Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-15, 21:57
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Hotell på Karpathos

Är sugen på att resa till Karpathos i sommar. Det blir två veckor. Satt och tittade på Apollos hemsida och fastnade för två prisvärda familjehotell.
REGINA samt ROMANTICA. Är det någon som kan rekommendera något av dessa. Vi är en familj på två vuxna med två barn (6 och 9 år). Såg att Regina erbjuder tvårumslägenhet. Romantica erbjuder både tvårumslägenhet, men även större dubbelrum i hotelldelen. Vilket av dessa är bäst, eller finns det kanske ytterligare bra hotell som är familjeanpassade med pool?
Såg att Fritidsresor inte erbjuder Karpathos, men att Ving kommer att göra det till sommaren. Vet även att Airtours gjorde det den gångna säsongen. Finns det något annat hotell med antingen Ving eller med Airtours som ni kan rekommendera i denna prisklass och med pool.
Hur är annars Karpathos ?
Min absoluta favorit i Grekland är Naxos, och jag söker något nytt som jag hoppas kan vara i närheten av Naxos. Hur är Karpathos stad (Pigadia) jämfört med Naxos stad. Hur är stränderna etc. etc.
Är tacksam för alla svar på detta !
Eller finns det ytterligare resmål som varmt kan rekommenderas som är som Naxos !!??

Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 20:58
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Hotell på Karpathos

Jag kan ingenting om hotellen du skriver om, men där vi bodde nu i september, via Ving, på hotell Iolkos, kan jag INTE rekommendera.
Hård trafik, trist omgivning, vad de "tre stjärnorna" bestod av fattade vi aldrig.

I övrigt är Karpathos en oerhört trevlig ö. Karpathos stad jämfört med Naxos stad är dock stor. Karpathos har ny, och rätt trist bebyggelse, Naxos har sitt Kastro och är mycket mera pittoreskt,

MEN, efter ett par dagar tar man Karpathos stad till sitt hjärta!. Staden lever sitt eget liv, sitt vardagsliv, och bryr sig inte så mycket om turisterna som vad Naxos gör. Det ÄR trevligt i hamnen och krogarna är bra. Första dagen i Karpathos stad undrade jag var jag hade hamnat.
Stendött under siestatiden, bullrigt och trafikerat. Men det ändrade sig efter ett par dagar. Jag gillade den mera avslappnade attityden, det var vi som kom och fick ta seden där!

I övrigt är Karpathos en fantansikt ö, återvänder nog hellre dit än till Naxos! Stranden i Pigadia är oerhört underreklammerad. Vi var runt ön, till Apella (kanon), till Lefkos, till Apella, till Diafani, men faktum var att stranden i Pigadia blev vår favorit ändå! Om man letar lite, bortom strandrestaurangen, 5 min väg, sandbotten, härliga vågor, 27 gr (mitten september), lugnt på stranden, utsikt mot stan, vad kan man mera önska!

För varje dag som gick blev vi allt mera förtjusta, jag och dottern.
Och maten allt godare, i synnerhet i "slutet" av hamnen.

Åk till Karpathos, det är inte jätteviktigt var man bor, men jag skulle nog välja ett hotell (för ovanlighetens skull) utmed stranden.
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 22:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Assar, vilken jättebra beskrivning du gör av Karpathos jämfört med Naxos! Den skriver jag verkligen under på.

Även jag tycker att Naxos stad är betydligt mer pittoresk än Pigadia. Men ändå föredrar jag Pigadia tio gånger om! Jag kan inte sätta fingret på det men det har med den där lite råbarkade charmen att göra. Och med det grekiska vardagslivet som det finns så mycket av, trots mängden turister. I Pigadia har inte den grekiska vardagen backat för turismen - den samsas med den.

Karpathos är också en fantastisk ö att åka runt på, med stora kontraster. På Naxos har jag aldrig åkt runt, jag har gått till fots till Plaka några gånger, det är allt. Men jag undrar om Naxos verkligen erbjuder lika dramatisk natur som Karpathos?

Homeros, jag tror att du måste försöka tänka bort det där "öar som är som Naxos". Annars är risken att du blir besviken stor, oavsett vart du åker.

Själv tycker jag att Naxos är en lite tråkig ö och föredrar Karpathos med jättemarginal. Men smaken är så olika...
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 23:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vad är det med Naxos som du vill finna på andra öar?
Stränderna, staden, storleken, byarna eller något helt annat?

Kefalonia lär ha långa fantastiska stränder som Naxos.
Skiathos har många underbara men inte så långa stränder (det var bland annat därför jag föll pladask för ön). Skiathos stad är också ganska lik Naxos med en livlig hamnpromenad och en lugn orörd gammal stadsdel.
Paros är lik Naxos på många sätt. Ios och Koufounissi också fast de är ju mycket mindre.

Karpathos är majestätisk och dramatisk som inkfish säger. Det är en vacker ö och de norra delarna skulle jag gärna se mer av. Men till Pigadia var en resa precis lagom för mig. Jag har egentligen aldrig längtat tillbaka och kan inte påstå att jag tog stadens charmlöshet till mitt hjärta efter några dagar som en del andra gjort.
Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 15:32
Zeb Zeb är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Vill ni inte bo inne i Pigadia så kan jag rekomendera AmopiI september var vi för första gången på Karpathos. Vi åkte med Apollo, 1 vecka, och bodde på Aegean Village i Amopi. Det kan jag rekomendera! Barnvänligt men bra pool, nära stranden o bra restauranger! I Amopi finns många fina,små badvikar, både sten- o sandstränder. Vår favorit blev stranden precis nedanför hotellet. En liten stenstrand med härligt snorkelvatten! Hade hört mycket negativt om Pigadia innan vår resa, men blev glatt överaskad! I mitt tycke en charmig grekisk hamnstad. Hade bil hela veckan så vi kunde lätt o smidigt åka in till stan när vi ville. Hittade en kanonbra restaurang på en av tvärgatorna till den stora hamngatan. Den hette "To steki to Mina", jättegod mat o service! Eftersom vi hade bil, åkte vi runt ön o hittade massor av små mysiga byar med labyrintgränder! Om ni ska vara borta 2 veckor, så passa på att se mer av ön än bara Pigadia!
Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 15:43
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Regina och Romantica på Karpathos.
Vad finns det att säga om dessa hotell ?
Vilket har bäst läge, och vilket är bäst för barn ?
Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 21:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Vilket som har bäst läge beror på vad man värderar högst. Vill man bo strandnära är Romantica bättre, vill man bo i stan med nära till allt är Regina bäst.

En del kalimeror under åren har bott på Regina och gillat det. Jag kan däremot inte erinra mig nån härifrån som bott på Romantica, tror det har funnits fler frågor än svar om just det stället. När jag själv varit på Karpathos har jag träffat folk som varit helt nöjda med Romantica - men det är ju inte mycket till upplysning för dig.
Svara med citat
Gammal 2007-11-30, 21:26
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Som Inkfish sier.., enten vil man bo i byen eller så vil man bo nær stranden... ca. 15-20 min å spaser inn til sentrum fra Romantica med barn. vil jeg tro

Hovebusstoppet hvor bussene til de andre strendene går i fra ligger litt nærmere Regina.

Synes personlig Naxos er mye finere for barn enn Karpathos både når det gjelder strender og byen...( iallefall om man velger å bo i Pigadia, men det er jo en smaksak.

Amoopi er fint for barn og strendene er fine og barnevennlige, men desverre så slutter bussene å gå så tidlig slik at man er avhengig av taxi om man vil inn tilbyen om kvelden (iallefall hjem igjen) Men med så små barn hadde jeg alikevel kanskje valgt å bo der i stedet om man vil ha fine strender å bade på.

Min vennine bodde forøvrig i Pigadia med sin 6-år gamle datter og brukte bussen ut til Amoopi hver eneste dag og syntes det var helt greit, og ville ha gjort det samme igjen om hun skulle reist til Karpathos igjen. Da ville jeg definnitivt ha valgt å bo på Regina!

ia
Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 13:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Regina eller Romantica, det beror som sagt på vad ni vill ha!

Vi har bott på Regina tre gånger och är mycket nöjda med det, men vi gillar att bo mitt inne i stan och ha nära till allting. Hotellet har ett fint, muromgärdat poolområde med avgränsad barnpool. Det är nära till stora supermarkets, all slags shopping, taxi, bussar, mängder av restauranger och cafeterior...

Romantica ligger som sagt en bit bort från centrum, men närmare stranden om man gillar det. Här har du inget av det vardagliga stadslivet, utan här ute finns det mest hotell och restauranger. Några riktigt bra restauranger finns här, faktiskt. Vi gick dit ut flera kvällar i somras. Men bo där borta vill vi inte, vi uppskattar närheten till stadskärnan.

Det går inte att opartiskt säga att det ena eller det andra hotellet är bäst, ni måste avgöra själv hur ni vill ha det.

Hälsningar
Karin
Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 22:25
Fisken Fisken är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Jag bodde med min familj på Regina sommaren 2006. Det var ett helt Ok hotell, förutom om man som vi, hade rum ut mot vägen! Hotellet ligger i början av en backe så på nätterna när alla motorcyklar och bilar skulle ut ur stan gasade de för fullt precis under sovrumsfönstret. Jag fick köpa öronproppar för att kunna sova. Men andra vi pratade med som hade rum in mot poolen hörde inget av det. Det drog ned betyget för mig på en annars underbar semester. Jag gillar verkligen Karpathos.

Hälsningar

Helena
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.