Citat:
Ursprungligen postat av kari
 - vi var nesten a l e ne turister i Chora i 1996, riktignok var det helt i begynnelsen av oktober, men ..
godt å være "oppdatert" så jeg v e t hva jeg kan vente meg - for tilbake vil jeg 
|
Jag var där andra veckan i juni och då var det bara en taverna som alltid verkade ha fullt. Just den tavernan var den jag gillade minst så för mig var det inget problem.

Jag har besökt Folegandros en gång tidigare och det var mitten av augusti för ett antal år sedan. Då var alla tavernor fulla främst av grekiska och italienska turister. Minns inte exakt vilket år men troligen 8 år sen. Jag tycker inte att skillnaden var så stor men jag hade nog mentalt förberett mig på en väldigt stor förändring. Visst byggs det en del både i Chora och strax utanför samt vid Angalistranden. Jag upplevde hamnbyn som mest förändrad men där har jag aldrig bott.
Beträffande maten så föredrar jag ungsbakat, långkok, ex Stifado, kyckling med citron och vin. Fava, röbetsrätter, briam samt mycket annat tillhör mina favoriter. Äter sällan grillat så det vet jag väldigt lite om. Folgandros hemgjorda pasta matsata serverad med ex kanin var lika god som vid förra besöket.
Åt flera gånger på tavernan vid busstorget och deras mat utmärkte sig lite extra. Killingen var underbart god och den hemlagade chokladtårtan himmelsk. Jag tror inte att du behöver oroa dig för förändringen Kari men var mentalt förberedd. Vi som besökt Grekland över flera årtionden vet ju att mycket förändrats och att dagens Grekland är mycket olikt det land vi mötte på 70-talet.
Eva