![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Vi planerar att åka till Aten i veckan mellan jul och nyår. Är det en bra idé? Vad säger ni andra som har mer erfarenhet än vi av Grekland? Hur brukar vädret vara? Det vi vill är att gå runt och titta på olika platser vi läst om, besöka Akropolis och något museum. Har ni några tips på vad man kan se och göra mer? Själv vill jag förstås också handla både CD-skivor med grekisk musik och böcker på grekiska. Hälsningar IBM |
|
||||
|
||||
![]()
Perfekt idé, om du frågar mig!
Vi har åkt till Aten över nyår de senaste åren och det har varit mycket lyckat att tillbringa några dagar i Aten vid den tiden. Vädret har varit härligt, mild vinter med sol och upp mot 20 grader när som bäst, dvs. lunch ute och som regel middag inne. Det finns många som skrivit resebrev med tips från deras besök i Aten om du läser under Resebrev här på Kalimera (till vänster på denna sidan). Under 2003 kan du läsa och se bilder från vår resa "Nyår i Aten", men det finns även flera andra resebrev under de olika åren. Söndagar är det gratis entré till museum i vinterperioden, men tänk på att det mesta är stängt på nyårsdagen. |
|
|||
|
|||
![]()
Instämmer helt med Marianne!
Helt underbart mellan jul och nyår...Nyårsdagen 2005/06 så satt jag i linne och solade! Aten har blivit vårt "vinterresemål".. och för andra året i rad åker vi dit en vecka i februari.... Lissi - som skrivit ett par resebrev från Aten |
|
|||
|
|||
![]()
Hej igen! Väder som svensk förhöst alltså, 15 -20 grader? Om man är i Aten från julafton och till nyårsafton/dagen hur är det med sevärdheter? Brukar Akropolis och museer vara öppna? Affärer? Hälsningar IBM.
|
|
|||
|
|||
![]()
Mellan jul och nyår är det shopping som gäller.REA OCH ÖPPET!
Akropolis är gratis på söndagar, öppet annars hela veckan men INTE på nyårsdagen... På nyårsdagen är det "öppet hus " hos presidenten ...Maffigt att se på alla celebriteter...fast då åker ni kanske hem?? Sevärdheter...hela Aten, bara strosa runt, åk Metro med veckokort för 10 euro pp....åk till Pireus, helt annorlunda än på sommaren...gå på muséer...ät på Kapnikarea, H Stoa, Athanaikon..... Gå till Stadsparken och se på alla som åker skridskor... Gå på konsert!!!..Hotellet hjälper er säkert... ÅH VAD JAG LÄNGTAR!!!!! I febr är det vår tur!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har också varit lite sugna på Aten en längre tid, men det har aldrig blivit allvar...
![]() Något jag har fått för mig är iaf. att Aten är en ganska ful stad ![]() Det är nog därför vi dragit oss så för att åka dit. Fast vi kanske borde ändra uppfattning... ![]() Vilken tid är isåfall bäst att åka? Det känns som om att våren är lite lockande.... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Visst kan Aten ibland verka skräpig och "ful"..men för oss är Aten en stad vi verkligen lärt oss älska...Hon har en "själ"..och SÄLLAN har vi mött så hjälpsamma människor som där...
Jag har varit där i september/oktober, i december/januari , februari, ..och även i juli och augusti...INGEN gång har kännts fel.... På sommaren blir det bara något dygn..på väg ut till öarna eller hem...med ett eller par extra dygn i Aten, men de andra gångerna har vi bott en vecka.. Februari gillar jag......men kunde jag skulle jag gärna vara där i slutet av oktober/början av november.... INGEN tid mellan september-maj är fel!!!!!! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Början av januari har varit jättebra dom tre gångerna vi har varit där
![]() ![]() En kille från Karpathos åkte till Athinon Arena nu när vi var där. Han skulle dit och göra ordning för Remos och Marinella igen ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej alla. Tack för alla svar.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Aten är UNDERBART vid den tiden! ÅK! Vi hade fantastiskt fint när vi var där förra året.
Ja, Aten har verkligen själ! |
|
||||
|
||||
![]()
Är det nån som vet om alla äffarer är stängda på söndagar?
|
|
||||
|
||||
![]()
De flesta affärer är stängda, förutom typ nere i Plaka och Monastiraki, där har du även marknaden som är varje söndag, dock kan någon större kedja vara öppen, tror Zara, och varuhuset Attica har öppet!
Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Aten är en ful stad som har en själ och hjälpsamma människor! dimitris |
|
|||
|
|||
![]()
Affärer är normalt öppna mån, ons, tidigt på dan osch stänger 15.00 men tis, tors, fre, har dom även öppet från 17.00 till 20.00-21.00. under julhelgerna har affärerna öppet annorluna beroende på commersen men det syns nog.
Monatirakis marknad stänger nästan aldrig men sena kvällar är det inte öppet normalt. Att fira nyår i Aten är säkerligen roligt och annorlunda och jag ger er ett tips om nyöppnad Irländskt medanför monatiraki station. Baren ligger mellan Adrianou och Ermou och den går att hitta enkelt om man följer Ermou från Monastiraki ner mot Thission. Skylten hänger på väggen 300 meter ner och James Joyce Erbjuder Guinness samt live musik vissa kvällar. Givetvis kan du se live sport och kanske fotboll är ett behov, Då har du hittat rätt... Michael |
![]() |
|
|