Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-07, 16:33
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Förboka boende juli-augusti?

Hej!
Vi har nu bokat flyg. Köpenhamn-Aten 23 juli, vidare Aten-Milos (hoppas nu inte Olympic kursar så vi mister biljetterna!) och hem Paros-Aten-Köpenhamn den 8 augusti.
Vi stannar på Milos 5-6 dagar, sedan vill vi till Sifnos och stanna där ca 5 dagar. Och avsluta på Paros/Antiparos alt. Naxos.
Hur svårt är det att hitta boende vid denna tid på dessa öar?
Vi är fyra i familjen och vill gärna bo tillsammans i ett rum/lägenhet, två dubbelrum går ju det oxå i värsta fall. Vi vill bo fräscht i medelklass+.
Eftersom båttrafiken känns som att den kan vara lurig med avgångsdagar och vind känns det lurigt att boka boende i förväg.
Vågar vi chansa?

Med glada sommarförväntningshälsningar (behövs i dessa gråtyngda dagar!)

Håkan Frid med familj
Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 17:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Förboka boende juli-augusti?

Nja, sett mot bakgrund av att det den aktuella tiden är högsäsong på öarna, skulle jag nog ändå rekommendera förhandsbokning i alla fall vad avser Naxos samt Paros/Antiparos.

Egentligen även för Milos och Sifnos, men det är mera oklart om boende på dessa öar i högsäsong. Summering: Med barn kantänka det vore bra att
ha all bokning klar innan avresa från Sverige...

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 17:05
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Du reiser i høysesong...., vet ikke helt om jeg hadde sjanset i og med at dere er 4 i følget . Iallefall ikke på Sifnos og Milos... På Naxos/Paros har det ikke pleid å være noe problem før etter som jeg har forstått, men har intrykk av at det er fler og fler som har fått øynene opp for denne/disse øya/ene som er superfin/e...
Ikke så lett valg det det der da man låser seg helt når man forbooker, men samtidig kan risikere å måtte jobbe skikkelig for å få rom når man er på plass... Om du ikke forbooker på NaxosParos/AntiParos så ta med tlf.nummere til en del steder dere kan tenke dere å bo, og ring et par dager på forhånd.
Hadde forbooket på Milos hvor dere ender først.. og muligens på Sifnos...

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 17:13
Håkan Frids avatar

Tack Arne!

Ja, vi är lite såna i vår familj att det är skönt att ha allt bokat. Fast lite av tjusningen tar det men man får bestämma sig för var kräsenhetsgränsen finns i så fall och vara beredd på alla sorters boende om man inte förbokat. Och det är ju alltid lättare om man reser två.
Vad har du för erfarenheter av båttrafiken? Är det ofta strul pga blåst vid denna tid tror du? Jag har läst dina reseskildringar och förstått att ni är smarta nog/haft möjlighet att resa i "lågsäsong" men vad är din bedömning? Det är väl egentligen båttrafiken till och från Sifnos som känns mest osäker som bara går vissa dagar. "Snöar" man in då så kör det ihop sig om man bokat boende, både om man behöver vara kvar och dit man tänkt åka.
Ja, det är inte lätt men spännande!

Hälsningar Håkan
Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 17:17
Håkan Frids avatar

Hej Ia!

Ja, jag tror du är rätt ute. Förboka på Milos och chansa på att båten går som den ska till Sifnos och låta det bli som det blir sen, inte så dumt tack.

Hälsn. Håkan
Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 17:21
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej, har varit på Sifnos ett par gånger. Dels i början av juli och del i början av juni. I juni råkade jag ut för oväder och hade jätteproblem att ta mig från Sifnos. Fick vänta nästan tre dagar på att få en båt, som då tog mig till Ios. Där fanns det fler möjligheter att komma vidare. Sifnos är en härlig ö. men se till att du har marginaler till hemresan om du åker dit. Tips: Jag brukar alltid börja med de öar där jag vet att båtförbindelserna är mindre frekventa, på så sätt har jag tid att bli inblåst.
Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 18:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det beror på var du vill bo på Sifnos. Det finns boenden, om man kan tänka sig lite off. Själv var jag där i aug/sep. Jag hade dock förhandbokat och det var tur det. Det som fanns ledigt var ju inte de bästa rummen direkt och vadå havsutsikt. Det är MYCKET greker där i Augusti, så jag hade nog förhandsbokat, speciellt som ni är 4 i familjen och vill bo fräscht.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 18:39
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Ja, det blir spennende og høre hvordan det blir..
Jeg og sønnen skal også til Milos og Sifnos, og for første gang, men vi reiser rundt den 20 juni og kommer antagelig ikke til å forbooke noe siden vi er bare to og det store "trykket" ikke har begynt. Mulig vi booker på Milos eller evt. den øya vi havner på først for de første dagene, men har ingen planer om hvor lenge vi blir på første øy så derfor venter vi med resten.
Forløpligbi så vet vi bare at vi skal hjem den 10. juli .

Venter på svar fra skolens rektor for å få vite når 10-klasseavslutningen er på skolen, den må Nicolai nemlig være med på . Siste skoledag er den 20, hadde håpet å komme avgårde et par dager før.

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 08:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Vi stannar på Milos 5-6 dagar, sedan vill vi till Sifnos och stanna där ca 5 dagar. Och avsluta på Paros/Antiparos alt. Naxos.Hur svårt är det att hitta boende vid denna tid på dessa öar?
Jag skulle absolut förboka på Milos och Sifnos. Det skulle jag göra på Paros, Antiparos och Naxos också, men det är bara för att jag vet var jag vill bo. Om jag inte visste det skulle jag nog chansa, dock inte från den 10 augusti och tre veckor framåt, då kan det vara svårt även där.
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 17:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi hade verkligen nästan INGET att välja på under 70-80euro per natt när vi kom till Naxos alldeles i slutet av juli!! 4 rumsuthyrare totalt väntade och endast en med rum i Naxos stad. Jag skulle ABSOLUT förboka även där, särskilt om man inte kommer tidigt på morgonen! Första natten betalade vi dyrt för 4 timmars sömn (vi kom på natten) i ett skruttrum utan kokmöjlighet och balkong. Sen lyckades vi hitta ett hyfsat rum för 55 euro vid löfte om en veckas boende, annars högre pris. Där skulle vi aldrig valt att bo om vi förbokat i god tid. Naxos är så mysigt och det drar ner på mysfaktorn om man inte får ett bra rum....

...tycker Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 18:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vi har rest under denna period och endast blivit utan rum en gång, det var på Milos, så där skulle jag förboka, men inte på Paros och absolut inte Antiparos. Antiparos är Skandinaviska barnfamiljers favoritö från mitten av juni och en månad framåt, sedan blir det glesare med folk, tydligen gillar inte sydeuropeerna Antiparos i samma utsträckning som många av oss Svenskar, Danskar och Norrmän gör.
På Naxos- där skulle jag bara förboka om jag endast kan tänka mig att bo på ett specifikt hotell.

Det ryktades förra året -sant eller inte- att många fler än vanligt drog sig mot Kykladerna pga bränder på andra ställen. Låt oss hålla tummarna att något liknande inte inträffar i år.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 19:58
Håkan Frids avatar

Hej på er!

Det känns verkligen bra att ta del av era erfarenheter, tack för detta!
Man får en bra bild och får sedan själv ta beslutet.
En lite spännande fråga som någon av er kanske kan ge sin syn på:
Vi hoppas båtarna går som dom ska och då utgår jag från att dom går samma dagar som förra sommaren. Och då lämnar vi Sifnos en söndag och tar båten till Paros och flyger från Paros på fredagen, kl. 18.00, dvs 5 nätter. Var skulle ni tillbringa dessa nätter? Stanna på Paros, åka till Antiparos eller t.o.m. ta några dagar på Naxos. Fast Naxos känns lite omständigt på så få dagar?
Mottager tacksamt synpunkter

Håkan Frid
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 20:30
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Jag skulle dra vidare till Naxos. Det är så nära mellan Paros och Naxos och båtarna går ofta där emellan. Personligen trivs jag mycket bättre där än på Paros. Men om ni inte orkar att åka vidare skulle jag rekommendera att sova några nätter på Antiparos./Ofelia
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 21:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Mottager tacksamt synpunkter
Personligen skulle jag åka till Naxos och tillbringa merparten av tiden där. Anledningen är att jag tycker bättre om Naxos än Paros. Å andra sidan är det kanske att gå över ån efter vatten eftersom ni flyger från Paros. Hoppar ni Naxos skulle jag råda er att stanna resten av tiden i Naoussa på Paros och åka till Antiparos över dagen. Men det är vad jag tycker, andra säger säkert tvärtom: bo på Antiparos och åka till Paros över dagen.
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 22:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
bo på Antiparos och åka till Paros över dagen.
Den var bra!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 22:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
stanna resten av tiden i Naoussa på Paros och åka till Antiparos över dagen. Men det är vad jag tycker, andra säger säkert tvärtom: bo på Antiparos och åka till Paros över dagen.
Precis, jag tycker inte om Paros, men är Antiparosfan, fast det tog två eller tre resor dit för att bli det. Jag hade sparat Naxosturen till en annan gång, fast det är inte helt sant, jag hade flygit från Naxos, om det är möjligt för er, ni kanske redan har köpt flygbiljetter från Paros? Summa sumarium är att vad ni än väljer så kommer det bli bra.
// Helén

Edit:
Läste ditt första inlägg en gång till och såg vad som gällde ang. biljetterna. Det var inte meningen att röra till det för er

Senast redigerad av Hellen den 2008-01-08 klockan 22:25.
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 22:41
Håkan Frids avatar

Hej igen!
Ja, klurigt ä de´. Vi kommer till Paros från Sifnos på söndagskvällen 21.15 och kan åka vidare till Naxos samma kväll 22.50. På Naxos 23.35. Då skall man hitta boende såvida man inte förbokat. Undrar om man kan få ut hyrbil mitt i natten i så fall och ta sig till sitt hotell. Sedan skall vi som sagt flyga från Paros 18.00 på fredagen. Jo det "var tvunget" att bli från Paros för att flyget från Aten skulle stämma den dagen osv. (Ja, det var lite invecklat det oxå, haha) Det går en båt från Naxos till paros 14.00, är i Paros 14.45 osså till flygplatsen. Uhh, då får inte båtarna blåsa bort, inga marginaler!
Nja, jag tror kanske ändå det är klokt att spara Naxos till nästa gång. Naxos är värt ett bättre besök än detta känner jag.
Så får det bli som "Kalimera" säger, Naoussa o lite rundtfart nån dag på Antiparos oxå ä man på rätt ö när man skall flyga hem!

Hälsningar Håkan
Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 23:03
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Helt enig... Bli i naoussa.. Ikke lange bussturen inn til Parikia for å gå i gamlebyen der en kveld..., fine strender bare dere bruker badebåten og Naoussa selv er koselig.
Vi tok buss fra naoussa til Parikia og buss videre derifra (ikke så langt) og besøkte sommerfugldalen. Ble møtt av en gammel picup som kjørte oss opp bakkene..., satt på lasteplanet.. Etter å ha vært der ble vi kjørt til en fin strand ikke alt for langt unna og var der resten av dagen.. Ante virkelig ikke helt hvor vi var, men fant hovedveien til slutt og et busstopp og kom oss "hjem". (måtte først gå opp på en åstopp for å orientere oss
Jeg liker også, på mange måter Naxos best, men spar det til en annen gang hvor dere har tid til å nyte.., ellers så blir dere bare stressa og går ganskje og bruker de siste feriedagene på å være redd for melteminen...

God tur, nå er vel snart det meste i boks

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-01-08 klockan 23:07.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:06.