Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-29, 21:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Lite skakningar..

För första gången har jag varit med om en jordbävning. Tidigt på söndagsmorgonen vaknade jag till av att jag skakade runt i sängen
Vaknade inte till ordentligt. Tänkte bara tanken att sängen hoppade inte Den här tanken kom av att dottern hade upplevt samma sak några nätter innan vi kom och hon hade talat om att sängen hoppade upp en bit. Hörde senare att detta hade varit en jordbävning 5,6 på skalan inte så långt från Karpathos. När jag vaknade var jag inte säker om ifall jag hade drömt eller inte. Det hade jag inte förstod jag när alla andra också började berätta hur dom hade upplevt det hela, Mannen och barnbarnet märkte ingenting.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 22:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Lite skakningar..

Låter otäckt! Egentligen är det konstigt att man inte är med om det oftare, med tanke på hur vanligt det är med jordbävningar i Grekland...

Jag var i Grekland under den stora jordbävningen i Aten för några år sen - fast vi satt på båt på väg in till Aten så vi märkte inget.
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 11:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag var i Grekland under den stora jordbävningen i Aten för några år sen
Ha ha, det var Riitta och jag också. Vi satt på bussen på väg till flygplatsen. Jag märkte att bussen skakade till vid ett tillfälle, men trodde bara att den hade kört över något hål i asfalten. När vi kom fram till flygplatsen fick vi höra att det hade varit en jordbävning. Riitta märkte inget alls...

Karin
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 13:28
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Ja, jag hade känt lite skakningar vid 2 tillfällen innan den större kom. Det kändes ungefär som när det blir luftgropar när man flyger, fast kanske inte så starkt. Jag låg i sängen vid de tillfällena och sängen brukar ju oftast inte röra på sig...Sedan när den större kom så fick jag nästan hålla fast mig i kanterna på sängen, kände även på sängen brevid om den rörde på sig, visste inte om det var jordbävning, poltergeist eller om någon låg under sängen. Kunde inte sova resten av natten.Visste inte om det skulle bli stor jordbävning av det hela. Mitt barn bodde ju på annat hotell, så jag låg där och tänkte och blev orolig...Det blev ju inget mer av det hela, men jag tyckte det var läskigt. Hörde att folk i bergen hade lämnat sina hus tillfälligt när det började.

Natten efter kände jag lite skakningar, kanske bara i ett par sekunder. Bodde ganska högt upp på mitt hotell, så det kanske svajade lite mer där än på endel andra ställen.

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 14:56
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej.

Ja, även jag var där, bodde i Kyra panagia på Akropolis - som jag brukar när det hände. Tydligen den 23:e, dels vid midnatt, dels (när jag vaknade av vobblande säng) kl 3.56 på morgonen...
Men så är det där nere. Kallas ju i EU för 'jordbävningsområde 2', varför man tvingas bygga på särskilt sätt med stark konstruktion. Jag vet eftersom jag skall bygga snart i Katodio och det är en massa runt det där med grundkonstruktionen.
Så, sov lugnt.
/Dan S/
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 15:00
Riittas avatar

Det var trevligt och träffa dig på flyget DanVi hade en byggarbetsplats 10 meter från balkongen och lade märke till hur mycket armeringsjärn det användes. Känndes som att det byggdes säkert

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:42
anoula
Gäst

Jag var med om ett skalv på Rhodos en gång. Jag låg i vattnet och simmade så jag kände inget, men man kunde se hur hotellen på land skakade. Det var både häftigt och otäckt.
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 18:08
FinskaFlickan FinskaFlickan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Hej Riitta! Var/är du på Sound of the Sea-hotellet?
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 18:53
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad

Jag var också på Karpathos och vaknade på morgonnatten den 23/9 av att hela sängen skakade. Visste inte om det var på "riktigt" men kändes konstigt!
/Mimmi
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 19:01
Riittas avatar

Jag var på Amaryllis och skakade runt
Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 22:17
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Ha ha, det var Riitta och jag också.
Vet du vilket år det var? Jag är så dålig på att hålla isär olika resor
Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 08:56
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vet du vilket år det var? Jag är så dålig på att hålla isär olika resor
Jag tror Ni båda talar om 2 olika jordbävningar, 1999 var det en STOR jordbävning i Athen, vi sov då i bilen i 4 nätter, staden drabbades av stora skador och ett helt område som förstördes. Jordbävningen som Karin och Riita inte "märkte" av när de satt på bussen var vell i Januari 2006?

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 10:06
inkfishs avatar

Tack Frappe! Det är -99 jag är ute efter. Den stora jordbävningen som förstörde ett område i Atens utkanter.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.