![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Selv om du bor i en by med utlendinger er det deg som bestemmer når du vil treffe dem. Mitt møte med skandinaviere er innskrenket til julefesten en gang i året!
Senast redigerad av Kalimera den 2008-02-11 klockan 13:49. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ) |
|
|
||||
|
||||
|
Hej! Vi har några år kvar i selen, innan vi kan förverkliga drömmen om att tillbringa mer tid i Grekland. Men den svåraste frågan är, för oss också, om vi klarar av att inte kunna träffa barn och barnbarn mer än ett par ggr per år. Tänk om de tycker att vi sviker? Vi har 5 barn och hitills 7 barnbarn, de är en viktig del i vårt liv. Så just nu drömmer jag om att hitta platsen där man kan hyra ett par månader i taget....
Finns det några där ute som löst problemet på det viset? Ingegerd
|
|
|
|||
|
|||
|
Jag tror att det beror mycket på i vilket skede i livet man flyttar och vart man flyttar.
Jag flyttade med små barn och om jag vetat hur tuff och hård skolan är härnere med alla extraskolor som man betalar för och jättemycket läxor hade jag nog valt att stanna i Sverige. Det finns inte mycket tid för barn att ha fritid då läxor och skola tar nästan all tid. Stor press på barn och väldigt olikt det svenska skolsystemet. Hade jag flyttat som pensionär och haft det ekonomiskt bra ställt hade det nog varit en annan situation. Att flytta till en turistort tror jag oxå är lättare, dels kan fler engelska och dels kan man träffa andra invandrare som man kan ventilera med. Blir man ingift i en grekisk familj kan det oxå ha sina för och nackdelar, allt tror jag är beroende på hur situationen ser ut och hur lätt man själv har att anpassa sig för det handlar det mycket om. Monica |
|
|
||||
|
||||
|
Inge vars blogg Sven Kriti skriver om är bekant för många av oss som varit med i forumet länge. Han var aktiv skribent här för några år sedan. Jag har också träffat honom nere på Samos 2006 före hans flytt ner till ön. Skojigt att läsa om hans erfarenheter.
Eva Senast redigerad av Eva L den 2008-02-11 klockan 13:39. |
|
|
|||
|
|||
|
Jag vill bara belysa att allt som man till en början tycker är charmigt kan bli irritations inslag i vardagen.Man skall fundera över vad man är för människa och vad man vill ha ut av livet när man väljer ort och leverne. Det är stora skillnader inom Grekland när det gäller allt möjligt utvecklingen både tekniskt och hos folket, moralen, tillgång till affärer m m
Vart man än befinner sig i världen så kommer det en vardag! |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Tidsbegrepp har grekerna inte någon aning om vad det betyder. Det tog mig och min sambo ett år innan ett företag installerade vårat kök komplett. Han sköt upp det hela tiden. Att supermarkets stänger för siesta gäller på de flesta håll, och vissa dagar är allt stängt. På sommaren gäller inte det, då är det öppet, men på vintern, då man är i större behov av mat, hushållsartiklar och hygienartiklar måste man verkligen tänka på apotekens och alla supermarkets öppettider. Det är lite krångligt med alla papper man måste ha för att få bo där nere också. Speciellt när många greker på kontoren förstår engelska mycket väl, men inte gärna pratar det. Det är dock lättare på semesterorter att klara sig. Men en sak som jag verkligen tycker om; du kan sitta på ett kafé i timmar och bara ta det lugnt och prata en massa goja. Det är underbart, vilket man inte gör så ofta i Sverige. Jämför för- och nackdelar innan Ni packar väskorna för gott. Åk gärna ner och stanna någon månad i hyrd lägenhet. Gärna också på vintern innan Ni bestämmer er. Det finns lägenheter att hyra, fråga på något fastighetskontor någonstans, eller ta kontakt med turistkontren på det stället Ni funderar att flytta ner till. Det är inte bara dåligt med Grekland, men på vintern märker man mer om hur levnadsstandarden är. På sommaren, ja då är det underbart! Hälsningar Diana |
![]() |
|
|