![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Weee, har Norge äntligen gått med i EU?
Coolt... |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det kan du tro!
|
|
||||
|
||||
![]()
Ni har lite mer pengar i Norge än vad svenska barnfamiljer har i plånboken även om många fått det bättre i Sverige och medelålders par med vuxna barn och hyfsade inkomster har fått det väsentligt bättre sista åren. Sen finns det andra som långtidssjuka, låginkomsttagare som är ensamstående med barn där greklandsbiljetten kanske är en ouppnåelig dröm. Nu ska diskussionen inte handla om det men visst känns det att saker kostar i Grekland.
Tanken med EU är väl att både inkomster och utgifter ska bli lika mellan länderna. Jag vet inte om klyftorna mellan fattig och rik ökat i Grekland men om några näringsidkare jag pratade med är normen för de grupperna kan man tro att dessa blivit fattigare. Förstår lite av den kritiken som den som startade tråden har. Den grekiska gästfriheten där främling och vän betyder samma sak känns ganska långt borta ibland men så har jag tänkt många gånger under ganska lång tid och som turist är det ibland lätt att känna sig som en vandrande plånbok. Varierar mellan öarna och platserna en del. Kanske är det vi som började resa till Grekland redan på 70-talet som märker förändringen i mentalitet mest. Vad sa då näringsidkarna jo svenskarna stannar hemma för att det är varmt i Sverige (början av juni), de förbokar inte och vill ha riktig pool. Det här går inte att leva på bättre att slå sig ihop med en charterarrangör. När jag tittar mig runt är stället fullt av svenskar och norska barnfamiljer samt en del andra. Hur många fler kan rymmas när nästan alla rum är fulla. Visst det är ett hårt slit att jobba i en sån bransch men för ägaren är slitet säkert angenämare än för de anställda. Städerskorna på de grekiska hotellen från Albanien, Ukraina, Rumänien, Ryssland och Bulgarien arbetar nästan alltid för slavlöner. Varför vill inte grekiska kvinnor eller svenskor för den delen städa här sa en annan visserligen halvfull hotellägare på en annan ö. Jag hade svaret innan han hann svara själv. Jo de arbetar inte för slavlöner. han kom med en annan förklaring om att grekiska kvinnor blivit lata. ![]() När den mentalitet råder brer cynismen lätt ut sig och gästerna/turisterna känner stämningen. Upplevelsen av att någon vill ha ditt bord är inte kul om tavernagaren starkt sänder de signalerna innan tallrikarna knappt är uppätna. Hände mig inte den här sommaren men för två år sedan var den känslan stark på ett ställe i Parga. Eva |
![]() |
|
|