Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-10, 09:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Off season

Som fler an jag skrivit om ar vi nu off season...stranderna ar tomma, segelbatarna borta. Sommarhusen ser overgivna ut, enstaka tradgardsmobler star glomda pa skrapiga verandor. Pensionat och restauranger har flyttat in stolar och bord och stangt igen fonster och dorrar. Hyrmoppar star pa rad utanfor verkstaderna for behovlig oversyn.

Men vardagslivet pagar givetvis aven nar turisterna drar norrover. Brodbilen kor sina rundor, skolbarnen slapar sina ryggsackar, politikerna gralar, lamm och killingar kommer till varlden, jag betalar mina rakningar.

Det ar inte manga flygplan som strimmar himlen nu, om vi inte menar de turkiska jaktflyg som trakasserar oarna, danande over oss i vild fart, foljda av lika vilda grekiska dito.

Men det civila livet ar som det ska: det byggs och slamras, namnsdagar firas, strejker och politiska utspel, uppdagade skandaler, plotslig sjukdom, familjegral, barndop och begravningar.

Det vanliga livet, vardagslivet , pagar ju aven nar turisterna ar har, parallellt med det hetsiga sommarlivet, men nu blir det synliggjort, nu ar det bara vi.

Jag trivs utmarkt med den har lite langsammare stilen. Det ar skont nar det inte hander nagot viktigt pa hela veckan. Andra blir frustrerade av att ha tom almanacka, inte jag. Hos oss bestammer vadret veckoprogrammet.

Mangder av smafaglar kvittrar i mandeltraden nedom verandan. Katterna sitter med snalvattnet rinnande , men dom har inte en chans...bast att slicka palsen i stallet och latsas som ingenting...

Var hyresvard akte tillbaka till barn och barnbarn i Indiana. Lite konstigt att inte langre hora ljuden ovanifran: klipp-klopp-tofflor, skrap-skrap-stolar, bang-bang-dorrar.

Och till slut: vadret kan vara alldeles ljuvligt sa har off-season. Kylig natt och storm foljs av kristallklar luft och intensiv sol. En gron ton har lagt sig over bergen.
Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 10:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Off season

Nu får du mig till och nästan grina igen.Ser ljuvliga bilder framför mig

Här skiner solen också och luften är klar och fin,fast lite kylig.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 10:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Funderar på vad du lever av Monica? Är du pensionär med pension från Sverige eller Grekland? Blir lite nyfiken bara fast jag förstår att du har ett gott liv.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 11:04
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Visst är Grekland bäst på vintern!!!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 12:37
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Fortsätt skriv, Du gör det mycket bra!

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 17:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Skriv en bok Monica. Eller många... Det var så att jag kunde se, känna och lukta hur det är hos er just nu när jag läste detta.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 19:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag instämmer i hyllningskören.....Du skriver oerhört bra!
Jag älskar Staffan Stolpes skriverier från Peloponnessos..

..tänk om man i bokform även kunde läsa Dina funderingar och iakttagelser från Kalymnos ..följa dem ett år t ex...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 21:21
Gilla & Berts avatar
Gilla & Bert Gilla & Bert är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Hej Monica

Härligt att höra av dig igen. Som jag förstår har ni er "vinter" nu. Det har vi också. Här snöade det för första gången i år i Helsingborg i går. I dag har det varit bara 5 grader varmt (kallt). Fy jag gitte inte ens gå ut.

Hälsningar Gilla.
Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 11:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack alla snalla manniskor som gillar mina sma berattelser. Nan bok lar det inte bli men jag har fortfarande massor av episoder som snurrar runt i huvudet, sa den som vill kan val fortsatta att lasa. Anknytningen till Grekland ar sjalvklar, jag bor har sen 2003 men forsta visiten var 1965.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.