|
||||
|
||||
Taxifråga, Sami och Ithaka
Åker tillsammans med min 7-åriga dotter till Kefalonia i juni för en veckas total semester. Lite program har jag ändå planerat, en dag åker vi med Fritidsresors rundtur till Myrtos, Melissani, Drogaratigrottan, Assos och Fiskardo. Det känns som en helt lagom snabb-sightseeing kring ön. Funderade ändå på att besöka tex. Sami för en dag, men undrar hur vi smidigast tar oss dit? Går det bussar från Lassi (där vi bor) eller Argostoli? Eller vad kostar en taxi? Har ingen större lust att hyra bil och köra själv.
Hur länge tar båtturen Sami-Ithaka? Funderade på att kanske kombinera några timmar på Antisamos med en tur över till Ithaka - men det blir kanske för stressigt att hinna med på en dag? Hur är det överlag med taxi? Är det dyrt och gör chaufförerna allt för att få en att betala för mycket? Funderade nämligen hur det fungerar om vi skulle vilja tillbringa några timmar vid tex. Myrtos, taxin väntar ju knappast (för en billig peng) på oss, men hur får vi tag i en taxi när vi vill därifrån? Eller gick det reguljära bussar dit från Lassi? Många frågor --Nina |
|
|||
|
|||
Sv: Taxifråga, Sami och Ithaka
Hej,
Bussturen med Fritidsresor är ett bra sätt att se hela ön så det är en bra start. Vad gäller taxi är det i regel fast pris som gäller och jag vill minnas att det ligger på ca 30-40 euro enkel resa och det tar väl ca 30-40 min från Lassi. Går oxå bussar dit och då är det ju mkt billigare förstås. Skulle föreslå buss Lassi-Sami ToR och sedan taxi Sami-Antisamos ToR. Att hinna med även Ithaka samma dag som Antisamos fungerar inte. Då är alternativet att ni tar en utflykt med t.ex. Fritidsresor till Ithaka. Vad gäller Myrthos och taxi vet jag inte. På en vecka skulle jag rekommendera mycket tid i Lassi och sedan en utflykt till Antisamos + bussturen runt hela ön. Att även få in Myrthos blir både stressigt och dyrt. Dessutom värt att veta att badet på Myrthos är lite riskabelt eftersom det ofta går höga vågor och därmed kan vara lite farligt. Taxichaufförerna är schyssta och i regel alltid fast pris så minimal risk att bli lurad. Pelle |
|
|