![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Planerar som bäst resan till Grekland i september, den första med vår lilla tjej som då kommer fylla ett.
Längtar att åka till Amorgos, men sambon tycker det är väl lång resa dit med ett så litet barn. Jag letar därför alternativ, men tycker det är sååå svårt att veta vart vi skulle kunna åka. Helst bör inte en eventuell båtresa ta mer än 3 timmar. Jag brukar vara ett par eller flera veckor i Aegiali varje år, och vill ha något liknande. Liten och lugn by, på stranden, men ändå med valmöjligheter vad gäller taverner och några trevliga barer. Möjlighet att vandra eller åka omkring, vacker natur. Tre veckor vill vi åka, så det får ju inte vara för litet. Provade Karpathos i fjol och tyckte inte det passade oss. Har också varit mycket på Naxos, men vill helst ha något med lite lugnare stränder. Finns någon som har något bra förslag? |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, på Kreta finns ju allt...Det är ju ett alternativ. Ni kan dessutom flyga direkt.
Sifnos, mkt att se och bra vandringar. Enormt bra bussförbindelser (med grekiska mått mätt), som håller tidtabellen. Ständer som är långrunda finns t ex i Vathy. Snabbåt till Sifnos tar "bara" några timmar från Aten. De är bekväma och stora och givetvis med A/C. /Netwolf - som förresten själv ska till Aegiali i sommar. |
|
||||
|
||||
![]()
Men, Syros förmenas vara ett utmärkt alternativ i September!!! Om ni taga er boende i lilla Kini, då hittar ni allt ni efterfrågar.
En liten trevlig strand, därtill goda bussförbindelser in till hamnstaden Ermaupili. Återkommer med lite bilder strax. Här komma bilderna från Syros/Kini: http://www.sendpix.com/albums/08010710/ik53cggjuo/ Vi kunna med fördel rekommendera boende i Kini hos Argo Studios, beläget cirka 3 minuters promenad från den fina stranden. Argo har egen hemsida och ägaren, Yannis, tillämpar samma låga priser enligt listan vare sig man förbokar eller ej. I September förmenas priset för fin studio ligga i intervallet 30-35€!! Yannis hämtar alltid gästerna vid färjan. Arne Senast redigerad av Arne den 2008-01-07 klockan 19:02. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, Kreta är ju alltid ett alternativ!
Sifnos verkar vackert, men verkar inte vara så genuint grekiskt? Hur är det med Serifos, kan det vara nåt? Syros har jag varit på två gånger. Ena gången för många många år sen då vi hyrde hus i Finikas. Då fanns inga ogrekiska menyer i Ermoupolis, och det var svårt men charmigt att beställa mat av servitörer som inte pratade engelska. Sist bodde vi inne i Ermoupolis och stan var lika vacker och mysig, men mycket mer turist-vänlig. På mer ont än gott, tyvärr... Men Kini har jag aldrig varit i. Det ser vackert ut på dina bilder, Arne. Och boendet verkar perfekt för oss. Men jag är lite ororlig att det är en för liten by för oss? Om man jämför med Aegiali, eller tex Lefkos på Karpathos. Är det mer Lefkos då?? (Tyckte det var vackert och mysigt där, med härliga stränder. Men för lite riktig by. Det fanns liksom ingenstans att strosa) |
|
||||
|
||||
![]()
Sifnos är lika grekiskt som Amorgos.
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för de fina bilderna Arne. Jag har varit osäker på vart vi ska starta årets luff, men nu ser jag att Kini är det rätta. Vi har velat mellan Paros, Mykonos, Syros, Naxos.... Vi ska vidare mot just Eagiali så småningom.
/Suz |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Angående Syros så är Kini större än Lefkos, där finns ett mycket större utbud av tavernor och affärer. Däremot är stranden i Kini inte lika bra som Lefkos, eller Egiali för den delen. Delfini en bit från Kini är då ett bättre alternativ. Du vet väl att det går snabbbåtar till Amorgos, tar bara 2½ timme från Santorini. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Undrar vad ni andra menar med genuint grekiskt? Jag försöker undvika att använda det begreppet men när jag gör det handlar det för mig om att genuint grekiskt innebär vällagad grekisk mat, inte allt för mycket massturism
och inte allt för exploaterade stränder. Sen får det gärna finnas bofast befolkning också på den ort där jag vistas. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag blir då alldeles sjuk av Arnes bilder, men så har jag varit i Kini och bott på Argos 2 gånger
![]() Jag tycker stranden i Kini är nästan bättre än Delfini..., men inte vattnet dock. Och badar gärna på båda ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eva, då menar vi samma sak med genuint. Är inte heller förtjust i ordet... men ibland behövs det.
Janne: Går snabbbåtarna från Santorini även lite ur säsong? |
|
|||
|
|||
![]()
Hei,
jeg ville også anbefale Paleochora på Kreta som et alternativ. Vi bodde der med de to jentene våre i fjor vår, og trivdes kjempegodt. Trivelig liten by, med avslappet, passe laid-back stemning og fin strand med gode bademuligheter. Mvh Eureka ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förra året gjorde det det. En av de sista bilderna jag tog på High Speed 3 i Katapola var den 20 september. Hur tidigt på året de började gå vet jag däremot inte. Båten gick från Santorini till Katapola.
![]() Katapola den 20 september 2007. Senast redigerad av Kalimera den 2008-01-08 klockan 21:36. Anledning: La till bild |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer helt och hållet.
![]() ![]() Stora stranden i Paleochora på södra Kreta. |
|
||||
|
||||
![]()
Dubbelpostat inlägg ursäkta.
Eva Senast redigerad av Eva L den 2008-01-09 klockan 10:34. |
|
||||
|
||||
![]()
Flying Cat 3 började gå den veckan jag åkte hem. Tror att första dagen dagen var den 16 juni men det är ett ca datum.
Ser att du fått många tips om Kreta och det är väl också en ö som du känner väl till. Jag skulle nog välja Amorgos före Kreta. ![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Här kommer ett par andra alternativ
Skiathos Ön är relativet liten och massor av sandstränder. Maten var bland de bättre vi ätit i Grekland Det går direktflyg till ön, och flying dolphin går till de större men lugnare grannöarna Skopelos och Alonissos...kanske en vecka\ö ? Milos Ligger 2-3 timmars båtfärd NV om Santorini Nackdelen är att ön nästan kräver bil, men den är inte alls lika "turistig" som de flesta öarna i grekland. Stränderna är fantastiska, och maten var suverän Kefalonia Den största ön i Ioniska ögruppen Stora sandstränder och kristalklart vatten, men minnet av ön är i övrigt lite diffust, då det var 10-12 år och ca 20-25 andra öar sen jag var där. Personligen är dock Naxos min favorit Jag är då helst en bit söder om Naxos stad, runt Agia Anna\Plaka |
![]() |
|
|