Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-25, 16:08
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tortyr

Citat:
Poliserna fick en idiotisk ide att de två Albanerna ska slå varann och anklaga varann för det de gjorde.
Efter att den visades på grekiska TV:n så avstängdes de fr. kåren och man säger att de ska sparkas från polisen.
Att kalla detta händelse för tortyr är mycket fantasikrävande,tycker jag!
Här kan man ladda ned och läsa om Videon. Någon större fantasi behöver inte jag för att kalla detta tortyr/övergrepp .
http://www.indymedia.ie/article/83072

/ Tom
Gammal 2007-11-25, 17:19
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tack Hellen!! Nä, jag har inte för avsikt att starta något korståg heller!!

Nu har jag fått reda på att jag först startat uppror och sedan ett korståg...ha, ha, ha jag får väl se det från den humoristiska sidan;-)) Jag har helt enkelt blivit en amazon så här på medelsålderna höst!! Och det är väl inte att förringa, ha, ha, ha! Frågan är bara vad maken tycker :-)). Nu lämnar jag detta ämne (kanske blir anklagad för att starta 3:e världskriget annars och det vill jag ogärna vara med om!!)
Gammal 2007-11-25, 17:27
nikospaps avatar
nikospap nikospap är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Tom!!!
jag känner till detta video. Det var det som visades iförgår på TV4 och den store journalisten Holmström sa att det var Afganska flyktingar som torteras av polisen.
Det var just det som gör mig upprörd. De visar något helt annat och vill framställa att det är något som de vill skapa.
Gammal 2007-11-25, 18:19
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Tack Hellen!! Nä, jag har inte för avsikt att starta något korståg heller!!
Korståg?! It's all Greek to me...
Gammal 2007-11-27, 16:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Jag tycker att det är lite märkligt att ingen här tagit upp att Sverige på ett sätt bidrar till dessa övergrepp genom att utvisa asylsökande till Grekland. Dessa hamnar då i olika "Camper" i Grekland som är under all kritik och där det förekommer misshandel och andra övergrepp.

Nu följer i o f s Sverige de nationella och internationella regler som finns för asyl och avvisningar, men det är förvånande att inte någon nämnt detta med ett ord.

Det är tydligen lätt att kritisera Grekland, men att Sverige skickar tillbaka mängder med asylsökande till vidriga förhållanden där, ska vi uppenbarligen tala tyst om...?

Peter
Gammal 2007-11-27, 17:12
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag tycker att det är lite märkligt att ingen här tagit upp att Sverige på ett sätt bidrar till dessa övergrepp genom att utvisa asylsökande till Grekland. Dessa hamnar då i olika "Camper" i Grekland som är under all kritik och där det förekommer misshandel och andra övergrepp.

Nu följer i o f s Sverige de nationella och internationella regler som finns för asyl och avvisningar, men det är förvånande att inte någon nämnt detta med ett ord.

Det är tydligen lätt att kritisera Grekland, men att Sverige skickar tillbaka mängder med asylsökande till vidriga förhållanden där, ska vi uppenbarligen tala tyst om...?

Peter
Jag tog upp detta i ett av mina första inlägg. Finns inget försvar att Sverige behandlar flyktingar, vilka de än vara må, på detta sätt.
Gammal 2007-11-27, 17:15
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Mer.
Det som hände på canadas flygplats då en polsk man skulle hälsa på sin mamma och inte fick komma in i landet. För ca en månad sen.
Blev mördad(inte meningen men....)av el-chock av polisen. Det såg riktigt hemskt ut.

De två killar som dog i Frankrike igår, som ingen vet riktigt hur det har gått till. Kan vara polisernas fel....Bråk mellan polis och flyktingar-invandrare.

Inte tänker jag bojkotta Canada el Frankrike för det.

Det finns så mkt sk-t.
Gammal 2007-11-27, 18:18
nikospaps avatar
nikospap nikospap är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Jag håller absolut med Agapi i denna fråga!
Gammal 2007-11-27, 20:33
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Ursprungligen postat av Peter
"Nu följer i o f s Sverige de nationella och internationella regler som finns för asyl och avvisningar, men det är förvånande att inte någon nämnt detta med ett ord."

Om du verkligen menar och tror att Sverige följer de internationella regler för asylsökande och avvisningar, så kommer du att bli mycket besviken ifall du tar en snabb titt på bland annat Amnestys hemsida.
Gammal 2007-11-28, 15:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Om du verkligen menar och tror att Sverige följer de internationella regler för asylsökande och avvisningar, så kommer du att bli mycket besviken ifall du tar en snabb titt på bland annat Amnestys hemsida.
Trots att Amnesty faktiskt uträttar en del bra saker bryr jag mig inte det minsta om vad den organisationen säger eller tycker. De står inte högt i kurs hos mig.

Och naturligtvis avser Sverige att följa de bestämmelser som finns. Däremot förekommer det tyvärr att enskilda tjänstemän eller myndigheter begår fel, övertramp, feltolkar bestämmelser osv. Med förödande konsekvenser för de berörda. Det är fortfarande människor som tar besluten och människor gör fel!

Det vore naivt att tro att Sveriges myndigheter konsekvent skulle bryta mot de bestämmelser som finns eftersom vi då skulle skulle få EU på oss.

Problemet är att ingen myndighet eller departement kan/får ta ett beslut om att ändra vår asyl- och avvisningspolitik. Det måste beslutas av riksdag och regering. Och tills det är gjort lär vi fortsätta avvisa asylsökande till Grekland. Hur vi sedan ska lyckas krångla oss ur ansvaret att följa EU:s regler i denna fråga är en annan sak.

Peter
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.