Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-28, 17:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Atlantis hotell mm

Nu har vi bestämt boende för vår resa i Augusti. Det blir tre nätter i Arkasa på Hotell Eleni samt tre nätter i Pigadeia på Hotell Atlantis. Några åsikter?
Hur ligger Atlantis till, ganska centralt har jag förstått men ej lyckats lokalisera på någon karta.
Någon bra taverna man bör besöka i Arkassa om man inte vill hänga på hotellet? Och stämmer det att man tar sig in till Arkassa på 5-10 minuters promenad från Eleni?
Har hört om en taverna i pigadeia som kör grekisk livemusik, värt ett besök eller turistfälla?
Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 20:31
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Atlantis hotell mm

...nu är väl jag till viss del jävig i denna fråga, men jag var med och målade,skruvade och borrade på musiktavernan Pelagos när den startade för fem år sen, och den befolkas av lika mycket lokalbefolkning som turister.
Drives förtjänstfullt utav tvenne bröder Panaretos, Manolis och Xroni med benäget bistånd av diverse barn,fruar och släktingar.....
Manolis verkar lite mer i bakgrunden medans Xroni sjunger och spelar.Ävenså gästas tavernan ofta av Karpathos Mr Music, brodern&guldmeden Dimitrios "Mimis", samt nång gång av den skönsjungande fjärde brodern Georgios, som(tyvärr) oftast är upptagen av sitt eget ställe i hamnen, Mouraio.
Ständigt närvarande sedan starten är öns vassaste bouzouki-lirare, nämligen den flyfingrade Florios.
Sen gästspelas det en hel del av andra lokala musikanter, och inte bara grekiska.....Det var två operastuderande tjejer från Wien som gjorde ett bejublat framträdande,etc,mm.....
Matkvalitén därstädes har sakta men säkert förbättrats och denna säsong återkommer den vänlige kocken Elias för tredje gången.

Så svaret är, nej, ingen "turistfälla", utan ett mkt populärt familjeställe med grundmurat gott rykte.
Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 20:55
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Någon bra taverna man bör besöka i Arkassa om man inte vill hänga på hotellet? Och stämmer det att man tar sig in till Arkassa på 5-10 minuters promenad från Eleni?
Arkasa är ett bra val, tycker jag! Det är en trevlig liten by med flera bra tavernor! Jag minns tyvärr inte namnet på dem vi besökte..men det fanns flera mysiga ställen att välja på
Vi tyckte om Arkasa för det var inte så turistpräglat, det fanns förstås turister men det var inte så utmärkande.
Stranden Agios Georgios(som ligger ett par minuter från byn) är kalasfin! (om man gillar sandsträder)
Det finns en bra strandtaverna hos Glaros, som ligger precis invid stranden.

Om det är samma Eleni som vi bodde hos så tar det max fem minuter att promenera in till byn, och det tycker jag absolut att ni skall göra.
För Arkasa är som sagt väldigt trevlig och det finns en fin kyrka med ett lite annorluna och vackert torn.

Missa inte heller lilla fiskebyn Finiki, två kilometer från Arkasa.
Jättemysigt att sitta i den lilla hamnen på någon av tavernorna.
Vi åt väldigt god mat hos Marinas taverna.

Mvh. Stina
Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 21:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Har inte bott på Atlantis,men skulle gärna kunna tänka mig det. Perfekt läge nära centrum och inte långt till stranden heller. Har varit där inne som hastigast,men det såg bra och trivsamt ut
Arkasa och Finiki är fina byar dom också. Det stämmer ju på dom flesta ställerna på Karpathos

På Pelagos trivs jag utmärkt också. Spelas det Grekisk musik och av väldigt trevliga människor så är det svårt för mig och vara därifrån
Nu i September var det full av folk mest varje kväll. Både turister och öbor. Maten var god också,men man måste inte äta där för att lyssna på musik. Det går bra och komma efter att man har varit och ätit någon annanstans.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 14:19
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej!

Vi bodde på Atlantis en vecka sommaren 2006. Hotellet ligger mycket centralt och bra, perfekt läge! Vi trivdes bra fast rummet var väl lite slitet. Jag tror dom har renoverat sen dess!

/Britt
Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 17:15
litentuvas avatar

Ja det står på hemsidan att Atlantis är nyrenoverat, bådar gott med andra ord! Med tanke på vad alla skrivit verkar vi gjort två bra val! Känns kul men vad man längtar nu...
Tack alla för tips och ett besök på Pelagos låter ju lovande!
Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 18:27
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Og Pelagos ligger ganske nære Attlantis om jeg ikke husker helt feil..
Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 19:05
litentuvas avatar

toppen!
Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 21:32
retzinas avatar
retzina retzina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hejsan!
Jo Atlantis ligger centralt och nära och bra till allt!
Och vilken utsikt mmmm den är bara helt underbar när man sitter på balkongen som är ut mot havet.
Har bott där några gånger Och själv tycker jag att hotellet är toppen inget att klaga på!
Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 10:52
abaas abaas är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Håller helt med Retzina! 2 minuter åt höger och man är på strandpromenaden, 2 minuter åt vänster och man är på stranden.
Mycket trevlig personal är det också! (Vi bodde där första gången 1988 och senast 2005)
Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 12:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag har bott på Sunrise för några år sedan och antar att det ligger i det området?

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.