Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-20, 16:30
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Serifos, tips på boende mm...

Vi tänker eventuellt avsluta årets båtluff på Serifos. Vill ha lugnt, greksikt och mysigt avslut. Vi åkte förbi med färjan för två år sedan då vi varit på Sifnos (Faros) och jag har sedan dess velat åka dit. Det är inte mycket att läsa här på forumet om just Serifos. Ni som varit på Serifos, är ön värd att besöka? Hur är det med boende, kan vi komma utan att ha bokat i början av juni? Vi tar gärna emot de tips ni har som varit där. Vi tänker ta oss från Amorgos via Kouffonisi och byta i Paros mot Serifos (om vi får ihop det). Passar Serifos en barnfamilj? Vår dotter är 6 år. Hur är förbindelserna med Athen? Vågar vi ta en morgonfärja om vi ska åka kvällsplanet från Athen ?

Tack på förhand!

Suz
Svara med citat
Gammal 2008-01-20, 17:11
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Serifos, tips på boende mm...

Visst ser det mysigt ut på Serifos när man åker förbi med färjan och det är en ö värd att besöka, tycker jag.
Vi var på Serifos för 13 år sedan och stannade 10 dagar dvs. att vi trivdes! Lugnt, grekiskt och mysigt kan ni ha det där.
I början av juni bör ni kunna komma utan att ha bokat i förväg (bara ni inte ramlar in i den grekiska pingsten!).
Det där med morgonfärja och kvällsplan kan man ju aldrig uttala sig om på förhand, - vi har chansat flera gånger och det har gått bra, men vi har också sett folk på olika öar som missat sina flyg hem pga. strejk eller storm.
Jag tycker Serifos är bra till barnfamiljer.
Svara med citat
Gammal 2008-01-20, 20:14
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
I början av juni bör ni kunna komma utan att ha bokat i förväg (bara ni inte ramlar in i den grekiska pingsten!).
När infaller grekiska pingsten, och vad innebär det? Mkt grekiska besökare eller att allt är stängt?

Blir ännu mer sugen på Serifos nu. Tack för svar....

/Suz
Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 16:55
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

I en annan tråd här på forumet skrivs att den grekiska pingsten inträffar 15 juni i år.
För tre år sedan var vi på Sifnos just i pingsten, ville bo i Vathy men kunde bara hitta ett rum där för en natt, så vi var tvungna att flytta till Pl. Gialos.
Pingsten i Grekland innebär att ALLA från storstaden ska ut på landet eller till öarna - pensionaten är fullbokade just i pingsthelgen! Serifos ligger ju så nära fastlandet, så det gäller säkert också där.
Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 19:19
Matte Matte är inte uppkopplad

Vi var på Serifos för två år sedan och bodde då i Livadi som är hamnstaden, eller kanske snarare byn. Vi bodde på Anna's Rooms som ligger till höger bort från hamnpiren. Anna's Romms är ett ganska litet och oansenligt pensionat, men vi fick ett bra pris och det ligger precis vid stranden. Stället drivs av en grekisk kvinna med mycket begränsad engelska. Livadi är ganska lagom stort, det finns flera tavernor och ett antal affärer att kolla i.
Vi hyrde bil en dag och det kan jag verkligen rekommendera. Ön har flera bra stränder och är precis lagom stor för en heldagsutfärd.

//Matte
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag gillar Serifos, ön är lite som Sifnos, något som få har gett sig tid att upptäcka. Rumsuthyrare möter upp i hamnen, dock inte under högsäsong då allt är fullt. Som vanligt alltså. Säsongen är kortare på Serifos så det är annars lätt att hitta boende. De flesta bor i Livadi, eller i Livadaki som ligger "runt hörnet" från Livadi. Jag har bott på Villa Agnadi som ligger på en kulle i Livadi, bra ställe med härlig utsikt över bukten.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.