Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-16, 13:20
Inzight Inzight är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Om Karpathos

Hej alla ni Karpathos-fans!!

Kan någon rekommendera bra vandrings möjligheter på ön? Sedan undrar jag även om det är lätt att köra moppe på vägarna där, även för de som aldrig kört dyligt förrut!?

Inzight
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 19:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Om Karpathos

Såg sådarna här skyltar på flera ställen och har läst att det skall finnas många vandrinsleder och välja på, men tyvärr har jag inte jag vandrat på dessa så jag kan inte säga så mycket om saken

Själv skulle jag inte våga ge mig på någon moppeåkning för första gången på Karpathos, eller någon annan ö heller
Måste ändå säga att stora delen av vägarna på ön är breda och fina och ligger högt så man har fantastisk utsikt

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 20:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Att ge sig ut i trafiken första gången man kör moped är knappast en bra idé oavsett om man är i Sverige eller Grekland eller i något annat land.
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 10:53

Hej Riitta!!

Tack, då vet jag att det finns möjligheter!!

Angående moppe-färden så får man kanske öva lite här hemma först!? Tänkte att man kanske kunde "tuffa på" i lite sakta mak och njuta av utsikten, alltså ta det VÄLDIGT lugnt!?

Inzight
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 11:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Om du har övningskört först så kan du absolut köra på Karpathos!
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 12:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad

.....har man bara puttrat ur ur Pigadia, så ere lugna gatan....så öva på hemmavid och ge er sen ut på Karpathos.
Mikke
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 22:50

Låter KANON!!

Inzight
Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 08:16
Mikke Mikke är inte uppkopplad

....men ta me kjörkotte... ....annars blire ingen moppe...
Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 23:18
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Inzight Visa inlägg
Hej alla ni Karpathos-fans!!

Kan någon rekommendera bra vandrings möjligheter på ön? Sedan undrar jag även om det är lätt att köra moppe på vägarna där, även för de som aldrig kört dyligt förrut!?

Inzight
Når du kommer til øya kan du kjøpe et hefte som heter " Karpathos" av Wil Senho, her står det bl.a. om mange forslag til fotturer.
Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 12:17
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Inzight Visa inlägg
Hej Riitta!!

Tack, då vet jag att det finns möjligheter!!

Angående moppe-färden så får man kanske öva lite här hemma först!? Tänkte att man kanske kunde "tuffa på" i lite sakta mak och njuta av utsikten, alltså ta det VÄLDIGT lugnt!?

Inzight
Jag har kört moppe i sammanlagt 9 dagar sen första gången 1992... Började på Kalymnos med en tredagars - hade aldrig suttit på en moppe tidigare... Det var en sån där man fick trampa igång. Gissa om jag var skräckslagen! Men det gick bra, det blev moppeturer både till Pothia, Vati, Linaria och Vlichadia. I både mörker och dagsljus. Året därpå blev det oxså tre dagar. Sen dröjde det ända till 2006 innan det blev moppedags igen och då på Karpathos. Det tog ett tag innan vi hittade en moppe som passade mig, vill gärna nå ner till backen så moppen får inte vara så hög. Men det gick att hitta en och så var det då bara att ge sig iväg. Vi åkte kors och tvärs över ön ett antal gånger under de tre dagar vi hyrde dem och vi var bland annat på väg till stranden Apela men insåg att grusvägen ner (och upp) inte skulle funka för våra stackars moppar så vi vände och åkte till Achata istället. Mopparna var nämligen lite "klena..."!
Vägarna var jättebra tyckte vi och det var lite trafik. Inga som helst problem efter vägarna, grekerna svängde ut ordentligt när de körde om oss något vi inte kan säga om turisterna som hade hyrt bilar. De körde mycket snävare...
Vågar jag så vågar du!

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 23:41

Ingrid!

Har du använt dig av det häftet själv? Har du vandrat på norra Karpathos? Är det isåfall så att man bör bo i Olymbos och stanna där ett par dagar för att kunna utforska denna delen, eller är det så mycket trevligare att vara nära stränderna?

Eva!

"Vågar jag så vågar du", det låter bra!! Tror jag förstår vad du menar och då känns det genast bättre!!

Inzight
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.