|
||||
|
||||
Karpathos Augusti 2008
Halloj alla greklandsälskare!
Den 7e Augusti bär det av till Karpathos för första gången. Är Kretaälskare i botten men när jag såg att det går båtar mellan öarna tyckte jag det kändes spännande att starta semestern på ett nytt ställe! Vår tanke är att börja semstern i lugnt tempo för att avsluta vistelsen på Karpathos med ett par dagar i Pigadeia. Fråga 1 : Någon som har en bra kontakt med bilfirma? Vad är det för priser som gäller och kan man hyra med bilbarnstol? Funkar det bra att få bilen levererad direkt till flygplatsen? Fråga 2: Vi väger mellan "eleni studios" i Arkassa eller Hotell "Kyra Panagia" i orten med samma namn. Något tips om vad som blir bäst? Tar gärna emot andra tips också! Vi ska ju ha bil så vart vi bor är egentligen inte livsavgörande men det är ändå viktigt att man trivs. Pool är ett måste och gärna gångavstånd till strand. Har läst att det finns en del tavernor som är bra i Kyra Panagia men hur är det i Arkassa? Fråga 3: Är det värt att ta sig till Olympos och vilket på vilket sätt är i så fall smidigast när man har barn med sig, med egen bil eller organiserad tur? Våra tjejer är 2,5 +4,5 i Augusti. Fråga 4: Har läst att det går babåtar från Pigadeia till en del bra stränder, betyder det att det är svårt att upptäcka ön med bil? Vill helst undvika turistfällorna om möjligt Tack på förhand från en frågvis resenär Senast redigerad av litentuva den 2008-02-12 klockan 10:17. |
|
|||
|
|||
Sv: Karpathos Augusti 2008
Vi bokade bilen i förväg (flera månader) per epost från Avis. Antar att det går lika bra från andra bolag om man råkar ha epostadressen. Vi fick bilen levererad direkt till flygplatsen och jag hann sköta pappersarbetet klart medan frun väntade på resväskorna. Skönt att bara hoppa i en luftkonditionerad bil sedan och åka direkt till hotellet via butiken
Priset varierar beroende på säsong. Vi var där i månadsskiftet juli/augusti och betalade ca 290/300 € för en Fiat Panda i 6 dygn (om jag minns rätt). Svårt att välja mellan Arkassa & Kyra Panagia. Jag skulle kanske ändå välja Kyra Panagia eftersom jag tycker den har en mera dramatisk skönhet + att det var mulet i Arkassa när vi var dit (verkar vara det oftare på Arkassas sida av ön). Kyra Panagia är en _liten_ ort, Arkassa är lite större. Jag har dock tyckt att det har varit bra att bo i Pigadia och göra utflykter därifrån. Bor ni i Arkassa är ni lite mer bakom. Jag skulle påstå att det är närmare till flertalet fina stränder från Kyra Panagia. (Skulle dock tro att det är färre turister i Arkassa). Olympos är väl nog ett måste åtminstone en gång, trots att stället blivit turistifierat och det är ett av de få ställen på ön där försäljare försöker truga på en produkter (om man bortser från alla inkastare vid Pigadias restauranger). Att åka båt (och sedan buss) är väl bekvämast, men då kommer du dit med en massa andra turister. Skulle vara trevligt att åka med bil (vägen - som kräver jeep - lär ju vara en upplevelse i sig). Om jag åkte dit med bil skulle jag även testa på att besöka Avlona, norrut från Olympos samt en strand vars namn jag glömt som ligger på olymposvägen mitt mellan Spoa och Olympos. De flesta vägar hade asfalterats i somras Så nu kan man ta sig till nästan alla stränder med en vanlig bil, vilket enligt mig är en klar försämring Med jeep kan man dock säkert hitta små stränder ännu som turisterna inte i regel hittar till. Det finns ju nån satellit-service på webben med vilken man kan zooma in ganska bra på Karpathos östkust, med den ser man även mindre stigar ner till mindre stränder. Pålitliga kartor finns inte i grekiska övärlden Vår lillkille är nu 2 månader gammal...tror det blir ett uppehåll med Greklandsresandet i sommar...får se om det blir comeback 2009 |
|
|||
|
|||
Ett kort tillägg: Biluthyrningsfirman ville helst ha betalt kontant! Så det kan vara bra att boka den summan i euro i förväg.
|
|
||||
|
||||
Tack tack för hjälpen. Precis som jag trodde så finns det för och nackdelar oavsett hur man väljer...Får avvakta och se vilka erbjudanden som dyker upp innan vi bestämmer oss.
Bilhyran lät dyrt, vi betalar understigande 5000sek för en Hyundai accent på Kreta och då är det för 3 veckor. Men det är väl skillnad i och med att karpathos är så mycket mindre. Förresten, du skrev att du föredrar Pigadeia och att göra utflykter därifrån, har du något hotell med pool att rekomendera och kanske nån att kontakta personligen? Jag har försökt med flera hotell men får inga svar. Visserligen är det off season men sommarbokningarna borde ju börja strömma in nu. Hej sålänge! |
|
||||
|
||||
Sv: Karathos Augusti 2008
Hej där.
Grattis till valet av Karpathos. Även vi var mycket på Kreta och Samos tidigare, men nu sedan 8 år på Karpathos. Välj för all del Kyra Panagia. Bäst i särklass, tycker jag. Hotell Kyra Panagia är fint - det enda med pool där om ni gillar sånt. men stranden är jättefin. Men bered er på värme i Augusti! Vi har inte vågat oss dit då. Ett bra nytt alternativ är Blue waves som ägs av stadens guldsmed - Nikolas. Mycket bra person. Vi bor alltid i Kyra men på Hotell Akropolis, närmast vattnet, vid lilla kyrkan. helt fantastiskt, men litet enkelt (de har dock AC). Bilhyra är lätt. Ni får den givetvis till flygplatsen. Vi hyr alltid av Gatoulis vars mobiltel.nr vi har om ni behöver. Alltid fungerande bilar och ca 30 - 40 euro per dygn. Lycka till med ert kloka val. /Dan S/ |
|
||||
|
||||
Tack Tack! Buden på vad som är bästa stället på ön varierar tydligen, som sig bör med tanke på olika smak och tycke. Ska googla på Blue ways då och se om det kan vara något, har kontaktat "Kyra Pangia" men ej fått svar, verkar inte vara högttryck på mailandet från Karpathos, vilket jag i och försig inte hade väntat mig.
Värmen skrämmer oss inte, upplevde Kreta i slutet av Juli förra året 38-42 grader emellanåt. Gick bra både för oss o barnen :0). Jag återkommer om jag behöver mobilnummret, tack igen! PS:Håller du med om att den sidan på ön som Kyra ligger på är bäst som utgångsspunkt för att nå andra bra stränder och upptäcka ön? DS |
|
||||
|
||||
Citat:
Då verkar det som att det går bra att hyra bil endast ett dygn också? Av vad jag kunnat hitta på nätet så gäller de flesta priser för tre dygn, men på en veckas resa tycker jag nog det kan räcka att hyra bil under en dag & åka runt för att utforsta lite... Finns Gatoulis inne i Pigadia? I så fall var? tack tack! |
|
||||
|
||||
Det går fint å leie bil for bare en dag også. Gatoulis holder til litt utover langs strandveien, bortenfor bussholdeplassen.
Til Litentuva: Jeg ville vurdert å bo i Amopi, spesielt når du har små barn. Der er det stille og rolig, barnevennlige (sand)strender og bra tavernaer. Og så er det bare ca 8 km inn til "bylivet" i Pigadia Senast redigerad av Ingrid den 2008-02-12 klockan 23:20. |
|
|||
|
|||
Jag funderade faktiskt på om vi skulle ha bott i Kyra Panagia när vi besökte ön i somras, men det blev ändå Pigadia eftersom resebolaget hade hotell där. Frågan om hotell beror ju mycket på tycke och smak. Jag gillar _små_ hotell gärna lite vid sidan om och jag behöver ingen pool, så El Pida som ligger i västra(?) utkanten av Pigadia var perfekt det året vi bodde på det (2005).
Angående Arkassa: Trots att jag rekommenderar att bo i Kyra Panagia så lönar det sig att besöka Arkassa. Byn var på något sätt annorlunda jämfört med byarna på östkusten. Besök även Spoa längre norrut! Spoa är annars en by det skulle kunna vara intressant att bo i - alternativt dess hamnstad Agios Nikoalos(?). Någon som testat på det? Om man bott ett par gånger på södra halvan av ön skulle det kunna vara intressant att ha just Spoa som utgångspunkt för utflykter i centrala Karpathos, hmm, måste föreslå det till nästa gång |
|
||||
|
||||
Hej!
Vi fick rekommendationen att inte åka till Olympos med så små barn. Läs gärna tråden som jag startade under Karpathos 070705. Där fick jag bra svar på mina frågor. Lycka till! /ofelia |
|
||||
|
||||
Tack för alla svar!
Misstänkte att Olympos inte är något att besöka om man har små barn, de har det bäst på stranden :0) Är det någon som kan rekomendera ett hotell i Amopi, kan ju vara bra att jämföra med Kyra Panagia och andra orter innan vi bestämmer oss. Har googlat lite men inte fått svar av något hotell som har pool... |
|
||||
|
||||
Tack för alla svar!
Misstänkte att Olympos inte är något att besöka om man har små barn, de har det bäst på stranden Är det någon som kan rekomendera ett hotell i Amopi, kan ju vara bra att jämföra med Kyra Panagia och andra orter innan vi bestämmer oss. Har googlat lite men inte fått svar av något hotell som har pool... Hej sålänge! |
|
||||
|
||||
Citat:
Och när det gäller vilken sida som är bäst för utflykter etc... ön är inte större än att du lätt åker runt den på en dag, med många stopp, så om ni har bil är det vilket som. Kyra Panagia är MYCKET litet! Arkassa är klart större, med en rejäl andel tyska och holländska turister. Men stränderna är långa och härliga på västkusten, och så är det ju solnedgången, förstås... Själva föredrar vi att bo mitt inne i Pigadia, men det är för att vi föredrar liv och rörelse framför poolvistelse. Det är enkelt nog att gå till något hotell och använda deras pool. Bara man beställer något från poolbaren går det bra. I somras varierade vi mellan Regina och Nisia när vi kände för en pooldag. Karin som alltid längtar tillbaka... |
|
||||
|
||||
Då är det som på Kreta, där kan man också "låna" pool om det behövs. En kaffe eller en öl slinker ju alltid ner :0)
|
|
||||
|
||||
Då är det som på Kreta, där kan man också "låna" pool om det behövs. En kaffe eller en öl slinker ju alltid ner
|
|
||||
|
||||
Hej!
Arkasa är en väldigt trevlig by med få turister, lite tyskar och holländare men absolut ingen "invasion".. Det finns flera bra tavernor och någon bar också. Stranden Agios Nikolaos är en jättefin sandstrand. Vi bodde hos Eleni studios i tre nätter och det var helt ok. Jättefint läge och en välskött pool. Man bor i bungalows. Vi tyckte att standarden på boendet var ganska enkel och att fönstren var lite små..fick lite "bunkerkänsla". Eleni och hennes man var väldigt trevliga och man har ca 5 minuters promenad in till Arkasa. Det finns ingen strand nedanför Eleni utan det är en brant kust, men utsikten är väldigt fin. Vi valde att bo på västkusten för vi vill ha kvällssol och se på solnedgången. Vi funderade också på att bo i Kyra Panagia. Vi åkte dit på utflykt och platsen är fridfull och mycket vacker! Men, solen försvinner redan på eftermiddagen och det är en brant och lång serpentinväg ned. Man känner sig lite isolerad..och det finns bara två tavernor vill jag minnas. Inne i Pigadia är det mysigt att ströva omkring, men jag skulle inte välja att bo där. De flesta hotellen ligger längs med den långa stadsstranden, inget fel på den men vägen går bakom och det är bara ett långt hotellområde. Vi var runt och kollade även på Ammopi, men där vile vi inte stanna. Kändes för turistigt med bara hotell som låg utspridda. Arkasa är en riktig by och det gillar jag bäst. Vi bodde resten av tiden i lilla fiskebyn Finiki(två kilometer från Arkasa). Finiki tyckte vi mycket om, men där finns inget boende med pool. Mvh. Stina |
|
|