|
||||
|
||||
Sv: Längtar till "min" ö!
Citat:
Den bygger på en pjäs av Willy Russell vilket väl främst märks i filmens första del, där är det rätt mycket "filmad teater". Shirley är en hemmafru som livet sprungit ifrån när barnen växte upp och varken de eller maken såg henne längre (mer än när hon behövdes som hushållerska). Men så blir hon bjuden till Mykonos av en väninna och där möter hon livet igen. Jag tycker att den är en fantastisk liten film, vem kan motstå budskapet att det aldrig är försent att uppfylla sin dröm, även om man knappt visste att man hade nån... |
|
|||
|
|||
Hej på er alla Kreta-älskare!
Tyvärr är det nog sant detta med maffiametoder på Kreta, främst den västra delen faktiskt. Jag har också följt ERT-tv här hemma i Sverige, och jag befarar att varenda ord är sant! Jag har upplevt saker i Chaniatrakten som jag aldrig trott jag skulle vara med om - panigíria=helgonfester,"byfester",då man skjutit i luften med pistoler och Luger 9 mm-tomhylsor har fyllt golven!! Har också sett (och stått alldeles för nära....)överförfriskade unga pojkar som skjutit sönder byns alla gatlyktor med k-pist........nästan mer spänning än man behöver som medelålders svensk kvinna...... Har åkt hem i bil med aspackad,försmådd i kärlek, kretensisk bonde beväpnad med pistol i baksätet. Innebär en viss anspänning när man sitter i framsätet!! Sånt här får man förstås inte uppleva i byarna närmast turistområdena,utan lite längre upp i bergen. På vägen västerut från Chania(den gamla vägen,inte motorvägen) finns en vägskylt som man förstår behovet av : "Min pyrovolíte áskopa" står det, vilket betyder ungefär "skjut inte i onödan". Den är naturligtvis helt sönderskjuten!! Jag ska inte sticka under stol med att jag tyckte det var spännande och "roligt" när det hände, och någonstans förstod jag förstås att dom inte har sina vapen BARA för att skrämma fårtjuvar.......men man får ju lite dålig smak i munnen, minst sagt, när man får det skrivet på näsan att det faktiskt handlar om knarkhandel och sånt.... Men, trots allt, Kreta överger jag aldrig! Mvh Aspasia |
|
|||
|
|||
Hi
I have been on both islands you are right both have his own carm, but I can not be without my big love "Amorgo" Have you been on Amorgos this year? How has it been? Is they a lot of change??? |
|
|