![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vardagslivet borjar komma tillbaka igen till oss har pa utkanten. Vi kallas "akrites". det ar ungerfar utkantsbor, och vi ar alskade av politikerna i valtider. Om vi befolkar gransomradena kan ju inte turkar, bulgarer, FYROM:ar och albaner traska in hur som helst. Bortom valtiderna ar intresset lagre, loftena farre , besokande politiker sallsynta. Men vem bryr sig! Vi klarar oss sa bra anda.
Hela sommaren har det varit festligheter, forutom lokala helgondagar har vi haft landsfinal i beach-volley ( TV-Mammas filmade oavbrutet vackra flick-(bakar) i bikini ) -dykfestival (gissa vilken mig narstaende man tog silver i prickskytte med harpun i bassang!), det har varit brollop, musikkvallar och kulturmanifestationer. Inte utan att man borjar langta efter normala vanliga veckor med sommarfolket hemma hos sig igen , skolbarnen i skolan och lite svalare vader. Riksdagsval om tva veckor, ett halvar i fortid. Utan att fundera sa mycket tror jag att ND kommer att sitta kvar. PaSOK har inte sa mycket mer an gnall att komma med. Ibland tror jag att dom inte VILL komma till makten, det ar ju mycket enklare att sitta och klaga. Den 17.9 far vi se om jag far ta tillbaka mina ord! Skolstarten ar den 11.9. Utanfor affarer hanger massor av skolvaskor och annat till nyborjarna. Jag minns, lite rord, hur det var att ha skolbarn i huset. I lokalTV lases stolt upp namnen pa alla ungdomar som kommit in pa universitet och hogskolor i Aten, Patras, Thessaloniki och pa andra hall. En vemodig (och dyr) tid for foraldrarna till dessa ungdomar. Min bordsgranne pa en fest haromkvallen grat sig igenom middagen, for hennes forstfodde lamnar boet nu... Det ar inte vanligt med studielan har (CSN vare lovad) och foraldrarna betalar stora belopp for sina attlingar. Den dar festen var avslutning pa dykfestivalen och den blev lite kaosartad, for det kom dubbelt sa manga an som bjudits in. Men det blev festligt, buffe med san mat som svampdykarna fick med sig forr i tiden: kavourmas (kokt kott,fett och aggrora) mouri (farkott, lever och ris) stenharda skorpor som maste blotas om man inte vill tappa tanderna , ol och vin i krus. Nar svampdukarnas farskvaror tog slut blev det mest skorpor och fisksoppa (kakavia) och blackfisk om kocken var pa gott humor. Dans, musik, massor av historier och lite skryt, ovasen, sovande smabarn,rejalt med dryckjom. En valdigt lyckad fest allt som allt. Gladast var nog vara katter nar vi kom hem med en hel kasse rester. Stor fest under citrontradet! |
|
||||
|
||||
![]()
Som boende bara en tolftedel av året på Kalymnos så kan man ändå vidimera att det i år har varit osedvanligt mycket aktiviteter på ön. Detta skapar ju en puls och värme som gör att den sedan tidigare redan mycket trevliga atmosfären, blir än mer utvecklad. Förutom volleyboll och dykning så var det ju diverse festivaler och arrangemang mest hela tiden under min vistelse på ön.
Man har ju också förstått, att just det faktum, att när man skall läsa vidare på universitet så innebär det många uppoffringar på såväl ekonomi som det rent sociala, man blir ju av med sitt barn men också det faktum att det inte alltid medger att alla får en möjlighet att läsa och just detta skiljer ju sig mycket från vårt samhälle i Sverige. Avseende det politiska spelet så är det ju mycket uppenbart att Kalymnos ligger i utkanten. En fördel är väl möjligen att momsen på el är lägre än i andra delar av Grekland men man får ju då också räkna med att den inte alltid finns el att tillgå. Vattenförsörjningen är ju också ett problem både avseende kvalité såväl som tillgång och katternas favorittillhåll, soptunnorna har ju också mycket att önska. Som sagt Kalymnos blomstrar mer än någonsin men har också en bra bit kvar eller är det just detta som samtidigt skapar en härlig patina och charm? |
|
||||
|
||||
![]()
Åh, vad jag längtar nu! Den 22:a kommer vi, tjejerna som återvänder, år efter år. Det 2,5 år sen jag var på Kalymnos senast, i alla fall fysiskt, så nu är det så nära! Kul att det varit mycket aktiviteter. Hoppas att det fortsätter en bit in i oktober med...
Eva - som börjar få resfeber och stopp i hjärnan vad gäller packningen... |
![]() |
|
|