Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-13, 14:40
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Sv: Grekiska viner på Systembolaget

Tsantali är ett gott vin, Naoussa Boutari likaså.
Aftonbladets vinskribenter rekommenderar: Hellenic Portraits Limnio (nr. 97680) för 79 kr.
Detta vin får näst högsta betyg och klassas som mycket prisvärt. Ska vara perfekt till fläsk, lamm samt nötkött.
-Jag har själv inte provat detta vin, men tänker göra det snart !

-Är det någon som vet om man kan beställa de utsökta Robola-vinerna från Kefalonia på beställningssystemet ?
Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 15:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
-Är det någon som vet om man kan beställa de utsökta Robola-vinerna från Kefalonia på beställningssystemet ?

Det kan man inte, inga viner från Kefalonia finns i beställningssortimentet. Däremot kan man göra en s.k. privatimport och hur detta går till kan man hitta på Systembolagets website.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm

Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2007-08-13 klockan 15:04. Anledning: glömde länken
Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 22:52
EllaW EllaW är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Tusen tack för alla tips! På Oenoforos hemsida hittade jag oxå Mythos, men det verkar inte finnas ens i beställningssortimentet när jag kollade på Systembolaget. Jag får väl fråga när jag ändå är där för att beställa vin.
Är det på senare år som grekiska viner försvunnit ur det ord sortimentet tro?!? För när jag gick in på importörernas hemsidor hittade jag två viner som jag köpte ibland förr; Nemea och Kretikos. Fast det börjar nog vara ett antal år sedan om jag tänker efter, kanske slutet på 1990 och börja på 2000...
/EllaW
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 08:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av EllaW Visa inlägg
Tusen tack för alla tips! På Oenoforos hemsida hittade jag oxå Mythos, men det verkar inte finnas ens i beställningssortimentet när jag kollade på Systembolaget. För när jag gick in på importörernas hemsidor hittade jag två viner som jag köpte ibland förr; Nemea och Kretikos.
/EllaW

Mythos finns men jag vet ju inte i vilken stad du bor så sök i vilken butik den finns.

http://www.systembolaget.se/SokDryck...=0&SokStrangar=

Både Nemea och Kretikos finns bland de beställningsviner jag skrev om i går.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 15:23
EllaW EllaW är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Jo, jag ser att de går att beställa dem, men trist att inga grekiska finns i det ord sortimentet längre.
/EllaW
Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 00:40
nadia nadia är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Jag har själv varit i kontakt med importören för grekiska viner på systembolaget under mitt examensarbete...

Och enligt dem är det deras vilja att få in mer grekiska viner i sverige tyvärr, är det många producenter som inte riktigt tror på den svenska marknaden...

vill man ha nått speciellt vin be om det och kolla vad de kan göra men ta även kontakt med importören och se vad de är villiga att göra, om de kan hjälpa er med att importera viner som är speciella...

ska ni kontakta en importör som är riktigt bra och trevlig att prata med ska ni kontakta:

oenoforos.se...

Dom är jätte trevliga och försöker med sitt bästa att hjälpa till...

tyvärr är det inte allt de kan göra, men de kan komma med idéer och förslag på vad man som privatperson kan göra...

Vi får hoppas på att systembolagets vision går i uppfyllelse att de kan ta in mer viner i sverige ifrån grekland...

Själv har jag panikhandlat tre flaskor Gaia estate, eftersom den försvann från systembolaget...

Så hittar ni ett favoritvin, köp hem några flaskor, man vet tyvärr inte om de kommer finnas en längre tid..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.