|
||||
|
||||
Vulkanen lever!
Såg ni programmet på kunskapskanalen idag om vulkanen på Santorini? Dom dök ner i havet med små undervattensfarkoster och konstaterade att det från en grannvulkan på havsbotten utanför ön kom upp 200-gradiga gaser från botten. Denna grannvulkan sitter på samma magmakanal som Santorini-vulkanen!
Dom bedömde också hur stort utbrottet hade varit för 3000 år sen då kulturen som levde där gick under och kom fram till det kunde varit ett av de största utbrotten på jorden! Man trodde att befolkningen varnades i tid och han fly men att en stor tsunami bildades och som kanske ödelade stora delar av Kreta och spred sig ända till Egypten och andra länder och har satt avtryck i vissa texter i bibeln! Dom som flydde kunde kanske ha klarat sig om dom fortfarande var till havs när tsunamin kom. Och forskarna sa att vulkanen kommer att vakna igen, frågan är bara när... |
|
||||
|
||||
Sv: Vulkanen lever!
Kommer på nytt i kväll vid midnatt samt åter igen på torsdag (tid okänt)
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Typiskt att man jobbar. Skulle vilja se detta program. Barbro |
|
||||
|
||||
Jag såg också programmet. Intressant men skrämmande! Försök se det, ni som kan!
|
|
||||
|
||||
Man kan läsa mer här:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....85&lpos=lasMer |
|
|||
|
|||
Såg det. Två gånger! OCH spelade in det! Fast videon beställdes av några som är i Grekland nu och inte kunde se det.
Det var mycket intressant och det visades lite fina flygbilder över Santorini. Se det ni som kan!!! Peter |
|
||||
|
||||
Suck, jag skulle se det i går kväll men somnade ifrån det. FÅr försöka på nytt på torsdag men då blir det väl protester från resten av familjen i stället.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Intressant program men inget nytt. Har för mig att "Coeusto" dök här och konstaterade att det var ett lavabälte som var ca 300 m djupt samt att vulkanen bara var vilande. 1956 skakade Santorini och de flesta husen strök med. Vi talar om växhusgaser men vid ett vulkanutbrott blir det mängder av detta som vi inte kan ana. Det är tyvärr så att vi mäniskor spår och vår "Herre" rår, som de gamla sa. Mot naturen är vi mänskor små. Hoppas bara att det inte blir något utbrott de närmaste två veckorna.
//Chras |
|
||||
|
||||
Nu har jag sett programmet. Mycket intressant.
Hädanefter blir det med stor spänning, man åker dit . Nästa resa är tänkt i maj, om man nu hinner det . Barbro |
|
|