|
|||
|
|||
Hjälp att välja - Kreta eller Samos med barn
Hej alla Kalimerare!
Det är dags för första Greklandsresan sedan jag blev förälder och då står jag i en ny situation för mig - att boka charter... Vi är nämligen ett stort gäng som ska åka och vill ha boende med barnpool (min dotter är 10 månader då) och nära till stranden, men för den delen vill jag inte åka till något som är för turistigt. Jag gillar de lugnare öarna med mycket Greklandskänsla - dvs. Amorgos, Patmos, Symi etc. Datumen vi kan åka finns det Samos och Kreta att välja på. Vilka orter kan passa oss? Sammanfattning: Vi åker i maj Vill ha barnpool och nära till strand (helst sand) Lugnt och gärna genuint grekiskt Samos eller Kreta Omöjlig ekvation? Eller någon som har tips? Mvh, Mattias |
|
||||
|
||||
Sv: Hjälp att välja - Kreta eller Samos med barn
Vi har åkt till Kreta sen vår dotter var 2 år, dvs 4 grr. Första gången charter till Chania, Platanias. Trevligt med barnpool, fin strand etc. Dock extremt turistigt och enorm trafikerad hyvudgata. Vi som alltid innan "luffat på egen hand" kände att detta var inte vi....
År 2 (dottern 3 år) båtluffade vi med avslut i Georgiopoulis, Kreta. Ett betydligt trevligare resemål. Mysig by, fin strand och inte allt för mycket charterkänsla. Dessutom god mat med grekisk känsla. År 3 båtluffade vi med Almyrida som start. En verklig hit. Almyrida hade fantastiskt fina stränder, god mat och vi bodde ypperligt med underbar utsikt. (Isadora Apartments) Dock var det en lång trappa till byn/stranden som inte passar småbarnsfamiljen. Almyrida beach hotel har fin pool och bra boende. Sista året (2007) "billuffade" vi på södra kreta. Paleochora var vår start, och där är yppeligt för småbarnsfamiljen som älskar det genuint grekiska. Mysig by, fina stränder , god mat samt att det finns charter dit. Jag vet att det finns ställen med pool, men kommer inte riktigt ihåg vad de heter. Jag tror det finns tips om du söker på Paleochora. Kort sagt rekommendera Kreta till alla... Det finns så mycket att välja på. Jag har dock inte varit på Samos, så jag kan inte jämföra. Lycka till! Suz |
|
||||
|
||||
Ja, jeg tenkte også palechora på Kreta må være det som er mest riktig...
Ia |
|
|||
|
|||
Jag tycker nog att Samos har mer charm... men boka då in er på södra delen av ön!... På norra sidan blåser det rejält. (vi bodde på norra, kokari).
För er vuxna, om möjlighet finns, så måste ni ta en tur till "vattenfallet"... som man vadar, simmar och bitvis klättrar upp för. Himla roligt! |
|
||||
|
||||
Också jag föreslår Paleochora på Kreta, eller Voutsalakia på Samos som är ganska lugnt. Paleochora är dock strået vassare än Voutsalakia.
|
|
|||
|
|||
Tusen tack för hjälpen.
Det verkar bara vara Apollo som har resor till Paleochora. Ska se om jag hittar någon lämplig. Annars om ni har något hotelltips som man kan boka själv så tar jag tacksamt emot det också. /M |
|
|||
|
|||
Citat:
Stephan |
|
|