|
||||
|
||||
Släktforskning
Jaha det var ett tag sedan man skrev här.
Vad har jag hållit på med sedan jag kom hem från en hel sommar på Rhodos kan man undra , jo släktforskning. Det är kan man säga min näst största passion efter Grekland Eller frågan är om det har gått om Grekland? det lämnar jag så länge osagt. Det finns hur mycket som helst att forska i. Jag har inte ens gått igenom 1/6 av mina anor så har jag hittat intressanta saker , tex en massa soldater , skräddare , torpare och bönder.Främst i Hälsingland ( Bollnäs , Alfta och Ovanåker socken) Dock inte alla från Sverige utan Finland och Frankrike/Belgien dvs Valloner. Och jag räknar med att hitta 5 gånger så mycket kul jag har hittat! Jag tänkte att ni skulle dela med er lite grann av era förfäder kanske nån släkthistoria ni hört och har vandrat genom generation till generation.. vill ni läsa lite om släktforskning så finns en sida som genealogi.se Mvh Alex Senast redigerad av Alex89 den 2007-11-10 klockan 17:11. Anledning: Börja släktforska hehe |
|
||||
|
||||
Sv: Släktforskning
Intressant. Ska kollas!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Extra roligt att du som är så ung har engagerat dig i släktforskning! Det önskar jag, att jag också hade gjort tidigare. Då hade jag kunnat intervjua de gamla i släkten, som nu är borta. Lycka till i fortsättningen! |
|
|||
|
|||
Så lustigt - just ikväll hittade jag ett släktträd på nätet, och i det trädet fanns jag! Förfädern heter Bonden Henric, född 1657 i Snappertuna, Finland. Och jag är tydligen släkt med honom, i elfte led.
Så konstigt det känns, vilka tankar som föds i ens huvud... Vem var han, hur levde han - hur många är vi som "hör ihop" i samma släktträd utan att veta om det... Så fann jag också uppgifter om min farfar som dog när jag var liten, han omnämns som "Sigurd Sjöfararen". Tänk att bli ihågkommen så... spännande! |
|
||||
|
||||
Senast redigerad av PO den 2007-11-10 klockan 23:07. |
|
||||
|
||||
Just det PO, det är det vi använder, när vi bygger vårt släktträd. Himla bra! Man kan lägga in foton och skriva i varandras gästböcker där mm.
|
|
|||
|
|||
Jag älskar också detta. Som tur har jag pappa som har forskat(hållt på i över 20år) tillbaka så långt till på 1700-talet här i Grekland. Då turkarna härjade här . Hur vårt efternamn kom till osv. Det var rena rama vilda västern här .
Inga papper som bevis för de flesta har brunnit upp under krigen. Men genom att fråga den äldre genérationen får man alltid ihop det. Jätteintressant! Katerina |
|
||||
|
||||
Titti, kan man söka personer där? Släktingar eller sig själv? Jag har också ett litet släktträd där, men har egentligen inte kollat in sajten ordentligt och är mest nyfiken på om någon av mina forskande släktingar har gjort något träd där.
|
|
||||
|
||||
Jupp, man kan söka, fyll i namnet i sökrutan, sök och välj "utanför ditt träd". Detta är nytt se´n i somras. Man kan se namn, foto, hemstad och vem som lagt ut info´n. Detta kan spärras i kontoinställningarna om man vill vara anonym. Det verkar som uppgifterna bara är sökbara i "Geni" , jag provade med några släktingar och hittade dem här men inte med Google.
För att komma vidare, ex.vis till mailadress måste man logga in. //PO |
|
||||
|
||||
Citat:
Men tillsvidare får jag sitta och bläddra i farfarsfars släktbok över Alfta , i den kan man sitta timtals utan att ens tänka på tiden. Tack detsamma! Mvh Alex |
|
||||
|
||||
Citat:
Dum fråga: Är det kostnadsfritt att "vara med" i Geni? Jag har tittat lite på sidan och är jätteintresserad... Eva |
|
||||
|
||||
Helt gratis!
//PO |
|
||||
|
||||
Tack för svaret - nu ska jag oxå "gå med"... Ska bli kul!
Eva |
|
|