Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-16, 10:25
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Hjälp oss att välja

Hej!
Vi skulle vilja ha några tankar och åsikter kring ett val vi skall göra. Ska vi åka till Naxos och Koufonissi eller Skiathos och Skopelos i sommar. Vi har en 2-åring och en 4-åring, så vi gillar att ha nära till stranden.

Av dessa öar jag vi bara besökt Naxos.

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 10:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hjälp oss att välja

Båda alternativen är jättebra. Det som skiljer Skopelos från de andra öarna är att man inte kan bo vid någon sandstrand.
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 12:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det är fina val vad ni än väljer.
Jag skulle kanske titta på transporten, till Skiathos kan man flyga direkt vilket jag tycker är en fördel när man reser med mindre barn - och till Skopelos finns många flygbåtar dagligen och det är kort transport.
Väljer ni Naxos så är ni mer beroende av färjetransporter och till Koufonissi finns inte lika många båtar att välja imellan som till de andra öarna. Väljer ni detta alternativet, skulle jag välja Koufonissi först med tanke på att det finns fler färjor från Naxos till hemresan. Är det en lugn period så kan det förstås vara en fördel att välja bra platser på färjan till hemresan redan från Koufonissi. Om ni vill "bo på stranden" så är Koufonissi/Naxos bästa valet.
På Skiathos är man lite beroende av bussen antingen till stränderna eller också in till stan. Vill ni bo nära stränderna så finns en del boende ute vid Koukounaries, där är lugnt och skönt om kvällen och man kan eventuellt välja att åka in till stan några kvällar och åka buss eller taxi hem. På Skopelos bor de flesta i stan och tar sig ut mot stränder med buss eller annan transport. Vi har bott vid grusstrand i Agnontas och man kan också bo vid stranden i Limnonari, men då är det några km till stan - och i Limnonari är det en del hala bergsplattor i havet, ingen önskedröm för de minsta kanske. Några väljer att bo i Elios.

Det här var kanske lite rörigt, bra val bägge, men kanske lite beroende på om man är inställd på lättaste transport eller större beroende av fler färjetransporter. Vilken månad reser ni?
Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 13:50
ofelias avatar

Hej!
Tack för era svar.
Vi reser i slutet på juni.
Håller med om att det skulle vara skönt att flyga till en ö som man vill stanna på och dessutom att det är korta resor emellan öarna. Det har också varit lite av det som lockat oss. Dessutom är vi nyfikna på att se något nytt. Naxos har vi varit på flera gånger. Vilket i sin tur är en anledning till att vi vill dit igen - vi vet vad vi får. Vi brukar bo i Prokopios (som "alla" andra med barn gör). Där gillar vi stranden och Koufonissi ska ju vara kanon med småbarn.
Det är egentligen bara för barnens skull vi vill ha nära till stranden. Innan de kom åkte vi gärna till ställen där moppe eller buss behövdes för att nå bra stränder ex Patmos och Paxi.

Om det blir Koufonissi och Naxos hade vi, precis som du skrev Marianne, tänkt att börja på den ö där det är mest glest med färjeturer.

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 19:41
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej ...jag hade valt Skiathos...det finns hur många stränder som helst,Megali Amos nära "stan" är liten och kanske inte så rolig,men helt ok tycker jag.Det är gångavstånd till stan...strandvägen...skönt att slippa bussen med barn kanske.Jag föredrar i så fall att ta buss till stränderna längre bort på da´n och kunna GÅ till stan på kvällen för att äta gott...Koukonaries är ju en helt underbar strand men jag tycker det är "dött" runtomkring...och som sagt då gäller taxi el. buss på kvällen...
Hur som helst,prova Skiathos ni blir INTE besvikna,jag lovar
Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 21:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Vi har en 2-åring och en 4-åring, så vi gillar att ha nära till stranden.
Som småbarnskombination är nog Naxos och Koufonissi oslagsbar, så välj ni det.
Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 23:06
ofelias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Som småbarnskombination är nog Naxos och Koufonissi oslagsbar, så välj ni det.
Skönt att du säger det Janne. I går bokade vi biljetter till Santorini.

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 07:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
I går bokade vi biljetter till Santorini./Ofelia
Ni gjorde rätt, Skiathos är visserligen en mycket barnvänlig ö, men i kombination med Skopelos smäller Naxos/Koufonissi högre.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:15.