Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-30, 11:38
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Mythos Red

Hej!

Är det någon här på Kalimera, som har smakat Mythos Red? Jag är lite nyfiken på den ölen. Är mycket fötjust i Murphy´s Red, har funderingar om den kan likna den? I övrigt så är Mythos väldig god men Fix är den godaste ölen! Tråkigt att den inte går att få tag i överallt. Jag har för mig att jag bara har kunnat dricka den på bl a Lesvos och Thassos. De kanske finns på flera öar? Skiathos kanske?

Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-30, 11:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mythos Red

Jag fick en Mythos Red vid tillfälle i höstas. Hade ej alls frågat efter densamma, bara beställt en Mythos.

Men, fann alls icke denna brygd så särdeles förnämlig... Tämligen medioker
lageröl enligt mitt förmenande.

Arne

Bild http://www.sendpix.com/albums/080330...6t/?a=view&i=0
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-30, 14:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mythos Red

Red betyder det att det är en ale?

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-30, 15:55
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Mythos Red

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Red betyder det att det är en ale?

Eva

Nja, bara det enstaka ordet "red" betyder inte att det är en ale. Däremot är det en ale, ja och familjen ale (många underbenämningar) betyder att den jäst man använder, flyter i ytan i bryggningsprocessen. Den tekniken heter "överjäst" och innefattar ett flertal öltyper som inte är ljusa (gula). Här måste man dock in och läsa i litteratur hur varje specifik öltyp tillverkas och vilka egenskaper den färdiga brygden har. Nästan alla öltyper som har gul färg, lager, pilsner (samma öltyp, olika namn) är "underjästa", jästen sjunker till botten i tillverkningen.

Ale är som sagt många kategorier och underkategorier överjästa ölsorter som är mycket fruktiga, ofta med ganska låg alkoholhalt (mellan 4,2 - 4,8 % som exempel) men även högre % som t.ex "strong ale". En del sorter har ganska låg beska medan andra väldigt hög. den red ale Mythos gör har sina rötter i Belgien, en flamländsk öltyp som blir lätt röd i färgen pga den malt (mältat korn) som får en lätt rostning innan den tillsätts i tillverkningen.

Lite om red ale, jag har kanske inte alla exakta svar men ungefär så här ligger det till.



Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-30, 16:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mythos Red

Jag har druckit några ale som jag verkligen gillar därav frågan. Tack för intressant information.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-30, 16:23
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Mythos Red

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har druckit några ale som jag verkligen gillar därav frågan. Tack för intressant information.

Eva


Minns du vad de hette ? Kan kanske även ge några tips på favoriter jag har.


Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-30, 20:14
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Mythos Red

Blir lite misstänksam när dom skriver "red" på ölen. Köpte Royal Red i Tyskland för några år sen. smakade så illa att det slutade med att vi hällde ut allihop. En av ingredienserna i ölen var fruktsaft....
/Cecilia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-30, 21:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Mythos Red

Royal Red ???

Sökte på nätet och fann att detta "öl" är bryggt i Danmark av bryggeriet Ceres. Fann också att det säljs av en internetpostorderfirma vid namn spritovin.se och man får för 82 SEK, 24 st. 33 cl-flaskor av detta s.k. "öl".

I beskrivningen av Royal Red som spritovin.se publicerar skriver man som följer:

Den gyllenröda färgen härstammar från användningen av saft från danska frukter och bär. Det här är en modern tolkning av hädangångna Ceres Red Erik som togs ur produktion i Danmark för många år sedan, eftersom det innehöll artificiella färgämnen. Här uppträder det återigen, men nu i en ljusare variant med naturliga färgämnen.

Saft från frukt och bär innebär högst troligen att man valt att kalla detta för ett öl trots att det egentligen är en s.k. "blanddryck". Öl innehåller "normalt sett" inget annat än kornmalt, humle, vatten och jäst. Sen finns det mängder av varianter på hur man kombinerar olika typer av malt och humle då det i ölvärlden finns så pass många öltyper som kräver variationer av oändliga mått. En del öltyper brukar även innehålla t.ex majs, och/eller ris för att ge ölet en speciell karaktär, vanligen för att ölet ska bli lättdrucket och ha en viss sötma balanserat med den beska humlet ger.

Fruktsaft finns inte i seriösa bryggeriers tänkande, i alla fall inte när det gäller att kalla drycken för öl. Att Ceres möjligen kallar det för öl i alla fall är inget jag kan svara för. Men det är även så att ölsorten ale är en så pass respekterad typ av öl och tillverkad enligt de metoder och de ingredienser som sig bör. Därför anser jag efter de uppgifter jag hittade på nätet att det som har kallats "Royal Red" inte är annat en just en s.k. "blanddryck" (besläktad med andra blanddrycker som innehåller cider). Det finns i Belgien öltyper som visserligen innehåller frukt men det är öltyper och en tradition av tillverkning av sådana, som har månghundraårig historia och definitivt inte hör hemma att förväxlas med det jag kallar för blanddrycker.

Så tyvärr, denna Royal Red har trots att det innehåller ordet Red ingenting att göra med den ale-typ som kallas "red ale" enligt min bedömning.



Hasse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-30, 21:22
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Mythos Red

så bra då behöver jag inte vara orolig för Mythos Red. måste testas.
/Cecilia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-30, 21:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Mythos Red

Precis, Mythos Red förtjänar verkligen att testas. Gör det !

Kan tillägga att det jag nämner om Belgien och deras fruktöl är även följande: Exakt hur det går till är stora hemligheter. Men det förekommer alltså t.ex hallon, aprikoser, körsbär osv. i vissa ölsorter. Det är inte fruktsafter utan "riktiga" frukter som i mycket små mängder tillsätts i tillverkningen. Vad som är viktigt där är i vilka "doser" (mängder) det rör sig om och i vilken tidsrymd de får vara med och jäsa. Tillsammans med detta dunkla förhållande så har även Belgien några av de mest avancerade jäststammar som existerar i ölvärlden och som ger ett mycket betydande inslag i den rent kemiska sammansättningen. Dessa gör oerhört mycket för slutresultatet av exempelvis fruktöl då de har unika egenskaper rent mikrobiologiskt. Dessutom.........har dessa fruktöl "förmånen" av att det i tillverkningen också förekommer s.k. "vildjäsning" där de får ta del av "omgivningens egna små mikroorganismer", luft i och omkring bryggeriet som av någon anledning ger ytterligare "skjuts" åt brygdens slutliga sammansättning. Detta är ingenting som går att mäta i laboratorier utan helt enkelt bara "blir" men givetvis under bryggeriernas små knep att ge ölet en karaktär som ger mystik runt omkring.

Oerhört komplicerat, definitivt inte lätt att förklara för någon som inte är noga insatt i hur öl bryggs och vilka "krumbukter" det kan uppstå i många avseenden. Öltyper som t.ex "red ale" är en av många som inte heller är helt lätta att förklara på ett enkelt sätt. Hela världen av tillverkning av öl innehåller oändliga variationer som är knepiga att förstå sig på och som i sig har nyckfullheter och annat som gör att man helt enkelt är tvungen att själv bilda sig en egen uppfattning vilket innebär "praktisk provning". Det har jag ägnat många år åt, en fantastisk hobby som är mycket rolig, lärorik och spännande.



Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-31, 18:28
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Mythos Red

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kan tillägga att det jag nämner om Belgien och deras fruktöl är även följande: Exakt hur det går till är stora hemligheter. Men det förekommer alltså t.ex hallon, aprikoser, körsbär osv. i vissa ölsorter. Det är inte fruktsafter utan "riktiga" frukter som i mycket små mängder tillsätts i tillverkningen. Hasse
Jag gillar det Belgiska ölet "Timmermans kriek" som smakar körsbär. Men å andra sidan gillar jag det mesta med körbärssmak och dricker cider hellre än öl men en och annan mythos kan gå ner i Grekland.
Tack för intressant information omkring olika öl det verkar vara en hel vetenskap. Mvh Ann
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-02, 10:44
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Mythos Red

Jag ska våga testa Mythos Red när jag kommer ner till Skiathos i september. Är den inte god går det ju att skölja ner den med en Mythos "Grön"!

Jenny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT