det saluföres ett antal olika typer av "Getingfällor" såväl här hemma som i Grekland.

Principen är enkel men väldigt effektiv. En behållare som har ett innehåll av oftast saft och vinäger drar till sig getingarna. Har de väl tagit sig in så kommer de ej ut igen av egen kraft.

På Corfu i höstas fanns getingfällor på var och varannan taverna. Oerhört effektiva!!!

I Sverige saluför bl annat Weibulls en enkel och billig variant.

" Weibulls getingfälla
En burk med genomskinlig kupa. Getingarna lockas av söt vätska, går in underifrån och hittar inte ut.
”Det genomskinliga locket gör att man ser in. Ett hål i taket gör det möjligt att hänga upp den. Tyvärr är den av plast och dålig för miljön. Dessutom är det specialgjorda lockmedlet på tok för dyrt.”
Pris: Fälla – 37 kronor. Lockmedel – 118 kronor."

Notera dock att du alls ej behöver köpa det dyra lockmedlet. Vanlig koncentrerad saft samt vinäger funkar rent utmärkt.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 10:39
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Hej Hoffsan!
Det är verkligen alldeles olikt att sitta ensam på Aliki strand i juni än i augusti då alla trängas där!! Jag har varit EN gång på Thassos i augusti och ska väl aldrig mera gå dit på den årstiden (om jag inte ska bo där en dag !). Visst om man vill "festa" lite mera, är det rätta tiden, också på Thassos, men jag vill njuta mera av den fantastiskt vackra natur och lugn och ro!
Tråkigt att ni hade otur med hotellet. Skala Potamias är ju en av de livligaste byarna i augusti, då också grekerna kommer från fastlandet till semester.

Trevlig weekend!
Eija
Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 12:01
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av skrutt Visa inlägg
Vi ska till Thassos den 23/9 och börjar bli "lite" oroliga!!!ALLA skriver om getingar,är dom så otroligt många och överallt var man än vänder sej??? En av oss är allergisk mot getingstick...ska vi boka nå´n annan ö tycker ni???
Jag tycker inte att ni ska boka en annan ö, men se till att ha de mediciner ni behöver för ett ev. getingstick. Vi har varit på Thassos tre gången och första gången vi blev getingstuckna var förra året. Första sticket kom i Skala Prinou inne i en butik. Getingen satte sig i närheten av min armhåla... kanske var det deodoraten som lockade den dit. Andra sticket kom när jag gick för nära soptunnorna på Golden Beach, då kom sticket i hålfoten. Min man fick sitt stick på stranden då en geting satt sig på magen och han försökte vifta bort den. För övrig har jag blivit getingstucken på Skiathos också, så helt säker kan man aldrig vara. Men, håll er på avstånd från skräp och soptunnor med matrester, det är där de samlas.

Hälsa Thassos från oss. Vi längtar dit varje dag, men i år blir det nog inget.

Hälsningar
Hillevi & Håkan
Svara med citat
Gammal 2007-08-10, 09:38
Hoffsan Hoffsan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

eija: Jo vist, det e skilnad på juni o augusit(oavsett vilken ö man väljer) Brukar åka till Kreta ganska ofta då vi har bekanta som bor där och då brukar vi åka i september och det är stor skilnad på folkmassorna då så visst...hade vi fått semester senare så hade vi nog åkt senare
Vi gillar folk o lite rörelse, går själv ut mycket på barer o diskon hemma men att de skulle vara liv till kl 4 hade vi inte räknat med.
Aliki var fint på håll när man kom förbi där på kvällen men jag gillade ändå inte att bada där. Några bilder från Aliki:

Fler bilder från Thassos kan ni se här om ni e sugna:
http://www.pixbox.se/alb_show_id511065_page0.html
Svara med citat
Gammal 2007-08-10, 12:14
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Hej!
Jag tyckte om dina bilder. Det var lite tokigt att se Potos strand i augusti. I juni har jag simmat många gånger där ensam och nu i april när jag badade i havet, dock bara ett par gånger, tyckte folk säkert, jag har blivit alldeles galen!!

Den värsta saken med juniresor är att det är mycket svårt att hitta ställen med live musik och dans. Visst finns det turistställen i Aten men bara en gång besökte jag av en slump i Potos en taverna, som låg på gården av ett hotel och dit kom en grekisk grupp av äldre människor,som började dansa och bad mig med förstås. Det var MYCKET kul och man dansade inte bara sírtos och kalamatianós utan också till mig okända nordgrekiska danser. Inte gick det så fint (fast jag har dansat förr i världen grekiska danser) men dom var så vänliga människor och jag skrattade bara!
Kanske besökte ni Bolero (open disco), som ligger nog bakom Potos eller hittade ni något annat ställe nära Skala P. Kvällen i Bolero var en annan trevlig erfarenhet och överraskning för mig. Jag tycker inte särskilt om discos men det var ganska annorlunda där under den mörka himlen med tusende stjärnor (det var då i augusti) och folk packande ihop och då plötsligt kom ett avbrott och alla började dansa grekiska folkdanser tillsammans och efter en stund fortsatte disco musik åter.
Det var något det !

Eija
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.