Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-19, 15:30
Jessikaw Jessikaw är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard frågor om Utflykter

Hejsan! ska åka ner till Platanias på Söndag längtar jätte mycket!

vi har tänkt åka till Samariaravinen och knossos,samt Elafonissi!
jag vet att fritidsresor har dem som utflykter, men vet att det är ganska bra på att ta höga priser! så jag undrar om det är bättre att ta sig själv till dem ställerna!? vad rekommenderar ni!? Fritidsresor eller själv??

går det bra att ta sig till ställerna på egen hand, är det isånnafall lokalbuss som gäller eller är det bättre att hyra bil!? vad blir billigast??

tack på förhand för svar =)
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 16:53
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: frågor om Utflykter

Hej
Det är billigare att hyra en bil 3 dagar en att åka med resebolagen.
Att åka lokalbuss är inte heller så dumt allternativ.
Åker man bil kan man ju stanna vart man vill för en bit mat eller bad.
Lolis
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 18:42
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det är väl inga problem att ta sig till de flesta ställen med bil på Kreta. Samaria däremot bör du inte ta bil till. Vandringen avslutas nere vid havet och därifrån tar men färja för återresa, därefter buss. Du kan ju ha bil med det innebär ju att du får gå ravinen uppåt tillbaka till Omalos. Hälsa
Kreta
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 20:42
Jessikaw Jessikaw är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

okej! tack för svaren =) då får vi kolla upp det där med bil! hur är det att hyra vespa då?? är det bra och säkert??
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 22:56
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Det är ganska hårt tempo på trafiken och jag tycker inte att den är vespavänlig. Däremot kan man ju åka till många ställen med lokalbuss. Vägen till Omalos (där Samaria börjar) känns jättelång, men det är underbart att gå ner i ravinen därifrån. Så vackert! Tänk bara på att man måste gå upp igen och samma steg som var så lätta och enkla neråt är plötsligt långa kliv uppåt och riktigt tunga.
Mötte två killar som sprang med ryggsäckar uppför när vi gick ner, de hade sprungit hela vägen upp! Om ni inte vill gå hela - så kan ni ta en tur med båt från Chora Sfakia (där ni kan ställa bilen) och gå en bit upp bara och sedan ta båten tillbaka, det är också mysigt.
Inte Kreta för mig i år, men jag har varit där alla andra år. Kreta är speciellt, det bara är så.
Ett underbart ställe att besöka är Falasarna! Både den ljuvliga stranden och Ancient Falasarna där man har gjort utgrävningar (som är mer äkta än Knossos, tycker jag).
Ha en underbar vistelse!
Ayelet
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.