|
Visa resultat för omröstning: Vilken är din grekiska favoritdryck? | |||
Öl | 28 | 15.91% | |
Retsina | 45 | 25.57% | |
Annat vitt vin | 8 | 4.55% | |
Rött vin | 7 | 3.98% | |
Ouzo | 38 | 21.59% | |
Raki/tsipouro/tzikoudia | 1 | 0.57% | |
Metaxa | 6 | 3.41% | |
Kafé elleniko (grekiskt kaffe) | 3 | 1.70% | |
Kafé frappé (iskaffe) | 29 | 16.48% | |
Annat | 11 | 6.25% | |
Antal röster: 176. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
Sv: Vilken dryck njuter du mest av?
Japp, ja va en av dom..visst e de gott!!!!!
|
|
|||
|
|||
Raki på Kreta är inte samma som Raki i Turkiet.På Kreta är det ett destillat av druvor...sägs att det ska vara den dryck som gör pojkar till män.Typisk Kretensk snaps(enligt mitt tycke helt odrickbar)Kan däremot vara väldigt effektiv om man vill slippa myggbett....hur kul det nu är att gå omkring och stinka Raki
Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-14 klockan 07:16. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Vad är turkisk raki då? Jag trodde att enda "skillnaden" är att turkisk raki även ibland är gjord på annan frukt.
|
|
|||
|
|||
Turkisk Raki är väl anisbrännvin...smakar som Ouzo i varje fall.
|
|
||||
|
||||
Jag trodde att ouzo, grekisk raki, turkisk raki och tsipouro är samma sak, dvs brännvin som är jäst och destillerad på druvmassan som blir över vid vintillverkning och sedan smaksatt med anis och annat som varierar lokalt.
|
|
|||
|
|||
Tsipouro och Raki på Kreta är samma sak..hittade denna länk...men jag har aldrig under mina resor till Kreta fått en Raki som smakar anis...hm http://sv.wikipedia.org/wiki/Raki
Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-14 klockan 09:36. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Den rakin som jag fått i Turkiet smakar iaf precis likadant som den på Kreta...dvs hemskt illa. Den smakar inte ouzo för då hade det ju varit gott... Men det kanske är olika på olika ställen i Turkiet?
Malin |
|
||||
|
||||
Har fått smaka ouzo, turkiskt raki och franskt pastis. Dessa tre har samma smak. Raki från Kreta är som Italienskt krappa gjord på restprodukter från vintillverkningen. Båda sorterna kan smaka "flygfotogen" men några kan ha en mycket angenäm smak. Tyvärr är de senare sällsynta.
//Chras |
|
||||
|
||||
Re: Vilken dryck njuter du mest av?
Raki kalles vanligvis tsikoudia på Kreta, og tilsvarer tsipouro i andre deler av Hellas, dvs. uten anis. På Rhodos (og kanskje andre steder) finnes også en lokal variant som kalles Souma, og er omtrent det samme.
En tradisjonell storfamilie på Kreta regner med at de bør ha ca. 150 liter tsikoudia for å dekke årsforbruket, fortalte en kar fra Kastelli Kissamos meg en gang. Da brukes den som nytelsesmiddel, medisin mot mageproblem, forkjølelse og andre plager, men også til desinfisering av sår på mennesker og dyr, mot jurbetennelse hos sau og ku, og en rekke andre formål. Rene universalmedisinen altså. Det finnes også en variant på Kreta som så vidt jeg husker kalles mournoraki. Den er laget av morbær, og har en svak rødlig farge. Jeg har bare sett den for salg et sted i Rethymnon. Den blir visstnok regnet som litt mer eksklusiv enn "hverdags-raki", og spares til brylluper og andre spesielle begivenheter. Senast redigerad av JohnS den 2007-08-14 klockan 10:26. |
|
|||
|
|||
Ett tips jag fick i Grekland var att man tar Metaxa lägger i en skiva lime på med lite is och sedan Tonic Water smaskigt är det.
Citat:
|
|
|||
|
|||
Min absoluta Retsinafavorit är Malamatina!
I år drack vi en ny variant som vi aldrig smakat tidigare vad vi minns..Denna: |
|
||||
|
||||
Malamatina är toppen
|
|
||||
|
||||
Det beror på vad man äter.
Retsina & Grekisk-sallad Ouzo & Meze Öl & Giro pitta Lolis |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Jag gillar Metaxa,men det ska vara 3 asteri!!
|
|
|||
|
|||
Svårt val, men det få bli RAKI om den är tillverkad i någon liten by i bergen.
aake |
|
|||
|
|||
För min del är det väldigt svårt att välja ut nån favorit man har ju så många det beror som sagt på vilken tidpunkt på dygnet det är.
Men jag bestämmer mig för Retzina som nr 1 Mythos som nr 2 och ouzo som nr 3 sedan kommer vatten |
|
|