![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag luffade själv med dottern 6 år (själv alltså!) och jag var själv då 29....inga problem! vi var borta ca 14 dagar då, ett minne för livet...för oss båda, som vi tagit repris på flera ggr om sen.
Så familjen Paddington, ni har absolut inte gjort ngt dumt! |
|
||||
|
||||
![]()
Smaken är ju som sagt olika..själv skulle jag ALDRIG välja att övernatta på en flygplats eller liknande och då har jag ändå inte småbarn med mig.
Efter en lång flygresa vill man ju inget hellre än att ta en dusch och krypa ned i en nybäddad skön säng(om man landar sent på kvällen). Då är det skönt att ha förbokat ett hotellrum. Båtarna till öarna går ju hela dagen, man behöver ju inte ta den absolut första..Bättre att sova ut ordentligt och äta en god frukost i lugn och ro. Mvh. Stina, livsnjutare ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har provat att sova på flygplatsen. Barnen (då 7 och 10) tyckte det var jättespännande, själv är jag inte lika entusiastisk.
En gång kom vi ungefär samtidigt som er, sent på kvällen. Den gången bokade vi två nätter på hotell i Aten och började med ett Atenbesök. Även om man längtar ut på öarna var det faktiskt riktigt lyckat. Att få börja med en sovmorgon, sen lite sightseeing för att avsluta med en kväll i Plaka är inte något straff direkt. Att sen få ytterligare en natts sömn och inte behöva stressa till båtarna gjorde att vi fick en perfekt start på den luffen. Jonas |
|
|||
|
|||
![]()
Länge sedan jag var inne på forumet och tycker det är kul att så många verkar ha läst mitt lilla inlägg angående "första-gångstips" till Athen. Jo ... visst har du rätt "också". Har man gott om tid och stålar på fickan så varför stressa med första bästa båt. Sov ut till lunch. Ta kvällsbåten istället och njut "ändå mera". Du är ju faktiskt på SEMESTER ! Och ... sticker inte under stolen med att man är rätt trött "dagen efter". Faktum är att ungarna ofta klarar en sån här maratonresa bäst.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
OUps!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
tyckte jag postade ett inlägg igår, mysko. Jag har tänkt fel (vi landar den tiden i Sverige)... planet landar 18.15 o då blir det väl mer aktuellt med boende för natten..
|
|
||||
|
||||
![]()
men kommer man inte ut typ miss i nassen då
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jo! men det enda det innebär är att det kan vara bra att boka ett boende på första ön redan hemifrån, jag lovar att er värd möter er vid färjan när ni än kommer bara han/hon vet vilken färja det blir och det kan man ju ringa och meddela när man löst biljett (om man inte bokar den ocksaå i förväg). Ni kommer att bli väldigt positvit överaskade över vad dessa undebara människor gör för att vi besökare ska trivas (vår son har mer än en gång fått någon liten present när vi "checkat ut")
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du har fått många bra tips både här och i andra Forumrubriker. Vill bara understryka det "laero" skriver. I höstas åkte vi via Aten. Skulle landat vid 22.30-tiden. Kom ner på marken ca 23.00, innan vi var inne i bagagehallen var kl. 23.45. Bagaget kom inrullande strax efter 24.00. Nästa tåg/buss till Aten eller Pireus gick vid 0.30-tiden. Du är inte i en hotellbädd före kl.02.00. Skall du sedan ta morgonbåten bör du hämta ut din biljetter (som jag alltid förbeställer) ca 1,5 till 2 timmar före avgång. Då har du inte många timmar i den hotellsängen, de blir dyra. Håller med : sov på flygplatsen en stund, åk till färjan. Finn dig tillrätta på den och sov några timmar där istället.
Efersom du är bland öarna i början av juli bör Du nog förboka i Aten inför hemresan. |
|
||||
|
||||
![]()
Halloj"
Vi kommer att boka natt när vi kommer ner, känner inte för att övernatta på flygplatsen o börja semestern med att vara trötta o griniga allihopa ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vilka bra tips "jonashagel" kom med. Själv har jag inte bokat än, men surfar runt lite för att försöka hitta en billig resa. Det verkar som om dom flesta ankommer till Aten runt 22 tiden. Då var det ju bra att det gick en buss så tidigt från flygplatsen så att man hinner med morgonfärjan till Naxos. Håller med att det är ingen större idé att försöka få tag på ett rum för några timmar. Vad menar du med billiga båtbiljetter som inte är släppta än? Har varit inne och tittat och biljetterna kostar 30€ för vuxen (barn över 11 år). Släpper dom billigare biljetter senare? Om man förbokar, betalar man direkt då och bara visar upp bekräftelsen vid båten?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att få vakna, vara framme och kunna skynda ut och ta det första doppet är mycket värt jämfört med att vakna, måsta packa ner grejer igen och ha en båtresa framför sig. Senast redigerad av Elisabet den 2008-02-12 klockan 19:14. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
ja, vi bokar såklart hotellet innan vi kommer ner. Tänkte - vi har ju semester! Vill inte se första dygnet som något man måste genomlida för att börja någon semester på någon ö. Semester börjar när vi tar oss till flygplatsen här hemma. Ska försöka njuta lite av första dagen där nere med. Kanske inte tar första morgonbåten ut ens. Utan tar det lugnt. Äter en mysig middag på kvällen. Likaså njuter av morgonen och frukost... vi får se. Det lutar åt det!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej ! Tack för din "respons" !
Blue Star Ferries hade åtminstonde i fjol en biljettkategori som kallas "Super-economy-tickets". Går du in på deras turlista ( för 2007 ) , alltså som ännu ej är uppdaterad inför 2008 hittar du dessa priser. Gör du idag en "spökbokning" på rederiets hemsida får du bara upp kategorin economy. Dessa ligger mycket riktigt på 30 Euro. De billigare kostar alltså bara 10 Euro. Praktiska skillnaden väl på båten är i princip noll. Jag mailade faktiskt Blue Star förra veckan och frågade men har tyvärr till dags datum inte fått något svar. Men ... i "sedvanlig" Grekisk anda brukar det ta "lite tid" så när jag får veta återkommer jag ! Möjligt att någon annan på forumet har koll. Ja bokade alla fall dessa biljetter på nätet , betalade med kort , fick direkt bokningsbekräftelse och bokningsnummer. Dessa visar du upp på rederiets "lilla" kontor alldeles bredvid båten och får då dina biljetter. Har dock hört lite olika här att man inte alltid kan boka de billigare via nätet men som sagt , vi gjorde det förra gången ! Förra året förbokade jag någon gång i mars-april tror jag och då var även turlistan uppdaterad. Därför "tror" jag att det kanske kan vara så att man ännu inte kvotat ut antalet billiga biljetter. Dessa är nämligen i "begränsat antal" per avgång. ![]() |
![]() |
|
|