Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-04, 09:05
Lenhil Lenhil är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007
Standard Resa ensam

Jag tycker mycket om att resa ensam och planerar att åka till Folegandros eller någon av de andra mindre öarna till våren.
Det jag funderar över är hur man blir bemött som ensam kvinna (50 år) t.ex. på restaurangerna på kvällarna. Lite fånig fråga kanske, men ändå. Jag njuter av ensamheten men vissa situationer kan vara lite jobbiga.
Sen undrar jag om det brukar finnas enkelrum att hyra, eller måste jag räkna med att betala för dubbelrum?
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Resa ensam

Citat:
Ursprungligen postat av Lenhil Visa inlägg
Sen undrar jag om det brukar finnas enkelrum att hyra, eller måste jag räkna med att betala för dubbelrum?
Någon erfarenhet av att resa som ensam kvinna har jag inte så den frågan lämnar jag till andra. När det gäller rum så finns det enkelrum att hyra, vanligast är dock att man som ensamresenär hyr ett dubbelrum till reducerat pris. Välkommen till forumet!
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 09:27
kadria kadria är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej Lenhil,

Resa som ensam kvinna i Grekland är inte några problem. Jag själv var på Rhodos i somras och blev vänligt bemött överallt. Klart att man blir lite uppvaktad, men det är på ett snällt sätt så det kan ju bara vara trevligt. Om du letar på nätet efter privatboende kan du hitta enkelrum till en billig penning men paketresor och vanliga hotell då blir det ofta dubbelrum med en liten extra kostnad.
Lycka till!

Senast redigerad av inkfish den 2007-12-04 klockan 11:48. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 09:39
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej
Jag är 44 år och reste runt i Dodekaneserna fyra veckor i somras och hade det hur bra som helst! Inga problem att äta middag själv på kvällarna. Ibland pratade någon med mig, ibland inte. Det är klart att folk tittade lite och kanske undrade men jag bara njöt. Jag tycker inte att någon såg på mig med så konstiga ögon. eller också såg/brydde jag mig inte. Jag var bl.a på Agathonissi och Lipsi som båda är småöar, vilket gick jättebra.

Rummen jag bodde i var alltid dubbelrum till reducerat pris.

Lycka till på din egenresa. Du kommer att få det såååååååå bra. Människor är så vänliga!

Lena
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 10:18

Oj, det var snabba svar!
Vad roligt med ett så aktivt forum!
Tack, tack!

Jag båtluffade 2 veckor med mina barn när de var små, men nu när de är vuxna längtar jag efter att göra om det och uppleva saker enbart efter mina egna önskemål. Vandringar, lugnet, tystnaden, vacker natur och sköna bad - det är vad jag ser fram emot. Att sitta länge, länge med en god bok och bara vara.

Orsaken till min fundering är bl.a. ett resebrev jag läste nånstans om ett par som besökte klostret på Amorgos (tror jag det var). Mannen blev bjuden på likör och vänlighet, kvinnan blev ignorerad. Jag söker inte uppmärksamheten men känner mig lite osäker på eventuell gammalmodig syn på kvinnor som kanske finns kvar på vissa ställen. Eller jag är helt ute och reser?

Lena 2

Senast redigerad av Lenhil den 2007-12-04 klockan 10:22.
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 11:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Jag har varit i klostret på Amorgos alldeles för mig själv och blev bjuden på likör precis som alla andra

Visst finns en, från vårt perspektiv, föråldrad syn på kvinnor kvar på sina håll men det är inget som man som turist drabbas av. Reser man ensam slipper man ju irritera sig över att folk vänder sig till ens man när det gäller viktigare beslut

Resa ensam i Grekland är underbart. Jag har skrivit det där många gånger tidigare men man får bättre kontakt med öborna när man är ensam. Det är min absoluta erfarenhet.

Har också alltid känt mig absolut trygg, betydligt tryggare än jag gör här hemma i Göteborg
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 14:16
*Zsazsa*s avatar
*Zsazsa* *Zsazsa* är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Jag har rest ensam i Grekland i september och har inte upplevt det minsta problem med detta. Har ätit middag ute varje kväll och blev mycket väl bemött på varje ställe jag har besökt. Grekiska män kunde vara flörtiga men mycket respektfulla.
Jag har vandrat ensam många långa sträckor men jag kände mig hur tryggt som helst. Öborna jag har mött var trevliga, hjälpsamma och till och med lite beskyddande. Jag har mött oerhört trevliga turister från Frankrike, Italien och USA som var kanske mer nyfikna än öborna men alla på ett positivt sätt.
Jag var en sväng i Grekand även i maj, då med sällskap, och det var mycket trevlig även den resan men när jag var där själv var jag mer öppen och flexibel.
För de som inte har provat det än kan jag tillägga att resa ensam är inte lika med att vara helt ensam under resan. Men man har den möjligheten när man reser på egna villkor. Eller?
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 15:00
monica monica är inte uppkopplad

Håller fullständigt med alla här, att resa ensam är oxå det bästa jag har gjort.
Jag har gjort flera resor själv, man bestämmer själv och behöver inte kompromissa med någon.

Att gå ut och äta själv i Grekland kan ju grekerna tycka är lite konstigt, eftersom ingen grekisk kvinna skulle göra en resa själv. Som bekant går man ut i stora sällskap i Grekland och äter. Men de vet att vi skandinaver är mer frigjorda så på turistorter är det inga problem.

Sedan kan man ju ha turen och träffa sin man som jag gjorde för 18 år sedan, men det är en annan historia.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 15:26
Malina Malina är inte uppkopplad

RES! Jag har rest ensam i Grekland från 1979-99 och alltid haft det underbart!

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 16:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag var på Folegandros i juni. Reste ensam och betalde 25 euro för ett dubbelrum utan förbokning på Aegeo. Mycket bra boende och trevligt bemött blev jag på alla uteställen både när jag åt ensam eller i sällskap med personer som jag träffade under resan. Har ett litet fotoresebrev här på Kalimera men med lite text. Jag besökte Santorini, Ios, Sikinos och Folegandros där den senaste är min favoritö. Det här är första resan som jag fått riktigt bra kontakt även med grekiska kvinnor. Folegandros är en perfekt ö att resa ensam till.

Enda gången jag blivit nonchalant bemött som ensamresande i Grekland var i Parga på den Ouzeria som Kalimera rekommenderade både här på sidan och i Aftonbladet. Något liknande har jag aldrig mött på någon av mina andra resor till Grekland. Har rest till Grekland nästan varje år sedan 1979. Även andra ensamresenärer bla en tysk man blev nonchalant behandlade av personalen där. Antagligen tjänade de för lite på oss som ensamma tog upp ett helt bord.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 06:30

Nu känner jag mig helt lugn och ser fram emot härliga dagar på Folegandros och andra öar!

Eva L, var hittar jag dina resebrev?

Lena
Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 07:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Lenhil Visa inlägg
Eva L, var hittar jag dina resebrev?
Det finns här...
Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:59

Vilka underbara bilder !!!
Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 20:06
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Hej!
Också jag har rest oftast ensam under tjugo år överallt i Grekland och det har varit härligt utan några problem därför. Dock har jag börjat att prata med mig själv om jag har rest över två veckor ensam. En sak har jag läst nånstans. Då en grekisk kvinna inte besöker ensam en taverna, är det bra att berätta genast när man går in, att man inte väntar på sin sällskap. Då behöver man inte sitta där en hel dag utan betjäning!

Ha en fin resa!
Eija
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.