|
||||
|
||||
Zorba i Malmö
Fick detta mejl igår. Låter intressant!
I höst sätter Malmö Opera upp musikalen ZORBA med bl a Petra Nielsen, Marianne Mörk, Christopher Wollter och Sven-Åke Gustavsson i huvudrollerna. ZORBA är baserad på Nikos Kazantzakis roman ”Spela för mig Zorba” . Romanen blev också film 1964 med Anthony Quinn i titelrollen och med musik av Mikis Theodorakis – en klassiker. Fyra år senare hade musikalen, med manus- Joseph Stein och musik/sångtext- Ebb & Kander, urpremiär i New York. Den 19 oktober är det premiär igen, nu i Malmö. vänligen Malin J Sahlstedt Malmö Opera och Musikteater |
|
||||
|
||||
Sv: Zorba i Malmö
Måste ju ses.
Min syster såg en Zorba föreställning i Nice i våras och var alldeles tagen.Kanske blir det inte lika fantastiskt i Malmö men chansen finns ju. Kanske kan vi ha en improviserad Kalimeraträff ,med teaterbesök. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
I fredags var jag och såg Zorba i Malmö och eftersom jag både läst boken och sett filmen så var förväntningarna stora.
Föreställningen började med att ett gäng kvinnor, helt modernt vardagsklädda tog scenen i anspråk och jag undrade om jag hamnat på rätt teater men efterhand förstod/tolkade jag det som att det handlade om Zorbas fru och hennes funderingar och liv. Därefter kom Niko och Zorba in på scen de de satt i Piraeus och inväntade båten till Kreta och om man utgår från boken är det väl här som själva händelsen tar vid. Koreografin var spännande och tidstypisk - Kändes helt rätt. Det sjöngs inte så mycket utan det var mer en berättande bakgrundsuppläsning/samvetets röst, framförd av Petra Nielsen. Detta kändes också helt rätt, likaså tidslinjen och detaljerna i storyn. Vad jag skulle kunna dra ner på är möjligen att musiken kunde vara aningen mer traditionell, men som min grekiska väninna sa så hade nog hela musikalen grekturistifierats om det hade varit så som jag egentligen önskade. Kan inte mer än att rekommendera er som har möjlighet att gå och se musicalen - Den är värd pengarna Ger den K K K K + med ett litet minus för musikvalet /Zanét |
|
|||
|
|||
Kul med den graderingen! När man läst recension i Sydsvenskan har den ju inte fått lika bra omdöme. Kalimeraträff får nog bli i maj eller vad säger ni?? Lissi |
|
||||
|
||||
Jag är absolut ingen van teaterbesökare, tvärtom, men jag har utifrån mina egna förväntningar försökt att vara så objektiv som möjligt
Beträffande Kalimeraträff i Lund/Malmö är nog de första månaderna av 2008 det bästa alternativet - Vi kan ju alltid starta en ny tråd under Kalimeraträffar //Zanét |
|
|||
|
|||
Jag är alltid VÄLDIGT skeptisk mot "proffstyckare" så jag blev glad över Dina kkkk+ Jag litar mycket mer på Ditt omdöme
Kalimeraträff i mars tror jag på. Vi startar tråd då... Lissi - som just gått en timme efter stranden i Bjärred. MÖRKT |
|
|