|
||||
|
||||
Sv: Karpathos i september
Jeg skjønte det, Ink. Uflaks med vinden kan man ha når som helst, enten det er juni eller september.
|
|
||||
|
||||
Man kan nog inte vara säker på varken vind eller andra väderförhållanden nyförtidenDet har vi ju sett denna sommaren.Det har ju inte stämt med mycket
Värmeböljor,översvämningar (och ingen sommar på Västkusten innan nu) Tror att vilken ö man än väljer så kan man ju få vind,eller vindstilla Det går ju inte och välja resmål bara att man tror att det KAN blåsa Riitta |
|
||||
|
||||
Uflaks var ordet
|
|
||||
|
||||
Kan bara hålla med Malena. Badvikarna i Ammopi är väl skyddade från vind. När vi var på Karpathos blåste det så mycket att vi knappt kunde gå och köpa bröd på morgonen. Och det var INTE skönt att ligga vid polen. Men nere i viken som ligger nedanför Aegean Village var det nästan vindstilla! Men det är klart att det kan väl blåsa ifrån det andra hållet också, antar jag...
/Ofelia |
|
|||
|
|||
Vi var på Karpathos i september förra året. Vi reste ner den 14:e och då blåste det som sjutton - planet studsade som en pingisboll vid inflygningen och kaptenen uppmanade oss att hålla hårt i våra ägodelar när vi klev av. Promenaden in i terminalbyggnaden gick enligt principen tre steg framåt två steg bakåt. Det blev inget välkomstbad och på kvällen hade alla restauranger plastväggarna uppe, och vi hade koftor och drack varm choklad istället för paraplydrink.
Och dagen därpå hade det mojnat, och sedan hade vi normal vind och fint väder ända fram till sista dagen, då det mulnade på. Sedan regnade det visst, har jag hört, men det vet jag inget om egentligen - då var jag hemma och längtade tillbaka. |
|
||||
|
||||
Hej.
Enligt min erfarenhet så är september en av de bästa månaderna att resa. Havet är varmt. All frukt är mogen - ni kan gå längs småvägarna och plocka druvor här och var - t ex i Mertonas, allt är lojt och börjar bli off-season. Härligt. Odyssevs/ |
|
||||
|
||||
Hei.
Jeg bodde 3 netter på Iolkos i fjor. Et helt greit hotel med forholdsvis enkle rom (tepper på gulvene tror jeg det var... og man kunne leie et lite kjøleskap) Et lite svømmebaseng, en bar inne og sittegrupper men det var sjeldent noen var der. Betjeningen var hyggelig. Frokosten var dog veldig enkel med brød, skinke, ost og marmelade og utvannet juice.... Hotellet ligger på toppen av "morderbakken" altså en veldig bratt bakke opp fra byen. I bånn av bakken ligger hovedbusstasjonen med busser til amopi, apella, lefkos... Det går busser ut om morningen og tilbake igjen om ettermiddagen til alle nevte steder, men ikke på søndager. Der nede lå også to supermarkeder. Fra busstoppet vil jeg tro det tar 6-7 minutters rolig gange inn til sentrum/havnen av Pigadia og det samme til begynnelsen av stranden. Altså et helt greit hotel som jeg ikke hadde hatt betenkligheter med å bo en gang til. Ta med refleks er mitt tips! Det er veldig mørkt om kvelden og greit å ha når man går langs veien opp til hotellet God tur Ia |
|
|||
|
|||
...apropå september på Karpathos:
så has det tänkts att sammanstrålas på Musiktavernan Pelagos tisdagen den tjugefemte dennes..... Mikke |
|
||||
|
||||
Vindprognosen säger att vi får hålla i hatten lite
http://www.windfinder.com/forecast/karpathos# (Surfsite utan hotellreklam) //PO - 3 dagar |
|
|