|
|||
|
|||
Annan charterarrangör än svensk ?
God middag
En tanke kom och den har funnits där tidigare. Något enstaka resmål i Grekland som vi funderat lite på är bara tillgängligt för charter med en arrangör som ej är svensk. Det finns t.ex en del norska arrangörer som jag har studerat lite. Jag tror inte det är "otillåtet" att som svensk medborgare boka t.ex med Lilleput Reiser som jag har läst lite om. Eller......? Fråga två är om någon har gått över gränsen och åkt med annan nordisk arrangör ? Ön vi funderar mycket på just nu är Chios, den nyfikne undrar kanske Hasse |
|
||||
|
||||
Sv: Annan charterarrangör än svensk ?
Det är absolut inget problem att åka med annan arrangör än svensk sådan. Vi har bokat via danska hemsidor både med Spies och Apollorejser (flygstolar). Nödvändig IBAN-kod för att kunna göra utlandsbetalning har jag då fått via deras kundtjänst. Det tillkommer ju alltid en avgift för dessa betalningar men vill man ha en speciell resa så spelar det väl ingen större roll.
Förra året släppte Apollorejser för övrigt sina one-way-biljetter tidigare än vad svenska Apollo gjorde. Man kan boka från Sturup också för den som har möjlighet att åka därifrån. Celbe |
|
|||
|
|||
Har också åkt med danska Apollorejser flera gånger och flygit från Kastrup och det var inga som helst problem. Det enda är att man som Celbe säger måste kontakta dem och ta reda på IBAN-numret.
Danska Spies har förresten flygit till Chios tidigare men jag hittar inte Chios under resor för 2008 på deras hemsida så de har kanske slutat med det. Hälsningar Smultron |
|
||||
|
||||
Jag har rest med danska Falk-Lauritzen. Har funkat hur bra som helst.
Däremot är dom lite efter i utvecklingen jämfört med svenska resebyråer vad gäller smidighet och möjligheter samt sämre villkor vad gäller av/ombokningar än svenska resebyråer. Men egentligen har jag inget att klaga på! |
|
|||
|
|||
Trevligt med positiva erfarenheter. Vad som skulle vara viktigt att tänka på tror jag, är att verkligen sätta sig in i och lusläsa resevillkoren.
För vi i Sverige har väl ordentligt på fötterna för det mesta som kan hända under en resa, i detta fall paketresa. Våra villkor är bra, undrar vad som kan skilja svenska mot andra nordiska villkor där två länder blandas ihop. Vi från Sverige, arrangör ej från Sverige ? Försäkringar dessutom, är ju ett kapitel för sig. Jag har väldigt bra villkor via ett kreditkort jag har, bättre än hemförsäkringens har jag för mig. Jag var dessutom in hos Resevaruhuset och frågade men de har ej avtal med andra nordiska arrangörer så bokning gör man helt på egen hand. Hasse |
|
|||
|
|||
Jag flög med en engelsk charterarrangör från Rhodos till London en gång. Hur smidigt som helst.
|
|
|