|
||||
|
||||
Trafik-o-regler
Det rader en viss anarki i trafiken har pa Kalymnos, som manga besokare har erfarit...
Som ny i moppebranchen tog jag det mycket lugnt i starten, och hittills, peppar, peppar, -har jag bara snuddat en enda bil , och det var givetvis hans fel. Givetvis. Det kanske vore bra med en beskrivning av hur det fungerar har, sa att du ar varskodd, kom sen inte och klaga! Punkt 1. Fordonsbesiktning finns inte pa Kalymnos. Det talas om att det ska bli snart. Den som envisas med att vilja ha sitt fordon besiktigat kan aka till Kos eller Rodos. Standarden pa bilar och MC ar ju darefter, jag behover inte ge nagra exempel. Punkt 2. Polisen orkar inte ta i pa allvar, det blir punktinsatser som att stoppa mopedister utan hjalm, lyse, ljuddampare, korkort och forsakring... Boteslapp och jasas... Periodvis skrivs massor av boteslappar ut pa strandgatan. Nar en san raid ar pa gang uppstar ett lustigt fenomen: kafeer toms hastigt och folk rusar ut for att flytta sin bil innan polisen hinner fram. Det tutas och visslas sa att man ska veta vad som hander. Punkt 3. Gatustrukturen ar helt vansinnig, byggd hundratals ar sen for fotgangare och asnor. Smala gator, branta backar ,ojamna trottoarer, en huvudgata upp och en ner genom stan. Nu kommer lite anvandbara tips hur man tar sig fram pa Kalymnos: A. Fotgangare. Ga garna mitt i gatan, i alla fall om du ar en aldre dam, aldrig pa trottoaren, da far man ju hoppa upp och ner hela tiden.Ha svarta klader i morkret, inga reflexer, ga pa hoger sida helst flera i bredd och barn at bilsidan. Ga i zigzag i trafiken, den star ju stilla i alla fall. B. Mopedister. Hjalm, icke. Badtofflor, javisst. Speglar, lyse, blinkers, ljuddampare ????? Kor i slalom mellan bilarna, kor om pa valfri sida. Ar det enkelriktat menar man inte dig, men hall dig pa vanstra sidan i sa fall. C. MC-forare. Basta fordonet om man vill dra upp pa bakhjulet och skramma tanter mitt i stan. Fixa ljuddamparen for all del och hang hjalmen pa styret sa ser alla vilken duktig kille du ar. D. Personbilsforare. Skaffa helst en STOR 4x4, om du inte kommer fortare fram sa ser du ju i alla fall over dom andra som star stilla. Parkera precis var som helst, det gor ju alla andra.Glom inte att anvanda varningsblinkers var du an star. Balte behovs daremot inte. Smabarn ska sitta i kna framtill, garna bakom ratten, det gillar dom. Hunden ocksa. E. Lastbils-och busschaufforer. TUTA! Enda regeln och det far en del lattskamda typer att flytta sina bilar fran gatuhornen. Du ar STOR! Du kan ju inte hjalpa att balkongerna langs huvudgatan sakteliga skrapas bort. ...... Danne fran Belgien har kort langtradare i hela Europa och Turkiet. Han kom en gang till Kalymnos med stor bil och langt slap. Det blev ett minne for livet sager han. OCH : Skamt asido, olyckor ar vanliga, konstigt vore det annars. De flesta bilarna har bucklor och skador. Sa , basta besokare, ta det lugnt i din hyrbil eller pa din hyrmoppe. |
|
||||
|
||||
Sv: Trafik-o-regler
Härligt Monica!
Pothea i ett nötskal... R |
|
||||
|
||||
(O)roande läsning! Kul att du som bor i det ser det också, inte bara vi turister. Vänjer man sig inte?
// Helén |
|
||||
|
||||
Tänk att jag hade lite känning av detta,efter alla Kalymnosbesök
Aldrig att jag skulle sätta mig på en moppe och försöka köra där Du är en modig kvinna Monica som vågar utmana ödet Riitta |
|
|||
|
|||
Ja det är just i Pothia som vi har våra mest(o)roande trafikminnen från. 1. En taxibil körde in MELLAN de glest ställda men fullsatta borden i en sväng på hamngatan i Pothia. Vi satt vid ett av dem...Han skulle säga nåt till ägaren 2 När vi hämtat oss från den chocken så kom en vespa med en hel familj på. Far körde med ett barn i famnen, bakom honom satt ett barn till, sen mamma med baby i famnen och med en paraplyvagn i den andra handen....Ingen ledig hand att hålla sig i alltså! JISSES!!!!! ..och jag håller med Monica, kvällspromenaderna i Pothia var ett äventyr trafikmässigt! Inte utan att en viss Kalymnoslängtan börjar sätta in Lissi - som nu ska uppleva den välfungerande trafiken i Aten en vecka |
|
||||
|
||||
Hej!
Ja det är både lite kul och läskigt detta med trafiken i Grekland. Vi var i höstas på Kreta och körde ön runt och det på det vis man lärde sig vid sitt första besök. Aj aj aj vad det händer saker där nu och själv fick jag allt skriva under på ett ställe och såg polisen visa sig mer ute än förr, vilket säkert hänger ihop med Eu medlemsskapet. Dock så gjorde jag en av mina bättre affärer i samband med det och det var 50% rabatt om jag bet in boten inom 10dgr Det är ju fasiken nu när man lärt sig köra som dem Mvh! |
|
||||
|
||||
Kul och slående skrivet Mvh Ann
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tredje gången i mitt liv var på Karpathos 2006. Det var ett större äventyr! Att hitta en moppe som inte var av vespamodell utan var så låg så att jag, med mina korta ben, kunde sätta foten/fötterna i backen utan att välta moppen i 45 grader var besvärligt. Men det gick! Och hur det gick sen... Sakta, kan jag säga! Det var inget drag alls i uppförsbackarna utan jag fick ibland hjälpa till genom att gå... ! På Kalymnos har jag varit så många gånger nu att jag inte "behöver" åka runt så mycket. I alla fall inte på moppe... Men jag håller med om att trafiken är - ja, något intensiv och man kan få sig en och annan funderare på hur det står till när hela familjer plus husdjur kommer farande... /Eva |
|
||||
|
||||
Härligt inlägg, Monica!
Kan bara instämma att greker inte riktigt uppför sig som vi i trafiken. När man kör på "motorvägen" på Kreta, förväntas du (om du kör långsammare än den bakom) ligga i vägrenen. Dvs, de uppfattar väegn som en tvåfilig motorväg, vilket det inte är! Spelar ingen roll om man strax före kurva försöker att inte ligga i vägrenen, medans det ligger en grek 0,3 cm bakom min bil ilsket tutande. Att det sedan är en annan grek som glatt parkerat på vägrenen bakom kurvan, tycks inte bekymra. Som en gg när jag åkte taxi på Sicilien. Föraren körde gärna om i kurvorna, men för säkerhets skull, så tutande han inför varje kurva, som om det skulle hjälpa. Likadant gjorde alla andra taxichaffisar. Och i baksätet satt man och bad ave maria....svettigt minst sagt. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Underbart Monica!
Tyvärr har jag nog tagit åt mig alldelses förmycket av deras uppförande i trafiken för nu är det sällan någon blinkar eller tutar på mig! Vilket kommer ställa till med problem när jag skall köra i Sverige igen. Senast redigerad av Agda den 2008-02-16 klockan 14:35. |
|
||||
|
||||
Dagens goda Tack för det, Monika!
Jisses vad jag börjar längta efter Kalymnos nu...Det var onekligen underhållande att titta på trafiken i Pothia och rätt så spännande att ge sig ut i trafiken med hyrbil, också Hur sambon klarade sig helskinnad under sina moppeturer på ön fattar jag inte! Det var några nervösa timmar på stranden i Melitsaha i väntan på honom. Ivi -som inte drömmer om moppeturer i Grekland, feg som jag är... |
|
|