|
|||
|
|||
Loutro eller Sougia!
Har läst i boken "35 vandringsleder på Kreta" om byarna Loutro och Sougia som tydligen ska vara helt underbara små pärlor. Är det nån som varit där och har lite att berätta om desa ställen? Är det bilväg dit eller är det båt/vandring som gäller? Åker om 40 timmar så jag är tacksam för svar snart./Mia
|
|
|||
|
|||
Sv: Loutro eller Sougia!
Till Loutro måste du åka färja från Chora Sfakion (Sfakia), den tar ca 15 minuter. Du kan också vandra/klättra dit från samma ställe. Först följer man bilvägen och sedan en liten stig som bl.a går förbi Glyka Nera (Sweet Water beach). Detta gör man inte med en massa resväskor .
Bilväg finns inte (om det inte byggts någon i år ) Området runt Loutro är ganska kuperat. Väldigt vackert. Vintertid bor ca 7 personer i Loutro. Jag skulle absolut rekommendera er att åka dit. |
|
||||
|
||||
Området runt Loutro är perfekt för vandringar och enormt vackert på våren.
Det ligger nära Sfakia och går att nå med båt. Fanns inte väg när jag var där på 80-talet. Byn ligger vid foten av det vackra Lefka Ori massivet och det finns gott om organiserade vandringar. En blomstervandring i april-maj står på min lista över framtida semsteraktiviteter. Här är Kreta som bäst. Sougia är huvudort i kommunen med samma namn. Det ligger nära Chania och är en viktig hamnstad med drygt 8000 innevånare. Går att nå både lands och sjövägen. Eva |
|
|||
|
|||
Bilvägen från Sfakia mot Loutro, 2003 (som ju inte går ända fram). Nere i hamnen i Loutro samlas alla getterna på kvällen, för lite godsaker. (Dåliga scannade bilder tagna precis före första digitalkameran.) |
|
||||
|
||||
Det er muligt, at der også er en Sougia på nordkysten. Men jeg tror, at det er "nabobyen" til Paliochora på sydkysten, der tænkes på her. Fra Sougia er der også bådforbindelse til Loutro.
Jeg har været begge steder og kunne lide dem begge. I Sougia er du nok mindre låst i forhold til omverden. Men du kan også prøve dem begge Mette |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|