Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-08, 12:43
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Votsalakia

Finns det någon som har semestrat Votsalakia? Undrar hurudan är byn, är det väldigt stillsamt? Är det bara en by för turister eller bor de greker där också?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-08, 15:16
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Votsalakia

Hej

Vi bodde i Votsalakia i somras - mysig liten by men lite för stillsam för vår tycke o smak, även om vi inte tillhör det "värst festprissegänget" Det finns lite affärer , ett plus för restaurangutbudet - helt OK "mor Annas restaurang" som vi kallade den (Restaurante Anna ) serverade 5-6 olika hemlagade grekiska rätter, supergott och man blev aldrig besviken..

Rekommenderar att hyra bil om man är på SAMOS - mycket vacker ö och som ni kan läsa om i andra trådar finns det massor att upptäcka och jättefina stränder.

Jag kan maila över bilder om du vill, bara säg till

//Maggan
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-09, 09:29
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Votsalakia

Vi var också där i somras, två vuxna med två barn i 10-årsåldern. Stillsam semesterby. Jag uppskattade den kilometerlånga stranden. Läs gärna mitt resebrev och hyr bil som Maggan skriver!
/Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-09, 16:50
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Votsalakia

Tack för svaret! Vi brukar alltid hyra bil o. det gör vi nu också. Var 1991 i Pythagorion o. tänkte "byta byn" nu.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-09, 16:56
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Votsalakia

Tack för svaren ska jag säga!! Jag undrar också om byn litet för liten... vi festar inte, är två vuxna i medelåldern (!) men vill nog se andra människor också! Man skall fundera på hur det blir. Var i Mytilini förra sommaren o.den ön gillade vi faktiskt båda två, bodde i Petra.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-10, 09:29
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Votsalakia

Maggan, om du har bilder fr. Votsalakia kan du mejla för mig. Tack i förväg.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-10, 09:49
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 203
Standard Sv: Votsalakia

Har varit i Votsalakia över dagen. Tyckte det var väl litet och stillsamt, men framför allt väldigt långt dit. Det ligger lite "off" på ön.

Jag skulle föreslå Pythagorion istället. Trelig hamnpromenad och vacker liten stad. Det är lätt att hyra bil och därifrån ta sig runt ön.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-10, 18:04
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Votsalakia

Har bokat resan idag. Pythagorion är mycket livligare men vi har varit där redan. I vår ålder gäller det att lungt så antar vi att vi trivs där. Bilar på dagarna o. hoppas det ordnar sig att fara till Ikaria o. Fourni också (med bilen till Karlovassi och sen till Ikaria. Hotell vi valde tycks vara ok också (Alexandra).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-11, 19:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Votsalakia

Det blev Votsolakia alltså? Jag har för mig att vi bodde granne med Alexandra (om jag inte blandar ihop ställena) och det såg trevligt ut. Bara att gå över vägen (måttligt trafikerad) och sedan har man hur mycket strand som helst! Hoppas ni kommer att trivas.
Aina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-12, 16:10
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Votsalakia

Votsalakia är kanon! Var där 2005. Vi trivdes jätte bra. Vi hyrde bil i tre dagar och såg resten av underbara Samos.

//Lotta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-17, 09:10
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Votsalakia

Hotel Alexandra ligger precis mitt i byn.Det sägs vara en km mellan Pelagos (ni bodde väl där Aina,?) o. Aleksandra.Hade tre alternativ att välja mellan, Alexandra "lockade"mest.
Har försökt hitta tidtabeller på båtarna fr. Karlovassi till Ithaka . Fourni, men lyckades inte. Det finns väl en reseagent i Votsalakia, läste i tyskarnas sidor. Hittade en bra bok "Samos car tours and walks" på bokhandeln. Räknar med att hyra en bil för 4 dagar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-17, 10:50
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 766
Standard Sv: Votsalakia

Hejsan! ni har gjort ett bra val,vi bodde i votsalakia för 3 år sen..mycket mysig by,vi var 2 vuxna och 3 tonårssjejer så jag var lite rädd för att dom skulle bli utråkade men vi bilade på dagarna så det var skönt att komma hem till en lugn by på kvällen.Det fanns en del små mysiga restauranger med jätte god mat,vi promenerade en del på kvällarna och det fanns många mysiga små gator,vi hittade en minigolfbana inbäddad i grönska jättemysigt.Olivträden hängde som klasar över huvudena där vi spelade ibland fick vi oliver i huvudet,en annorlunda upplevelse.Min då 16 åriga dotter är en väldigt dålig förlorare,så när det rammlade oliver på banan precis när hon skulle slå så blev hon hysterisk...men vi andra fick oss ett got skratt
Vi hittade en annorlunda bar vid vattnet som hade ett biljardbord i sanden där tog vi ett par parti...helt klart min bästa semester.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-17, 15:44
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Votsalakia

Tusen tack för alla svar. Se framemot en toppenresa. När man är ute på bilturer o. promenader på dagarna är det verkligen skönt att komma till en lugn by. Det gäller bara att sitta på tavernan på kvällarna, det räcker förr oss. (Min man fyller år en dag vi är där så ska vi festa på en "snygg" taverna...).
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-17, 17:19
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Votsalakia

Ja, Soleil, du har rätt. Alexandra ligger mitt i Votsolakia, det minns jag nu. Vi gick förbi det och såg poolen från gatan har jag för mig. Pelagos låg 1 km utanför, så det blev mycket gående fram och tillbaka på kvällarna. Grannstället hette något annat.
Så många små gatar minns jag inte att det var i Votsolakia, Theresa. Jag uppfattade det som en gata, den genom byn. Många mysiga restauranger, avslappnad stämning.
Jag hoppas verkligen vi trivs lika bra i Kokkari i sommar.
/Aina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT