|
||||
|
||||
En tom hamnpromenad
Så här såg det ut i Naxos stad för en dryg timme sedan. "Lite" skillnad om man jämför med i somras.
|
|
||||
|
||||
Sv: En tom hamnpromenad
Ser ut som en svensk småstad efter 1800. Totalt öde!
|
|
||||
|
||||
Ja lite skillnad är det ju!
|
|
|||
|
|||
Påminner om en bild jag tog här i Svedala för två år sedan när jag precis flyttat hit. Svedala ligger 2 mil utanför Malmö och har ca 9000 inv för de ovetande.
Det var i Aug, jättefint väder en Lördag-em, och jag satt ensam på en uteservering med utsikt över gågatan. Och med ensam menar jag ensam! Det fanns inte en människa till att se förutom en uttråkad servitris... Men jag byter med er på en sekund! Hellre en tom strandpromenad på Naxos än ett blåsigt, kallt och regnigt Skåne... Som det är just nu. Fast bilden måste vara tagen precis i närheten av To Limanaki? Men kan ni komma hem nu!? Jag håller på att få hjärtinfarkt på Bloggen och alla fina bilder... Och eftersom ingen annan inte gjort det, märkligt nog, så lägger jag nu den första officiella beställningen på den kommande "bäst säljaren" xxx Grekiska Sallader Senare... Och som första beställare förväntar jag mig att den är dedicerad av författaren/na. Ha det gott sista veckorna. Peter |
|
||||
|
||||
Jodå, jag har i en kommentar beställt ett ex av boken!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Abi |
|
|||
|
|||
Peter, jag kan trösta dig med att Grekland är ingen höjdare heller just nu.
Kallt, regnigt och blåsigt precis som i Sverige. Även om termometerm visar mer grader känns det alltid mycket kallare här, eftersom luften är mycket fuktigare. Jag går bara runt och fryser både inne och ute. Lite tröst kanske Monica |
|
|||
|
|||
Näe... Jag fryser hellre i Grekland än i Sverige. Och så finns det ju Ouzo och varm Raki med honung att värma sig med där.
Men jag vet. Blåsigt, fuktigt och råkallt. Dålig isolering osv... Men som vi så hurtfriskt säger i Sverige: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder... What a crap... Jag kan tänka mig att dec, jan, feb inte är så roliga. Men jag tycker det skulle vara intressant att uppleva Grekland "andra" sidan av året. Som Janne och Camilla gör nu. Jag har under många år sett Grekland under vår, sommar och höst. Men jag tror det skulle vara berikande att se Grekland den tid när det inte finns turister, när Grekerna lever sitt eget liv. Hoppas jag får möjlighet till det någon dag. Jag tror det kan vara värt att frysa lite för att se och uppleva det. Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Ouzo ses mer som sommardricka, men raki och whisky går det åt mycket här på vintern. Raki är för övrigt rena medecinen när man har feber, man värmer upp ca 3 dl eller mer och tillsätter lite socker, dricker när det är som varmast sedan dödar det vilken bacilusk som helst. Gubbens favoritrecept när han är förkyld, han blir glad oxå.... Citat:
Citat:
Du får ta dig en tripp nästa år vetja, men ta med varma kläder Monica |
|
||||
|
||||
Men Monica, det skiftar säkert väldigt fort, eller hur?
Just nu ser jag på LIVE Aten att det är STRÅLANDE sol och jättevackert väder i Aten. 16 grader, men är man i solen så känns det säkert skönt. En vinterresa rekommenderas, Peter! Om vintern reser man ju klädd som här hemma (shorts och sandaler hör inte hemma på en storstadssemester till Grekland om vintern), men man njuter när man kan ta av sig jackan några timmar om dagen, sätta sig i någon lugn vrå i solen (gärna med ett glas ouzo) och studera vardagslivet. Att sedan sitta UTE under en värmelampa med jacka på om kvällen, det är inte heller så dåligt jämfört med det inneliv vi lever här hemma i allt för många månader. |
|
||||
|
||||
Aten (eller någon annan stad i Grekland) på vintern skulle jag inte ha något emot att besöka, men att besöka alla dessa ställen som i stort sett stänger allt då charterflygen har slutat att gå...det måste vara deprimerande.
Ivi |
|
|||
|
|||
Citat:
Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag trodde att ALLA på Kalimera som köper boken får den dedicerad ..fast då är jag nummer 2 då!!..eller 5 kanske? Det kanske blir så att Ni, Janne och Camilla bara åker hem för att "packa" om för nästa resa.....ni har ju hela fastlandet kvar ju och det är ÄNNU underbarare där än på öarna!!!!! Särskilt på våren..... Lissi Senast redigerad av Lissi den 2007-11-09 klockan 18:42. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Kan bara hålla med Lissi....i alla fall delvis. Jag tycker mycket om Öarna. Dom har sin charm och sin särprägel ! För inte att tala om ljuset ! Var finner man dess like i övriga Europa ?
Men på fastlandet kan man hitta dom riktiga "pärlorna" ! Men då gäller det att man ger sig ut och letar. Det är sällan några "dukade bord" där inte . Skaffa en bra karta med lite turistinfo, hyr en bil , förslagsvis från Atens flygplats, dra norrut längs kusten. Där hittar man "pärlor" . Kör nordväst upp mot fd. Jugoslavien. kör till Edessa , Kastoria , Konitsa. I Zagoriaområdet, med bl.a Vikosravinen, finns ypperliga vandringsleder, väl utmärkta dessutom ! Sen har man inte så långt ner till västra kusten med Parga , Lefkas , Astakos mfl. Där finns många tillfällen för sol o badälskarna. (Shiit.... det är ju den turen vi ska ta i Juni nästa år !) / Tom |
|
|