|
||||
|
||||
Sv: fråga om bagage !
Jadå, det fick plats
|
|
|||
|
|||
Det från o med i år som dom har blivit så noga med vikten på resväskorna att ta betalt för övervikt. Men det är inte merrän rätt att dom kollar vikten både på resväskan o handbagaget för tänk så mkt folk stoppar i sina handbagage som vägar o det skall ligga uppe ovanför ens huvud.
Tänk på att nu får man inte ha honung i sin handbagade för det är flyttande o det ryms inte i 1 liters påsen som man måste ha sluten i sitt handbagade.. O skulle en sådan burk gå sönder i en resväska så blir den ägaren ersättningsskyldig om dom fördärvar andras resväskor o innehåll. |
|
||||
|
||||
Det finns bra honung som säljs i plåtburkar. När jag sen öppnar burkarna brukar jag hälla över honungen till glasburkar för att minska risken för plåtsmak även om jag tror det är helt ok att förvara den i plåtburken och plastlock medföljer. Den här honungen finns i olika prisklasser och av olika kvalité.
Eva |
|
||||
|
||||
citat (När det stå att bagage få vara 20 kg, då menar man den incheckade delen, dessutom få man ta 5 eller 8 kg (på viss flygbolag) som handbagage med sig.)
Jag tolkade ursprungsfrågan som att det gällde frivikt vid charter o bl a Novair, My Travel, Tui, Sterling, Fly Nordic, Nouvel Air, SAS, Malmö Aviation, Futura, Air Europa, Iber World, Spanair, Air Finland o Balkan Holidays brukar ange "Frivikt 20 kg". Dock kan olika bolag o olika destinationer ha varierande FRIVIKT! På de flesta bolags hemsidor står förklaringen: "Frivikt: I frivikten är ett handbagage inkluderat, max 5 kg. Tillåtet mått: 45x35x20 cm. Övervikt kostar 50-100 kr/kg och väg beroende på flygbolag och destination" De senaste 30 gångerna jag rest charter har reglerna tyvärr varit att "Frivikt 20 kg" betyder det som står i förklaringen , nämligen att handbagaget är inkluderat i totalvikten 20 kg. (Dock har vi väl alla upplevt att det är väldigt olika hus pass noga man är med att verkligen väga handbagaget o på många flygplatser ser man mellan fingrarna med några kilos övervikt!) Senast redigerad av giottoni den 2007-09-29 klockan 09:50. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Apollo anlitar ju olika flygbolag så jag frågade dem rent ut häromdagen hur begreppet "FRIVIKT 20 Kg" skall tolkas o fick följande svar:
Frivikt: I frivikten är ett handbagage inkluderat, max 5 kg. Tillåtet mått: 45x35x20 cm. Övervikt kostar 50-100 kr/kg och väg beroende på flygbolag och destination. Det vill säga max 15 kg incheckat bagage samt max 5 kg handbagage. |
|
|||
|
|||
Hej.
En annan fråga... Hur mycket bagagevikt får man ha på de grekiska flygbolagen Aegian & Olympic, resorna är inrikes. Mvh Z0M |
|
|