![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har en fråga... Jag har på en grekisk taverna i HBG ätit en efterrätt som var gjord på smördegsplattor som innehöll ngn "goja" och det var även kanel och vaniljsocker på... gott är det men vet inte vad den heter... Ngn här som vet vad jag menar...
![]() Hälsningar från mig i HBG som om 20 dagar åker till SKIATHOS ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kan det varit bougatsa möjligen ?? Det är kanongott...
![]() ![]() http://www.recipezaar.com/70884 http://www.theculturedtraveler.com/A...2/Bougasta.htm Senast redigerad av CamillaN den 2006-08-01 klockan 13:09. |
|
|||
|
|||
![]()
Halloj!
Kan det inte ha varit Baklava? Hena - som inte är så förtjust i efterrätter... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja kanske de har varit bougatza... tyckte att jag kände igen receptet... Det skall ialla fall serveras rykande varmt...
|
|
||||
|
||||
![]()
Beror helt på vad denna "gojja" innehåller
![]() ![]() Camilla |
|
|||
|
|||
![]()
[är det mer som en mjölk-vanilj cremé bougatsa
Camilla[/quote] Hej Tack för svaret... Det är mjölk-vanilj-creme-aktigt.... Ja då kan jag ju bara konstatera att det är bougatza som skall beställas till efterrätt på Skiathos om drygt 19 dagar ( och så fick jag nämnt det igen).... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vet inte om det brukar finnas som efterrätt så ofta, har inte tänkt sååå noga på det men det finns oftast att köpa där dom säljer sötsaker o pajer osv.
Blev så sugen nu .. både på bougatsa ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Måste fråga: var ligger denna taverna i HBG? Då vi ska besöka sonen i HBG kan det vara ett bra tips på matställe.
//Ann |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tavernan heter Santorini. Ligger lååångt ner på Södergatan... På väg mot Gåsebäcken. Har ännu så länge semesterstängt men skall tydligen öppna nästa vecka. Hälsn Klick i HBG |
|
|||
|
|||
![]()
Yep..bougatsa var/är det....innehåller mannagryn,socker och mjölk som smakar som en "vanlijkräm"....serveras med kanel och pudersocker. Samma bougatsa fast UTAN kanel och pudersocker på men med en siraps/citron smakande sås till kallas galaktoboeko.Lite av en favorit hos mig...den första sorten...mums.
Har sån tur att jag har en egen "grekisk bagare" som gör världens goaste bougatsa när jag drabbas av "suget"..... ![]() Jag har receptet om nån vill ha! |
|
||||
|
||||
![]()
Ja snälla Rinaki.. lägg ut receptet på din bougatsa här...
![]() Jag lägger alla bra recept på "hög" i min receptsamling. |
|
|||
|
|||
![]()
Ok trevligt...lovar jag ska bidra till din recepthög....kommer så småningom!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|